Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om man kan ändra till 24 bitars upplösning i ljudkortet efteråt, (vid redigeringen) - om man har spelat in med 16 bitars upplösning? Dvs. även om det skulle gå - vinner man nåt på det?

😄

//:debatt

Annons
Postat

Visst kan man det - men det är nog i programvaran du ändrar och inte i ljudkortet...

Det är inga problem alls att ha olika bitdjup på olika ljudfiler i ett projekt, eftersom programmen ändå jobbar med högsta bitdjupet internt.

Du vinner däremot inget på att omvandla en befintlig 16-bitsinspelning till 24-bit, eftersom det enda som händer vid en sådan konvertering, är att det läggs till 8 nollor på de minst signifikanta bitarna - något som ändå kommer att ske helt automagiskt när ljudfilen används i programmet.

Postat
Visst kan man det - men det är nog i programvaran du ändrar och inte i ljudkortet...

Det är inga problem alls att ha olika bitdjup på olika ljudfiler i ett projekt, eftersom programmen ändå jobbar med högsta bitdjupet internt.

Du vinner däremot inget på att omvandla en befintlig 16-bitsinspelning till 24-bit, eftersom det enda som händer vid en sådan konvertering, är att det läggs till 8 nollor på de minst signifikanta bitarna - något som ändå kommer att ske helt automagiskt när ljudfilen används i programmet.

Ja, i programmet - ursäkta! 🙂 .

Det var som jag tänkte, man vinner inget på det. Ska framföra saken. Kört är kört.

Automagiskt dessutom.

😄

//:debatt

Postat
Automagiskt ??? 😄 två gånger dessutom... har jag missat nåt?

En lek med ord.

Jäpp!

Det var en av mina kompisar som använde uttrycket lite då och då på Atari-tiden för 100 år sedan, typ - och sedan har det fått hänga med för att det låter kul... 🙂

Postat
Automagiskt ??? 😄 två gånger dessutom... har jag missat nåt?

En lek med ord.

Jäpp!

Det var en av mina kompisar som använde uttrycket lite då och då på Atari-tiden för 100 år sedan, typ - och sedan har det fått hänga med för att det låter kul... 🙂

Jiiises? Fasen, har ALDRIG hört det utrycket! Hehehe cooolt! 😄

Postat
Automagiskt ??? 🙂 två gånger dessutom... har jag missat nåt?

En lek med ord.

Jäpp!

Det var en av mina kompisar som använde uttrycket lite då och då på Atari-tiden för 100 år sedan, typ - och sedan har det fått hänga med för att det låter kul... ☺️

Haha, nu känner jag mig lite dum.

Har alltid trott att du omedvetet har stavat fel! 🙂

Postat
Automagiskt ??? 🙂 två gånger dessutom... har jag missat nåt?

En lek med ord.

Jäpp!

Det var en av mina kompisar som använde uttrycket lite då och då på Atari-tiden för 100 år sedan, typ - och sedan har det fått hänga med för att det låter kul... 😎

Haha, nu känner jag mig lite dum.

Har alltid trott att du omedvetet har stavat fel! 🙂

☺️

Då blev det genast ännu roligare... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.