Jump to content
Annons

Betongbunker blir studio


SvenTumba

Recommended Posts

Hallå gott folk!

Efter att ha kollat runt i snart ett år så ser det ut som om jag kommer kunna hyra en helt OK och ganska kultig lokal för att smälla upp min projektstudio. Det är ett skyddsrum med två sjukt fläskiga ståldörrar. Var och kollade igår och hoppas skriva kontrakt inom den närmsta veckan. Tog ett foto och vill redan nu börja planera lite inför ombyggnaden.

Min första fråga rör storlek på rum när det gäller att få till ok akustik. Rummet är ganska avlångt (har just nu inga mått men tippar på 4-5 meter brett och ca 10 meter långt och runt 2,30 i takhöjd)). Jag vill bygga en vägg för att dela av rummet i två delar. En del som liverum och en del som kontrollrum. Då jag kan bestämma själv var denna vägg ska smällas upp är min första fråga: För att undvika stående vågor och bumlig bas, hur ska man tänka rent storleksmässigt på varje rum? Jag har fått för mig att i fyrkantiga rum får man den värsta och mest svårtyglade basen.

Är det någon som har koll på detta?

Fråga nummer två är: Ni som använder er av klicklaminatgolv i era studios, hur tycker ni att det funkar rent ljudmässigt? Har ni något under golvet förutom en eventuell fuktspärr? I och med att skyddsrummet ligger i källaren så antar jag att jag inte kommer att behöva bygga ett flytande golv eller tror ni att man måste göra det för att minimera buller (jag menar till de som sitter över mig, det är kontor en våning upp...)

Jag hoppas kunna komma igång ordentligt i december men det hela hänger just nu på om jag får kontraktet eller inte, det visar sig nästa vecka.

PS: Den här avdelningen är forumets roligaste om ni frågar mig! Så jag hoppas kunna bidra med lite fotos och så medan jag bygger! :rolleyes:

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Jag tycker du ska kolla upp kontraktet på lokalen ordentligt. Var själv i samma sitts när vi skulle bygga, vi hade fått

tag i en bra lokal och planerade att bygga om för ca: 85.000:-. Men vi backade ur i sista stund. Och det var tur för

7 mån senare så sålde ägaren fastigheten, hyresgästerna åkte ut och hela huset byggdes om till ett lekland för barn.

Kolla även upp med hyresgästerna som finns över dig, var det kontor du sa det var. Har hört om studios som har fått flytta på grund av detta. Om du måste ljudisolera taket och du även tänker bygga flytande golv, så blir det inte mycket

kvar av takhöjden.

Kanske låter gnälligt, men det är mycket pengar att lägga ut.

MVH

graniz

Link to comment
Dela på andra sajter

2,30 var väl typ det jag hadde till taket. har satt in flytande golv och akustiktak. minns inte exakt men tror det blev nästan 18cm lägre till tak men det funkar bra ändå.

de flytande golvet jag la in består av nerifrån och upp: platon skiva(fuktspärr), 4cm cellplast/frigolit, 22mm golvspånskiva, golv foam, klickgolv. tror det blev runt 7cm, det gäller att spara på takhöjden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, kul med lite respons!

Ägaren sa att företaget ovanför hade kontrakt i sex år till, så jag antar att om han säljer så stannar de med kontrakt kvar. Jag kommer nog att skriva på två år, det känns lagom tycker jag. Så vitt jag vet så kan man inte slänga ut hyresgäster med giltigtkontrakt. Ägaren vet att det blir musikstudio, som mest håller på kvällar och helger (och under skollov då jag är lärare och har mer tid då) så jag tror att det kommer funka. Men självklart kommer jag lusläsa kontraktet så man inte sitter på pottan om några månader.

Adrumdrum, blev ditt golv bra? Låter som en simpel konstruktion, vilket alltid är att föredra speciellt om det funkar! 😉

Nu till första frågan, bump, hur beräknar man ut vilken storlek på inspelningsrum respektive mixrum som är bäst rent akustiskt?

😮

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå i stugorna igen! Har nu fått besked om att jag kommer få kontrakt på lokalen från december. Ska försöka ta mig dit nästa vecka för en ordentlig uppmätning och försöka få reda på hur tjock betongen i tak och väggar är. Då det är ett skyddsrum så borde det vara ganska rejält tilltaget, har man extremt tur så kanske det inte låter alltför mycket till kontoret ovanför...

Läser nu så mycket jag kan bla Cruncher sidorna om hans akustikbehandling i hans gemytliga studio, kanon forum med sjukt mycket kunnigt folk!

Hoppas ni hänger med på bygget när jag kommer igång! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjenare i stugorna!

Nu är kontraktet påskrivet och jag har fått nycklar. Var där igår och mätte och tog fler bilder. Hittade även ett fint råttbo i ventilationen! Blrugh! Får bli att skrapa ut äckelpäcklet... Annars ser det ganska bra ut, en mindre fuktskada på en vägg. Någon smartskalle har målat över en fuktfläck med latex färg, vilket har gjort att betongen inte kunnat andas. Tog bort färgen och hoppas att det torkar upp.

Har också gjort en extremt detaljerad och framförallt sjukt proffsig skiss på hur de två rummen ser ut! 😛 Kan passa på att nämna att jag suger hårt på allt som har med rita/animera/datorer men jag hoppas ni fattar på ett ungefär hur rummet ser ut!

Det jag kommer börja med är att bestämma var i det stora rummet väggen som kommer skilja av Mix rum 2 och live rum ska sättas upp.

Min fråga till er som har koll på akustik är VAR ska jag sätta upp denna vägg? Vill få till så bra akustik som möjligt redan från början.

Om jag tex smäller upp väggen 5 meter in så blir mixrummet 4,5 gånger 5 meter (22.5 kvm) medans om väggen byggs 6 meter in så blir rummet 6 gånger 4,5 meter (27 kvm). Är det någon som har tips/råd på hur jag ska gå tillväga rent storleksmässigt?

Just det, måtten på rummen är:

Mix rum 1:

2.08 meter brett

4,5 meter djupt

2,37 takhöjd

Mix rum 2 och live rum:

4,5 meter brett

13.6 meter djupt

2,37 meter takhöjd

Ta nu och njut av de tekniskt perfekta skisserna! 🙂

//Sven Tumba

UnderworldRecordingSkiss.jpg

UnderworldRecordingSkiss2.jpg

100_1764.jpg

100_1835.jpg

100_1840.jpg

100_1845.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

ca 8,5 m2 kontrollrum tycker jag är lite litet. jag har ca 11m2 och det är i minsta laget tycker jag. efter som du vill ha bra akustik så skulle det va vättingt att bara göra ett stort kontrollrum efter som akusiksaker ofta tar stor plasts.

nått sånt(bilden) här skulle tror jag skulle va bättre. de mörkgrå är gipsväggarar. de gula är glasull basorbenter/basfällor. Live end/dead end kanske du kört talas om när det gäller kontrollrum? att man dämpar fronten med berdbanliga abosorbenter och basfällor. bakre delen låter men va mer levande(ljudmässigt) med diverse diffusorer. avstämda helmholtz basfällor är bra i bakre delen efter som dom inte dempar diskantenså om vanliga bassfällor och kan även byggas av diffusor plank.

kan åter komma med en 3d bild av detta om du vill?

studiorit.bmp

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag måste nog förklara lite bättre: Mix rum 1 kommer att användas av en kollega som i princip enbart kommer att mixa och pyssla med samplers. Det rummet går varken få större eller midnre. Det är en bärande vägg där i sjukt fläskig armerad betong (skyddsrum hehehe) Det är som det är i storlek. Tror att det går att få kanonljud där faktiskt.

Jag kommer sitta i det som på skissen kallas Mixrum 2. Det kommer att byggas i det stora avlånga rummet genom att smälla upp en vägg där. Det kommer bli ca 25 kvm stort är tanken iallfall...

Eh, förklarar jag bra eller inte? Tänk att jag är lärare också haha! 🙁

Kul med respons iallafall, schysst Adrumdrum! Till och med en skiss! WOW! I löv dis forum!!!!

Är det någon som kan svara på den där frågan om hur man ska få fram ett rum som har minmalt med akustiska problem genom att få till bra proportioner när jag väljer var väggen som separar Liverum och Mixrum 2 ska byggas???? Skulle var hyvens! 😄

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke jag fick när jag såg din skiss var att du kanske kan bygga en sned vägg mellan kontrollrum 2 och liverum? På så sätt undviker du vissa problem medans andra uppstår, dock. Sen kan det vara en god idé att bygga dubbla väggar mellan kr2 och liverum, för att minska läckage...

Dock får du antagligen en viss boost på runt 150Hz med en takhöjd på 2,3 meter, men det får du ordna med akustikplattor.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, då fattar jag. men jag tror nog att det skulle bli bra akustiskt om du byggde ungefär som skissen jag gjorde fast smalare. man bör bygga kontrollrummet så att vänster sida blir spegelvend mot höger om man tittar får bakre väggen och fammåt.

en sak som åxå påvärkar akustiken är att ha tex 3 lager gips i främre delen av k-rumet och 2 lager i bakredelen. det gör att väggarnas svängningar uppstår vid olika frekvenser vilket minskar stående vågor. samma sak med föster bör man ha olika tjocklek.

vart du ska placerar väggen mellan rummen bor på hur stort du vill ha. men jag kulle föreslå att du sätter dörren mellan rummen lite längre bak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänna!

Jaha, nu har jag börjat slita ned lite hyllor, rivit ett förråd och hunnit trampa på en spik som satt som en smäck rakt upp i foten, mmmm, underbart! 😆 Även hunnit prata med hyresvärden som lovat att fixa frånluft (just nu finns inluft men utan frånluft så står ju luften mest still...) Ska även få fler jordade vägguttag.

Nu kommer ju den där förbannade julen och med allt som ska hinnas med innan dess så kommer inte mycket hända just nu. Måste sitta i en studio hela helgen och dunka in fler låtar också så det får bli mer byggande några dagar efter julafton.

Har iallafall bestämmt att bygga på ungefär det sätt ni kan se på den nya skissen (och här kommer en sådan där super high tech skiss som jag som ti8dig julgåva ger forumet! 😆 Kommer antagligen att bli en dubbelvägg byggd i lite vinkel mellan liverum och mixer rum 2. Gitarrbåset och sångbåset kommer att ha träpanelväggar utåt Liverummet, för att få lite bättre akustik. (Alla gula fina streck betyder i min värld isolering haha!) Försöker även här få till lite vinkel vid sångbåset för att hjälpa akustiken lite.

Vad tror ni om denna plan?

Ha det gött, ät ej irländskt kött! 😆

//Sven Tumba

UnderworldRecordingSkissny.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

"man bör bygga kontrollrummet så att vänster sida blir spegelvend mot höger" det är det inte på din ritning. det underlättar vid akustikbehandlingen om båda lavorna av rummet är spegelvendda mot varran. som det är på din ritning nu kommer det tex att bli "basproblem" vid olika frekvänse i höger och vänster hörn både fram och bak i rummet. sedan kommer reflektioner av ljdet från monitorer bli olika från höger och vänster sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänna!

Jaha, nu har jag börjat slita ned lite hyllor, rivit ett förråd och hunnit trampa på en spik som satt som en smäck rakt upp i foten, mmmm, underbart! 😄 Även hunnit prata med hyresvärden som lovat att fixa frånluft (just nu finns inluft men utan frånluft så står ju luften mest still...) Ska även få fler jordade vägguttag.

Nu kommer ju den där förbannade julen och med allt som ska hinnas med innan dess så kommer inte mycket hända just nu. Måste sitta i en studio hela helgen och dunka in fler låtar också så det får bli mer byggande några dagar efter julafton.

Har iallafall bestämmt att bygga på ungefär det sätt ni kan se på den nya skissen (och här kommer en sådan där super high tech skiss som jag som ti8dig julgåva ger forumet! 😎 Kommer antagligen att bli en dubbelvägg byggd i lite vinkel mellan liverum och mixer rum 2. Gitarrbåset och sångbåset kommer att ha träpanelväggar utåt Liverummet, för att få lite bättre akustik. (Alla gula fina streck betyder i min värld isolering haha!) Försöker även här få till lite vinkel vid sångbåset för att hjälpa akustiken lite.

Vad tror ni om denna plan?

Ha det gött, ät ej irländskt kött! 😐

//Sven Tumba

UnderworldRecordingSkissny.jpg

Jag hade även försökt att flytta sångbåset så nära kontrollrummet som möjligt går!

Man vill ha nära kontakt med den som står i båset för att kunna hjälpa talangen i sin insats!

Ha det gott!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Robin, Cruncharn' och Adrumdrum! Fin fint med lite tips! Tackar!

Jag fattar grejen med sångbåset, absolut. Problemet är att ett av förråden inte får rivas/flyttas för där måste det tydligen finnas en massa junk som hör till skyddsrummet (en gasmask någon? haha) Så min tanke var att bygga sång båset där så att jag inte får för mycket skum döyta. Så det får nog, tyvärr, bli där ändå 😉

Mixrum 2, den "raka" väggen är en vägg som är som den är (extremt tjock betongvägg), jag kommer inte att bygga någon ny vägg där. Men en ide' kanske är att ha bägge väggarna vid mixplatsen raka och sen vinkla ena väggen? (kolla på min som vanligt otroligt sunkiga skiss) Tanken med den vinklade väggen var att (vad jag vet iallafall) så blir ljudet i inspelningsrummet kanske lite bättre med en vinklad vägg.

Tror ni som har lite koll att den nya skissen är ett bättre alternativ?

Ha det! 🙂

UnderworldRecordingnyttfrslag.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...