Jump to content
Annons

Söker smidigare hantering av automatisering


suprapappa

Recommended Posts

hej

när jag sätter punkter för automatisering i cubase 4 av t.ex. volym som kanske ska vara starkare i t.ex. refrängen jämfört med versen så måste jag alltid sätta ut 4 punkter.....2 st. precis innan resp efter att ändringen ska ske och två "innanför" dessa punkter som jag använder för att dra i. för att sätta ut som här punkterna måste jag avaktivera "snap" och zooma in kraftigt så att punkterna hamnar väldigt nära varandra så att jag får en plötslig förändring.

det vore fint om man bara kunde markera vad som finns innanför locators och sen dra i volymkurvan så att bara den biten påverkas istället för att hålla på och "pilla" med att placera ut punkterna på exakt rätt ställe....

går det på ngt sätt?

tack petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går att göra nästan som du vill, om man helt enkelt inte använder automationen. Cubase har utöver automation även som bekant volymreglage för enskilda audio-events. Genom att klippa innan och efter refrängen kan du på så vis enkelt ställa ned eller upp nivån genom att klicka och dra i mitten-handtaget på audio-eventen. Detta fungerar inte för masterbussen men är ganska smidigt på enskilda spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack Majken, det är en funktion jag redan använder mycket men automatiseringarna jag vill göra är oftast på gruppkanaler.

upptäckte att om jag använder range-tool på automatiseringskurvan så får jag två punker "automatiskt" men jag kan ändå inte dra i bara den biten....om det t.ex. vore dom två första punkerna jag sätter på automationsspåret så ändrar jag isåfall volymen för hela spåret...

är bara ute efter alla smågrejer som snabbar upp arbetsflödet 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...