Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Själv köpte jag mina Tapco S5 för 2 lax prick på nattrea på 4Sound (när det var "Estrad") för ett antal år sen. Jag tror de vid den tiden kostade ca 2 lax styck, så det var en rätt bra deal. Numera är de väl mycket billigare antar jag. Hursom...

De är helt ok tycker jag. Hittar du dem till ett bra pris så kan jag rekommendera dem. Jag tycker de låter ganska transparent och musikaliskt. Definitivt bra för prislappen (är iaf min åsikt). De är dock inte så högupplösta och elaka som jag skulle önska, utan lite väl förlåtande tyvärr... Så jag får se till att kontroll-lyssna i annat också (har en köksstereo med elak övre mid som det mesta brukar låta skit i Råkar ha ett riktigt najs bose-system i bilen, så där brukar jag kontroll-lyssna och särskilt kolla basnivåer etc...).

Borde nog komplettera med en sub till monitorerna också... hm... skriver upp det på önskelistan.

Lycka till i sökandet!

EDIT: By the way, har inte själv lyssnat på M-audio-lådorna, men min tvillingbror har jämfört dem med några andra runt samma prisklass (och lite upp) och tyckte de sög. Platt och tråkigt ljud med taskig "separation" och påfallande brister i frekvensgången. Var hans åsikt iaf.

Jag har testat Rockit, och gillar dem inte alls... jättekonstig frekvensgång tyckte jag. Väldigt nasala med värsta puckeln i övre mellanregistret och ingen som helst bas. Dock är de extremt elaka och avslöjande, så det är ju bra. Om man verkligen lär sig dem kan de kanske vara jättebra. Säkert super som komplement, men inget jag skulle förlita mig på ensamt.

Tack så mycket :rolleyes: Tror ändå att jag håller mig kvar till Alesis! Dom ser faktiskt ut att vara dom mest prisvärda högtalarna i denhär prisklassen? eller? 🙂 Mvh

Postat
Phonic P8A, 2.685 Kr på Musikbörsen är mycket högtalare för pengarna. Jag har dem själv

och är hyfsat nöjd med dem. Rejäla resurser, halvkass ytfinish, kanske inte helt fantastiskt ljud, men hur som helst väldigt prisvärda.

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...127072&fm=1

Det är ju styckpris så slutnotan landar på över 5000:-

Hur vet man att det är styckepris? (Jag trodde det var pris per par... För ett år sedan såldes de i par för 4000 kr.)

Postat (redigerat)
Hur vet man att det är styckepris? (Jag trodde det var pris per par... För ett år sedan såldes de i par för 4000 kr.)

Ja det vore märkligt om de gick upp så mycket i pris. Men 2685kr låter nästan lite väl billigt för att vara sant. Det kan inte vara så att det är listpriset per låda och att de sålt dem för mindre innan?

Om det mot förmodan skulle vara det faktiska parpriset så skulle jag inte tveka på att slå till. Bättre monitorer lär du inte hitta för den slanten isåfall.

Redigerat av rainydays
Postat

Ofta är det så enkelt som att är det en monitor på bilden så är det pris/st, är det två på bilden å är det pris/par, men det är på inget sätt en regel, bara nåt jag lagt märke till. 😆

Postat

Om det inte står angivet att det är pris per par, så kan man nog utgå från att det är styckpris...

En annan indikation är om en firma är dubbelt så dyr som andra. Då är det troligen för att de skriver priset per par, medan de andra anger pris per styck... 😆

Postat
Som vanligt hoppar det grodor ur din mun, självklart är förstärkarna även i billiga aktiva högtalare mer anpassade till elementen än externa förstärkare, , det är just det som är en stor del av poängen med aktiv drivning av högtalare uppnås dessutom enkelt bra och billigt, vilket är ett stor plus v.s. passiva filter , aktiva monitorer är nästan alltid mer fasriktiga än passiva högtalare p.g.a filterkonstruktionen, något du borde känna till, de är dessutom nästan alltid mer lättplacerade eftersom de är mindre och oftast konstruerade för att stå närmare vägg än de flesta hifihögtalare, spridningen är oftast också mer kontrollerad för att inte tala om dämpningen som är överlägsen passiva högtalares..

Häpp. Anmäler avvikande åsikt mot flera av punkterna.

För det första är det nog så att om du har kunskap så går det att få ihop en riktigt, riktigt bra kombination av förstärkare + passiv högtalare om man handlar begagnat. Går du in hos en handlare, typ on-off eller för den delen hifi-klubben, så kan du komma ut med rätt tveksamma grejer som inte är prisvärda. På samma sätt kan du få med dig rätt misslyckade saker från instrumentaffären.

Mina åsikter i denna fråga bygger på mer än 30 års erfarenhet av att bygga och mecka med elektronik. Har skruvat isär rätt många saker med åren, så jag vet att inte allt är vad det verkar vara. Låt oss titta lite närmare:

o självklart är förstärkarna även i billiga aktiva högtalare mer anpassade till elementen än externa förstärkare

Hurdå självklart. det brukar vara samma integrerade effektförstärkarkrets när vi pratar lågpris. Inte anpassad till elementen på något sätt. Snarast är det så att i den lilla aktiva lådan får man inte plats med en stor nätdel utan har kompromissat där.

o aktiva monitorer är nästan alltid mer fasriktiga än passiva högtalare

Knappast. Det finns skurkar i bägge kategorierna. Du får gärna ta fram statistiskt bearbetade mätsiffror som visar detta.

o p.g.a filterkonstruktionen

Det kan nog stämma ofta, men absolut inte alltid. Det går att göra bra passiva filter också.

o nästan alltid mer lättplacerade eftersom de är mindre

Finns exempel på små passiva lådor också. I själva verket är det nog så att storleken får en helt annan påverkan -- liten låda vanligen mindre bas.

o konstruerade för att stå närmare vägg än de flesta hifihögtalare

Det finns bägge varianterna bland passiva, en del gjorda för att stå nära vägg, andra inte.

o spridningen är oftast också mer kontrollerad

Knappast. Det finns skurkar i bägge kategorierna. Återigen, visa gärna mätsiffror.

o dämpningen som är överlägsen passiva högtalares

Återigen. Mäter man så finns det skurkar i bägge kategorier.

Så, skilj på teori och praktik. En av de ofta omtalade mixhögtalarna är Yamaha NS10 som från början var en billig japansk hemhögtalare. Finessen med den var att (om man stod ut med ljudet och lärt sig hur högtalaren fungerade) den var ett bra verktyg för mixning. Min teori till orsak är att det är en sluten låda, inga basreflexöppningar med andra ord. Får jag personligen välja så föredrar jag slutna lådor för mixning. De ger inte lika mycket fladder i basen men är å andra sidan mycket mer ärliga. Tyvärr finns det inga billiga aktiva monitorer med sluten låda att köpa, kidsen gillar inte att det inte fladdrar i basen.

Gunnar

Postat

tror båda sidor får bli lite mer specificerade på vilka märken å modeller man menar när man säger si eller så om det ena eller det andra

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Som vanligt hoppar det grodor ur din mun, självklart är förstärkarna även i billiga aktiva högtalare mer anpassade till elementen än externa förstärkare, , det är just det som är en stor del av poängen med aktiv drivning av högtalare uppnås dessutom enkelt bra och billigt, vilket är ett stor plus v.s. passiva filter , aktiva monitorer är nästan alltid mer fasriktiga än passiva högtalare p.g.a filterkonstruktionen, något du borde känna till, de är dessutom nästan alltid mer lättplacerade eftersom de är mindre och oftast konstruerade för att stå närmare vägg än de flesta hifihögtalare, spridningen är oftast också mer kontrollerad för att inte tala om dämpningen som är överlägsen passiva högtalares..

Häpp. Anmäler avvikande åsikt mot flera av punkterna.

För det första är det nog så att om du har kunskap så går det att få ihop en riktigt, riktigt bra kombination av förstärkare + passiv högtalare om man handlar begagnat. Går du in hos en handlare, typ on-off eller för den delen hifi-klubben, så kan du komma ut med rätt tveksamma grejer som inte är prisvärda. På samma sätt kan du få med dig rätt misslyckade saker från instrumentaffären.

Mina åsikter i denna fråga bygger på mer än 30 års erfarenhet av att bygga och mecka med elektronik. Har skruvat isär rätt många saker med åren, så jag vet att inte allt är vad det verkar vara. Låt oss titta lite närmare:

1. självklart är förstärkarna även i billiga aktiva högtalare mer anpassade till elementen än externa förstärkare

Hurdå självklart. det brukar vara samma integrerade effektförstärkarkrets när vi pratar lågpris. Inte anpassad till elementen på något sätt. Snarast är det så att i den lilla aktiva lådan får man inte plats med en stor nätdel utan har kompromissat där.

2 aktiva monitorer är nästan alltid mer fasriktiga än passiva högtalare

Knappast. Det finns skurkar i bägge kategorierna. Du får gärna ta fram statistiskt bearbetade mätsiffror som visar detta.

3 p.g.a filterkonstruktionen

Det kan nog stämma ofta, men absolut inte alltid. Det går att göra bra passiva filter också.

4 nästan alltid mer lättplacerade eftersom de är mindre

Finns exempel på små passiva lådor också. I själva verket är det nog så att storleken får en helt annan påverkan -- liten låda vanligen mindre bas.

5 konstruerade för att stå närmare vägg än de flesta hifihögtalare

Det finns bägge varianterna bland passiva, en del gjorda för att stå nära vägg, andra inte.

6 spridningen är oftast också mer kontrollerad

Knappast. Det finns skurkar i bägge kategorierna. Återigen, visa gärna mätsiffror.

7 dämpningen som är överlägsen passiva högtalares

Återigen. Mäter man så finns det skurkar i bägge kategorier.

Gunnar

Gunnar du har rätt mycket fel

1.Anpassningen består i att förstärkarna i aktiva moitorer alltid är nivåanpassade och oftast ordentligt utprovade just för att passa till de element som används alltså en integration som inte alltid fungerar så bra när man köper separata förstärkare och högtalare.....

2. Finessen med aktiva filter är att det blir betydligt mindre fasfel och effektförluster, något som passiva filter tyvärr stoltserar med..

3. Klart det går att göra bra passiva filter men det blir mycket dyrare och svårare än aktiva, dessutom är passiva filter är mer känsliga för värme och elementanomalier..

4. Visst men det är ingen större nackdel i en hemstudio, snarare tvärtom eftersom allt för djup bas där ofta ställer till med mer problem än man behöver.

5. De flesta passiva hifihögtalare fungerar inte så bra vid väggplacering, men visst det finns undantag

6. Generellt så har monitorer mer kontrollerad spridning än hifihögtalare men visst finns det undantag även där.

7. På grund av att aktiva högtalares förstärkare slipper driva elementen genom tröga och ineffektiva passiva filter så ÄR dämpningen av element i aktiva lösningar överlägsen passiva dito.

Slutligen du skriver om du har kunskap så går det att få ihop en riktigt, riktigt bra kombination av förstärkare + passiv högtalare om man handlar begagnat"

Visst men man kan även få bättre monitorer begagnade billigt och man slipper riskera att förstärkare och högtalare INTE matchar så bra..

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.