EmilE Postat 15 november 2008 Postat 15 november 2008 Tja! Det är så att jag börjat fundera på en kompressor pedal till bas, eftersom jag spelar mycket metal 🙂 även en pedal som distar bas schysst? eller är de besta att dra till en musik affär och beta av dem en efter en till man hittar sitt sound? priser och rekomendationer vore nice 🙂
debatt Postat 15 november 2008 Postat 15 november 2008 (redigerat) Löjligt prisvärd och extremt bra! 220 kr. Trodde aldrig jag skulle rekommendera en Behringer... Obs! Detta är riktpriset - nu kan man ofta hitta en i affär för runt 150 kr. Vid test: Sätt Sustainratten på cirka kl 12.30 (om du förstår vad jag menar) och Attackratten på cirka 14.30.Tone och Level kan du ha som du tycker. Just i det läget låter den unikt och mycket väl. Sustainfunktionen lider lite av att det inte blir så stor skillnad tycker jag när man vrider, men Attackfunktionen är väldigt bra. Inget fel på Tone och Level heller. Klart prisvärd och inte bara det, den är bra också. Jag gillar verkligen ljudet den skapar - den färgar det lätt i mina öron på ett sätt jag uppskattar. Man kan sätta snällare värden också, och då färgar den inte alls nånting. Inget brus alls, om man inte rattar upp närmare max-lägena. 🙂 //:debatt Redigerat 15 november 2008 av debatt
Guitar Nilsson Postat 15 november 2008 Postat 15 november 2008 Löjligt prisvärd och extremt bra! 220 kr. Trodde aldrig jag skulle rekommendera en Behringer... Obs! Detta är riktpriset - nu kan man ofta hitta en i affär för runt 150 kr. Vid test: Sätt Sustainratten på cirka kl 12.30 (om du förstår vad jag menar) och Attackratten på cirka 14.30.Tone och Level kan du ha som du tycker. Just i det läget låter den unikt och mycket väl. Sustainfunktionen lider lite av att det inte blir så stor skillnad tycker jag när man vrider, men Attackfunktionen är väldigt bra. Inget fel på Tone och Level heller. Klart prisvärd och inte bara det, den är bra också. Jag gillar verkligen ljudet den skapar - den färgar det lätt i mina öron på ett sätt jag uppskattar. Man kan sätta snällare värden också, och då färgar den inte alls nånting. Inget brus alls, om man inte rattar upp närmare max-lägena. 🙂 //:debatt Den kan säkert vara skitbra. Jag har en tremolopedal i samma serie, den låter lika bra som polarns skitdyra tremolos. Annara använder jag bara typ svindyra pedaler, men Behringer gör nog en del riktigt kanon pryttlar. En sån där pedal vart jag sugen ppå själv enär jag spelar äfven bas i hemstudion.
Guitar Nilsson Postat 15 november 2008 Postat 15 november 2008 Löjligt prisvärd och extremt bra! 220 kr. Trodde aldrig jag skulle rekommendera en Behringer... Obs! Detta är riktpriset - nu kan man ofta hitta en i affär för runt 150 kr. Vid test: Sätt Sustainratten på cirka kl 12.30 (om du förstår vad jag menar) och Attackratten på cirka 14.30.Tone och Level kan du ha som du tycker. Just i det läget låter den unikt och mycket väl. Sustainfunktionen lider lite av att det inte blir så stor skillnad tycker jag när man vrider, men Attackfunktionen är väldigt bra. Inget fel på Tone och Level heller. Klart prisvärd och inte bara det, den är bra också. Jag gillar verkligen ljudet den skapar - den färgar det lätt i mina öron på ett sätt jag uppskattar. Man kan sätta snällare värden också, och då färgar den inte alls nånting. Inget brus alls, om man inte rattar upp närmare max-lägena. //:debatt Du har inte märkt att den kapar bort de lägre "herzen"? Det brukar ju alla de där dyngpedalerna göra, och inte lite heller. De brukar ju inte släppa igenom allt ljud i avstängt läge heller, både toppen och botten brukar försvinna som avlöningar på sommaren.
debatt Postat 15 november 2008 Postat 15 november 2008 Jag tänkte inte på det, sa han, rullade ihop bilden och sneglade på Guitar Nilssons termos...
EmilE Postat 16 november 2008 Trådstartare Postat 16 november 2008 Tack för svaren! men är lite orolig när det gäller behringer då jag har dålig erfarenhet av dem finns de några andra bra märken? kanske boss eller något liknande? eller någon pedal som är mest ämnad för bas och därmed framställd för just det behovet, då borde den ju vara bättre för det med 😲
debatt Postat 16 november 2008 Postat 16 november 2008 Apropå märken... Sans Amp? Iaf gör de bra distar. Morley? Fenomenala wahwahs. Vet inte, men det är två märken jag gillar - kanske de har baskompressorer. //:debatt
Guitar Nilsson Postat 16 november 2008 Postat 16 november 2008 EBS gör kompressorpedaler, octavers osv till bas som har bra rykte. Min ena baspolare kör med dem, de är nog bland det bästa man kan ha till bas.
Ventures Postat 20 november 2008 Postat 20 november 2008 Tack för svaren! men är lite orolig när det gäller behringer då jag har dålig erfarenhet av dem 🙂finns de några andra bra märken? kanske boss eller något liknande? eller någon pedal som är mest ämnad för bas och därmed framställd för just det behovet, då borde den ju vara bättre för det med 😆 Men hallå! Behringern kostar ju mindre än en veckopeng! Köp och testa. Det ska jag jag göra om jag bara orkar ta mig till affären. Om den är kass kan man slänga den eller kränga den på Tradera för mer än nypriset.
wonderboy Postat 20 november 2008 Postat 20 november 2008 EBS gör kompressorpedaler, octavers osv till bas som har bra rykte. Min ena baspolare kör med dem, de är nog bland det bästa man kan ha till bas. Precis! Mitt tips blir att gå till sin välsorterade musikhandlare. Ha helst med Din egen bas och hitta stärkare som är så lik Din egen, ljudmässigt. Prova spel utan att ha någon pedal kopplad mellan bas o stärkare först. Prova sen att koppla in en Behringer. Lyssna. Hör Du någon skillnad? Antagligen och då har Du inte ens kört igång pedalen ännu. Prova sen en EBS-kompressor, den är speciellt framtagen för bas. Välj det som låter bäst. Hör Du ingen skillnad, köp den billigaste.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.