Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ändrar nu detta post då jag upptäckte att datorn endast gav ifrån sig ljud, ett tickande (high pitch) uppe i vänstra hörnet när jag hade mitt ljudkort ikopplat och hade datorn i energisparläge. Den blev dock tyst när jag inte hade ljudkortet urkopplat.

Provade nu idag att ha datorn inställd på högsta prestanda. Då börjar datorn att ticka uppe i vänstra hörnet fast med en mycket lägre ton. Är det vanligt att starka processorer börjar ticka när man ändra energiläge?

Är van med sämre datorer. Dom låter mest i fläkten.

Redigerat av sandraML
Annons
Postat (redigerat)

Det första jag kom att tänka på var hårddisken, inte cpu:n, men har du hittat nåt om att det kan vara cpu:n så... kan det vara det.

Datorn har nog garanti som täcker detta. Säg inte att den blivit överhettad då du lämnar in den bara. Det täcks i regel inte av någon garanti i världen, även om du i sammanhanget bara använde den "en stund". Tycker att just Sonys grejer kan ha en tendens att bli det, gäller både DAT-bandare och PlayStation, samt kassettdäck. Jag har råkat ut för samtliga de fallen och DAT-bandaren efter endast 1 tim och 15 min spelande. Typ hela innanmätet hade "brunnit upp".

Jag tittade själv på en Sony Vaio-laptop igår på Nätet - de hade ett bra erbjudande för 500 spänn plus 200 spänn förhöjd månadsavgift för bredbandet, men nu tvekar jag...

Kan vara fläktljudet också förresten...

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)
Det första jag kom att tänka på var hårddisken, inte cpu:n, men har du hittat nåt om att det kan vara cpu:n så... kan det vara det.

Datorn har nog garanti som täcker detta. Säg inte att den blivit överhettad då du lämnar in den bara. Det täcks i regel inte av någon garanti i världen, även om du i sammanhanget bara använde den "en stund". Tycker att just Sonys grejer kan ha en tendens att bli det, gäller både DAT-bandare och PlayStation, samt kassettdäck. Jag har råkat ut för samtliga de fallen och DAT-bandaren efter endast 1 tim och 15 min spelande. Typ hela innanmätet hade "brunnit upp".

Jag tittade själv på en Sony Vaio-laptop igår på Nätet - de hade ett bra erbjudande för 500 spänn plus 200 spänn förhöjd månadsavgift för bredbandet, men nu tvekar jag...

Kan vara fläktljudet också förresten...

🙂

Jo tänkte först att det var fläkten som tjöt, men ljudet stannade kvar när fläkten slutade. Tydligt är det vanligt att det börjar tjuta i nya bärbara uppe i vänstra hörnet. Har hittat folk som klagat både på nya mac och Hp datorer osv... verkar inte vara enbart Sony. Datorn i övrigt är väldigt bra. Snabb som en kanonkula.

Någon påstod i ett forum att det har med core duo processorerna att göra.

Jo, har också erfarenhet med playstation att de hettas upp. Min kusin vet jag var stenhård med att man inte fick spelar mer än en tim. Min syrra däremot kunde bränna på halva dan. Håller än dock. ;P

Jo tål att nämnas att ljudet är väldigt likt ett sånt där ljud som florerade runt på internet för ett tag sen (yngre hör det tydligt, medans äldre inte hör det alls) jag hör det fast jag har tinnitus, men är fortfarande ung. 🙂

Redigerat av sandraML
Postat

Verkar extremt jobbigt, då t.o.m. de musikdedikerade laptopsen har CoreDuo-processorer.

Men lämna in den - jag tycker det verkar kunna räknas som ett fel.

🙂

Postat

Verkar extremt jobbigt, då t.o.m. de musikdedikerade laptopsen har CoreDuo-processorer.

Men lämna in den - jag tycker det verkar kunna räknas som ett fel.

:rolleyes:

Har köpt min genom internet, så jag vet inte vart jag ska vända mig. Verkar vara ett så vanligt fel på bärbara. De som inte hör det är alltid de som ska fixa problemet enligt olika trådar. De är väl kanske oftast äldre (över 30 iaf - då hör man visst inte längre extremt höga toner). Ska hem snart och kolla inställningar på datorn.

Postat

Jag har hört en tjutande processor på en MacBook Pro för ett par år sedan, men jag fick för mig att de åtgärdade det ganska snabbt och jag har inte hört det i någon annan sedan dess. Min MacBook piper iofs lite ibland men jag har kommit fram till att det är hårddisken i det fallet (började när jag bytte).

Om det är CPU-pip så vet jag att de är jäkligt irriterande, det känns liksom inuti huvudet.

Postat (redigerat)

Läste att det ofta har o göra med att Cpu:n behöver mer ström än vad den får, därför börjar den låta lite grann. Kan stämma då jag körde på batteri och spelade in med "mellan prestanda" på. Annars brukar jag köra datorn i engergisparläge när jag kör på batteri. Ska kolla när jag kommer hem!

Jo precis så Rainydays, det liksom ilar i huvet. Ljudet är inte högt. Men tonen är HÖÖööG.

Redigerat av sandraML
Postat
Har köpt min genom internet, så jag vet inte vart jag ska vända mig.

Chansa på butiken där du köpt den? 😉

Jo självklart, men då måste jag skicka den och hålla på. Vill ju gå in och prata med någon. Det som är nackdel med att köpa genom internet.

Postat
Har köpt min genom internet, så jag vet inte vart jag ska vända mig.

Chansa på butiken där du köpt den? 😉

Jo självklart, men då måste jag skicka den och hålla på. Vill ju gå in och prata med någon. Det som är nackdel med att köpa genom internet.

Det har du mycket rätt i! Samma fundering har jag själv sedan en tid, VAD ska jag köpa och VAR ska jag köpa det. Tänkte som så att det får inte ligga alltför långt bort, men inom en fumhundrings avstånd med buss/tåg kan vara ok T/R - för att lämna och hämta i samband med reparation.

Kommer det med på inspelningarna via mik, det där ljudet? Är det såpass högt?

😮

Postat

Klurigt det där Debatt". Man tjänar ju ofta på att köpa genom internet. Men om ngt händer är det lite klurigare. Om man inte köper en Apple vill säga., Dom finns väl var stans i landet.

Nu ligger det till så här att pipet. Det verkar ha o göra med mitt ljudkort. Starta datorn utan externa ljudkortet av misstag, no sound??!! Kopplar i --- ett svagt pip. Mitt ljudkort är USB, ett Edirol UA-25.

Konstigt. Pipet går liksom i klocktakt . typ . piiip piiip piiip........ när usb:n är ikopplad

Kanske ska vara så.

Inget jag stör mig på direkt. men ni vet när man börjar höra konstiga ljud i en ny apparatur så blir man lite fundersam.

Postat

Så ska det inte vara.

Fel på usb-porten?

Fel på ljudkortet?

Finns ju oberoende reparatörer man kan lämna in till, om man inte vill skicka iväg den med Posten.

Om du vill att garantin ska gälla för reparationen, kontakta Internetbutiken du köpte den från först, så att de kan ge sitt godkännande till en auktoriserad verkstad. Det brukar ju stå något i stil med följande bland garantivillkoren: "om den inte lämnats in hos en auktoriserad verkstad, gäller inte garantin...".

Postat
Så ska det inte vara.

Fel på usb-porten?

Fel på ljudkortet?

Finns ju oberoende reparatörer man kan lämna in till, om man inte vill skicka iväg den med Posten.

Om du vill att garantin ska gälla för reparationen, kontakta Internetbutiken du köpte den från först, så att de kan ge sitt godkännande till en auktoriserad verkstad. Det brukar ju stå något i stil med följande bland garantivillkoren: "om den inte lämnats in hos en auktoriserad verkstad, gäller inte garantin...".

Är ju inte ett högt ljud som sagt. Men ljudet kvarstår vilken usb jag än kopplar in i. Finns 3 st. Kanske usbsladden. Nä jag vet inte.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.