Matts Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Har ni handlat musikprylar, t.ex. musikinstrument från andra länder? Är det billigare än i Sverige? Vilka butiker/web-platser rekommenderas? Vad ska man tänka på?
Danson Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 😉 Börja med att leta på My Webpage 😎 Där finns det många stora e-handels affärer som du kan kika in i och bara köpa, köpa billigt.... 😆 6.80 kr för en dollar... Riktigt bra för oss att handla där.. 🙁 Men kolla alltid upp vad shippingen kostar.... (frakten) 🙂 Den kan vara dyr som fan på vissa butiker.. 🙂 Lycka till.. /Danson 😄
bonzo Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Har ni handlat musikprylar, t.ex. musikinstrument från andra länder? Är det billigare än i Sverige? Vilka butiker/web-platser rekommenderas? Vad ska man tänka på? 1: Ja, från Tyskland. 2: Då (för ett knappt år sen) var det mesta billigare att köpa utifrån. Nu har jag märkt att det har börjat plana ut lite. Främst på budgetprylar. Dyrare utrustning kan fortfarande skilja en hel del. 3: Thomann var bra då. Då de har många svenska kunder kör de också med en svensk sida och support/kundtjänst på svenska (och svensk moms tyvärr). Vet inte om de håller måttet fortfarande dock. 4: Håller man sig inom EU-länder så slipper man tullkostnader. Med lite tur kan man ju slippa det även i andra fall, men man ska nog inte räkna med det, så ett billigt köp från, säg USA, kan i värsta fall bli ganska dyrt i slutändan. Man ska ju också vara medveten om att garantiärenden/reklamationer kan bli trassliga - eller åtminstone trassligare än om man handlar från den lokala butiken. Har man inga problem med att pruta kan man kanske få den lokala handlaren att krypa ned så pass mycket i pris att det blir värt att handla hemma i stället.
AndyPandy Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 1) Ja. Både från Tyskland och USA. 2) Ett tag var det mycket billigare att köpa i USA. Nu är jag tveksam till att det är så, men jag har inte så bra koll längre. 3) Musicians Gear i Stuttgart har i princip allt och håller ganska bra priser. 4) Som sagt, garantiärenden kan vara trassliga.
joachime Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 3) Musicians Gear i Stuttgart har i princip allt och håller ganska bra priser.4) Som sagt, garantiärenden kan vara trassliga. Musicians Gear håller bra priser, även jämfört med andra tyska siter. Men de har inget eget lager och är urusla på kommunikation. Jag har väntat i flera månader på prylar därifrån. Varje gång jag kontaktat de (honom?) angående förseningen har jag fått ett nytt datum, som inte visat sig hålla. Till slut (efter månader har gått) kommer det fram att de förlorat sin leverantör på prylen och inte lyckats hitta en ny under den tid jag väntat. Varför inte säga det på en gång? Resultatet blev att jag avbeställde prylen och valde Thomann istället. Paketet var framme inom utsatt tid.
AndyPandy Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 3) Musicians Gear i Stuttgart har i princip allt och håller ganska bra priser.4) Som sagt, garantiärenden kan vara trassliga. Musicians Gear håller bra priser, även jämfört med andra tyska siter. Men de har inget eget lager och är urusla på kommunikation. Jag har väntat i flera månader på prylar därifrån. Varje gång jag kontaktat de (honom?) angående förseningen har jag fått ett nytt datum, som inte visat sig hålla. Till slut (efter månader har gått) kommer det fram att de förlorat sin leverantör på prylen och inte lyckats hitta en ny under den tid jag väntat. Varför inte säga det på en gång? Resultatet blev att jag avbeställde prylen och valde Thomann istället. Paketet var framme inom utsatt tid. Åfan! Det fungerade i alla fall fint när jag beställde ...
joachime Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Det fungerade i alla fall fint när jag beställde ... Nä, det blir rätt godtyckligt. Antar att de inte har strul med leverantörer för alla varor. Men eftersom dom inte berättar sånt kan du som beställare inte själv avgöra om leveranstiden dom först anger är rimlig eller ej.
AndyPandy Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Det fungerade i alla fall fint när jag beställde ... Nä, det blir rätt godtyckligt. Antar att de inte har strul med leverantörer för alla varor. Men eftersom dom inte berättar sånt kan du som beställare inte själv avgöra om leveranstiden dom först anger är rimlig eller ej. Helt sant. Vilket har lett till konstaterandet att man inte kan lita på någon någonsin, framförallt inte handlare! 😮
neriks Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Jag handlar nästan uteslutande utomlands ... Nu är det inte så ofta det händer att jag köper nya musikinstrument (analoga synthesizers) men när det sker så handlar jag oftast utomlands eftersom utbudet är större där 😮 ... Även tillbehör och framför allt reservdelar handlar jag utomlands eftersom en hel del av de prylar som jag använder/förbrukar inte ens finns att få tag på i Sverige 😛 Jag har väldigt sällan haft några problem när jag handlat utomlands. Handlar man av seriösa personer/företag som har goda referenser så är det oftast aldrig några problem. Det enda jag har råkat ut för är att leveranstiderna i vissa fall har blivit onödigt långa ... Om man köper omtåliga prylar så kan det vara bra att kosta på frakten lite extra så att man t ex flyger varorna istället för att de skickas i containers via båt ...
Aquiesce Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 3) Musicians Gear i Stuttgart har i princip allt och håller ganska bra priser.4) Som sagt, garantiärenden kan vara trassliga. Musicians Gear håller bra priser, även jämfört med andra tyska siter. Men de har inget eget lager och är urusla på kommunikation. Jag har väntat i flera månader på prylar därifrån. Varje gång jag kontaktat de (honom?) angående förseningen har jag fått ett nytt datum, som inte visat sig hålla. Till slut (efter månader har gått) kommer det fram att de förlorat sin leverantör på prylen och inte lyckats hitta en ny under den tid jag väntat. Varför inte säga det på en gång? Resultatet blev att jag avbeställde prylen och valde Thomann istället. Paketet var framme inom utsatt tid. Jag har också liknande erfarenheter... Tar en himla tid och har aldrig fått ett mail från dem (han?) som varit längre än 1 rad... 🙂 Fick hota med att gå till konsuentverket om han inte skickade grejerna en viss dag. typ fem minuter från deadline fick jag ett mail där han skrev att NU hade han minsann skickat mina grejer. Detta var 30 dagar efter att jag betalde. Därifrån gick det som smort... Musicians gear är nog dessutom det enda företaget som jag fått svar på mail kl halv tre på natten från 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.