debatt Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Ljudkortet eller Ableton har valbart 16, 24 och 32 bitars upplösning - vad har man 32 bitars upplösning till? Tidigare har jag bara använt 16 bitar, men nyligen 24 bitar. Upptäckte nu att det fanns 32 bitar också. Använder ni det? 😛 //:debatt
Opus99 Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 (redigerat) Yep, fast i cubase då. 32 bits används ofta i flyttals form - 32 bit floating point. Det gör att upplösningen blir dynamisk, kvantiseringen anpassar sig efter dynamiken i real-tid. Tekniskt sett ger det en enormt effektivare återgivning jämfört med 24 bit. Det motverkar dynamisk degradering och avkapning av ordlängden, men eftersom alla DA omvandlare opererar i 24 bit, och dessutom i fixpunkt, så tvingas ljudkortet konvertera i realtid ner till 24 bit. Så ljudet man lyssnar på kommer ändå ut i 24 bitar i vilket fall. Jag tycker det är lite skönt att köra på det, eftersom cubase (vet inte om ableton) inhemskt hanterar ljud-datan i just 32 bit floating point, och det gör ju även 32 bit processorer i datorerna. Ställer man om cubase till 24 bit, så måste cubase konvertera till och från 24 bit hela tiden, men ljudkortet slipper konvertera istället. Det har varit ena jäkla debatter om det här, och det är steinberg som börjat trenden och ställt till skiten 😛 Redigerat 14 november 2008 av Opus99
debatt Postat 14 november 2008 Trådstartare Postat 14 november 2008 (redigerat) Yep, fast i cubase då. Ok, ursäkta att det vare snurrigt där, men det är alltså i inspelningsprogrammet man kan använda det... Att det blir en skillnad mellan 16 och 24 bitar vet jag ju, men hur mycket märks skillnaden till 32 bits? Är den inställningen till för musik eller video eller både ock? Obs: där fick jag svar ju, när du gjorde ett tillägg direkt ovan. Danke! 😛 Redigerat 14 november 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Det finns inga 32-bit omvandlare, så om det står angivet på ljudkortsdata så handlar det om en överambitiös marknadsföringsavdelning... 😛 Omvandlaren är "bara" 24-bit som mest. De resterande 8 bitarna är "floating point" (FP) - alltså decimaler som används vid bearbetning, men egentligen inte fyller någon som helst funktion vid inspelning. Internt i Cubase hanteras ljudet alltid som FP även om ljudfilerna inte är det från början - så det är egentligen inget du behöver tänka på, utan det räcker att du spelar in i 24-bitsupplösning. Om du däremot gör någon destruktiv redigering och ska bränna ner resultatet som en ny ljudfil, så bör du spara den nya i 32-bit FP. Annars trunkeras de minst signifikanta bitarna i stället för att det avrundade resultatet sparas...
debatt Postat 14 november 2008 Trådstartare Postat 14 november 2008 Tack, då ska jag framföra det!! 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.