Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Master eq tycker jag är svårast av allt med inspelningar, ja egentligen är det basfrekvenserna som gör mig nervös.

Man ska ju få både kaggen och elbasen att låta fett och bra tillsammans. Men det är ju så hårfint att det blir för mycket bas så att det bara skorrrar när man lyssnar i nån annan anläggning än ens egen. Hur gör ni för att det ska låta bra även inne hos grannen?

Jag har haft en Behringer Ultramizer med 5-bands kompressor förr, men det vete f-n om den inte sabbade mer än vad den förbättrade, och huruvida jag vill koppla in den nu när jag ska börja spela in bättre grejer än bara creedence backtrax.

Nån spectrumanalysator finns väl knappast i min Tascam 2488.

Kan man leja bort mastring till nån halvbra här på forumet? Det jag kommer att göra blir ju ändå rätt så enkla och råa bluesgrejer. men nog kan man väl göra en hel del i datorn som inte portan klarar? Och somliga av er har väl riktiga lyssningsrum/monitorer som ni känner utan och innan?

Gruvar mig lite för just slut-eq och vill ha tips om det finns några.

Annons
Postat

Tycker det hänger ihop ganska mycket med mixning. Att övermätta de låga frekvenserna i mixen kan göra det svårare att mastra och ger den effekten du beskriver.

Personligen är jag försiktig med att gasa på basfrekvenser på bastrumma och basinstrument. Försöker få dom att lira ihop så bra som möjligt genom nivåer, skära frekvenser som krockar och eventuellt lägga ett highpasfilter på det ena eller andra.

Postat
Tycker det hänger ihop ganska mycket med mixning.

Håller med. Mixar man bra från början så blir mastringsprocessen så mycket enklare. Och det är ju mycket enklare att fixa sådana problem i mixen än i efterhand.

Postat
Tycker det hänger ihop ganska mycket med mixning. Att övermätta de låga frekvenserna i mixen kan göra det svårare att mastra och ger den effekten du beskriver.

Personligen är jag försiktig med att gasa på basfrekvenser på bastrumma och basinstrument. Försöker få dom att lira ihop så bra som möjligt genom nivåer, skära frekvenser som krockar och eventuellt lägga ett highpasfilter på det ena eller andra.

Jo det är klart, man rattar ju nivåeroch eq på basgitarr och kagge samtidigt som komprimering och mastereq, allt hänger ju ihop. Jag har nog både skurit bort för mycket och ibland fettat på kagge och bas för mycket förr när jag hållit på med Alesis SR16 trummaskin inspelad på bara två spår. Nu kommer jag att spela in riktiga Tama Superstar som verkligen låter underbart och med rikigt bra mikroner. EV N/D 868 ska man ju kunna köra helt utan eq på kaggen, bara testa olika sällen i eller framför trumman, så själva mixen blir nog lättare nu än med mitt gamla leksaksinspelande.

Mitt största problem nu är nog att lära mig hur portan funkar. Har nyss setat å läst om hur man först mixar ner till ett tvåkanals masterspår, och därifrån ska man sen bränna CDn. Jag fattar inget och får ångest, jag är så otroligt korkad när det gäller datorer och menyer. En rubrik lyder "Exiting pre-master mode". Vad fanbetyder exiting? Spännande? Usch, nu känner jag nästan för att ge upp. Om det vore lika lätt som att spela gitarr ändå.

Nu ska jag sätta upp en overhead Ikea trippelspot i mitt lilla mixrum med vedspis på övervåningen. Jag ska nog lyssna på Hound Dog Taylor med, då brukar jag få gnistan åter.

Postat
Varför måste du pilla med en porta? Verkar krångligare än att spela in direkt i datan.

Jag kommer att flytta runt grejerna. Och det blev även billigare än att skaffa ljudkort å dator å alla program.

Sen så är jag helt data-dyslektiker, den som inte är lika kan inte fatta hur det är, som att vara förståndshandikappad typ. Med portan kan jag få lika bra ljud, och det känns inte tvärkört att lära mig den. Datorprogrammen innehåller till 90 % en massa samplat skit eller vad det nu är som inte jag är intresserad av. Jag vill liksom bara ha en bandspelare. Det blir jävligt nog för mig att förstå hur man bränner en cd ur portan, så illa är det...

Postat
Jag vill liksom bara ha en bandspelare. Det blir jävligt nog för mig att förstå hur man bränner en cd ur portan, så illa är det...

Ingen annan i bandet som är mindre "dyslektisk" vad gäller datorer etc (inte för att tvinga över er till en dator utan för att du ska må mindre dåligt över saker som "cd-bränning" mm)?

Postat
Jag vill liksom bara ha en bandspelare. Det blir jävligt nog för mig att förstå hur man bränner en cd ur portan, så illa är det...

Ingen annan i bandet som är mindre "dyslektisk" vad gäller datorer etc (inte för att tvinga över er till en dator utan för att du ska må mindre dåligt över saker som "cd-bränning" mm)?

Tyvärr, de är minst hundra ggr värre! Varken basisten eller trummisen klarar av att öppna ens Hotmail tror jag. Basisten köpte en hel jävla dator och Cubase för några år sen, han fick aldrig igång det. Han kan inte ens surfa på datorn. Nästan alla musiker jag känner är lika blåsta, de är skickliga som fan på att spela, med tekniken är det kört. Basisten vet inte skillnaden på mickkablar och högtalarkablar. Trummisen vet knappt vad en mikrofon är alls. Men de är underbara musiker och kompisar. De spelar på enbart känsla och rutin.

Men, alldeles nyss har jag fått med en pianist/keyboardsnubbe i bandet, han har jaobbat med Cubase i åratal, så han kan nog ev mastra om jag mixar.

Jag kommer att kunna lyssna i

JBL TXL 10

JVC Boomblaster bergsprängare

Beyerdynamic lurar

Sennheiser

och slutligen kan jag lyssna genom mitt Db-pa med en 800 watts sub. Det systemet låter verkligen snygg hifi om man spelar bra cd genom det, även på låg volym. Har man skottat på för mycket basingredienser borde man märka det rätt bra med en sån sub.

En basist jag spelade med förr var så oteknisk att när vi spelade live en gång sa jag åt honom att rulla fram sin rörmarshall med fyrtolvlåda och micken som stod på stativ framför lite närmare trummorna, jag höll på att joxa med mina grejer så vad han gjorde såg jag inte. Efter ett tag ser jag att Görre ser bekymrad ut, "fan det låter ju inte, nyss gjorde det det". Han spelar frenetiskt på sin orginal 1952 Fenderbas och det är tyst.... Men vänta, jag hör ett jävligt svagt "frett, frett-ljud". Jag börjar kolla marshallen och sladdarna. Då har tokfan klivit iväg sju meter fram till multiboxen, en hemgjord med enbart teleingångar, ryckt ur micksladden till den AKG som skulle micka ut basen, tagit med kabeln tillbaka till sin 100-watts rörmarshall, dragit ur högtalarkabeln ur stärkaren och släppt ned den på golvet, och i stället pluggat i micken på högtalarutgången! Frett-frettljudet kom från mickens membran! Micken var bara att kasta bort sen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.