Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Läget är såhär: Bandet skall snart införskaffa en mixer (närmare bestämt ett Behringer MX8000) och min quest går ut på att finna ett ljudkort på cirka 10 kanaler så vi kan spela in trummor, och slippa alla dyra studiotider för att göra demos.

Vad finns det för 10-kanalskort att tillgå, helst till ett så lågt pris som möjligt? Och vad behövs i övrigt för truminspelning, förutom mickar, mixer och ljudkort?

Jag är till vardags gitarrist, och har inte en suck vad som behövs när det gäller truminspelning.

Annons
Postat

Låter som ett nice mixerbord....

ska ni möjligen köpa från Musikbörsen i Uppsala?

Ni kan ju kika på Thomann. Dom är billiga och bra,

har svensk moms och kostar bara 15 euro i frakt

oavsett hur mycket man köper för.

Vad gäller trummor så kan inte jag komma på något mer som

behövs. Sen hur många mickar ni behöver beror ju på

trumsetets storlek (har ni tre eller två pukor, dubbelkagge,

hur många cymbaler etc.)

Men det brukar finnas bra och billiga trum-mick set.

http://www.thomann.de/se/mikrofoner_foer_trummor1.html

Oftast brukar det räcka med 7-8 mickar

virvel+3pukor+baskagge+2överhäng och

ev. en egen till hi-haten, men den brukar tas upp bra av överhänget

http://www.thomann.de/se/esi_esu_1808.htm

Den är lite dyr och är USB 2.0, men jag har själv föregångaren till denna (PCI-version)

och den har fungerat finfint med låg latency och allting.

Denna har dessutom mycket mer bra funktioner och fler ingångar.

Men kika runt lite själva.

Postat (redigerat)

Kör mitt MX8000 bord mot ett delta 1010 kort, funkar jättebra. Delta 1010 går att hitta för runt 2000kr beggade lite överallt, väldigt prisvärt kort om man kollar på begagnat priset.

Kör buss utgångarna ifrån mx8k till delta 1010 kortet så det går att submixa ut lite vadsomhelst, rätt flexibelt.

Sen om man har pengar o pci platser över så kan man köpa fyra delta kort o köra dem samtidigt då får man 32 anloga in o ut gångar om man känner för att ha så många kanaler hehe.

Redigerat av Apep

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.