Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Med risk för att göra bort mig, så måste jag erkänna att jag inte riktigt har fattat det här efter ett års användande 😄 ,

men kan man använda en tex en kompressorplugg direkt vid inspelning, tex på ett sångspår, så att spåret blir inspelat med kompression, eller använder man bara pluggar efteråt??

Som Bengt Fahlström i TVprogrammet "Barnjournalen" sa: Frågar man inte så får man aldrig veta ☺️

Mvh

Björn

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

Om du lägger en plugg vid inspelningen så blir inte denna inspelad, men du kommer höra ljudet med den på eftersom den ligger som en insert på din kanal, men själva audiofilen blir utan. Om du vill ha det direkt på filen så får du göra en audiosuite plugg i efterhand.

Om du däremot använder en extern kompressor mellan ditt instrument och ingången på ditt ljudkort så kommer kompressorn med.

Pre och post som du frågar efter handlar om före eller efter regel. Exempelvis så kan du lägga en send pre.

Vet att du använder pro tools så då är det följande.

Inspelningen/fil från hårddisk - Inserteffekter - Send pre - pan - regel - Send post

Hoppas jag skrev det där rätt nu 😄

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Pre=före post=efter.. På det gamla analoga mixborden tid brukade man tala om före eller efter fader/regel. Men enklast i dessa digitala tider så får du tänka före resp efter helt enkelt. ☺️

EDIT: Rackarns Gizmozis hann före 😄

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.