Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej hej, jag grejjar lite i studion och kommer på att det skulle vara kul att trigga mina auk trummor med EZ, tex baskagge lite pukor osv då jag inte erhåller ett Digitaltrumset. hur går jag till väga och vad behöver jag?

jag har ett Tascam US 1641! funkar det med vanliga mickar sen nån mjukvara i programmet (som råkar vara Cubase SX 3) som hjälper allt att kommunicera? eller behöver jag en Modul kanske?

MVH Jocke

Annons
Postat

Ja du kan använda vanliga mickar, men det är lite meckigare än att använda triggmickar. Men nä, du måste inte använda en modul, det går att konvertera till midi i datorn istället.

Kör du Windows så finns det en gratis plugg som heter KTDrumTrigger som klarar jobbet galant. Annars kan du använda exempelvis Drumagog eller Melodyne, men de programmen kostar ju en slant.

Det kan vara lite meckigt att isolera trummorna från varandra när man använder vanliga mickar (EQ och gate är väldigt användbart). Men när du väl gjort det ett par gånger så går det snabbt sen.

Alternativt kan du tillverka egna triggermicar av piezoelement, eller köpa ddrum red shot som är billiga. Har du gott om pengar finns det ju bättre triggmickar.

Postat (redigerat)

Öhhh.. Du frågar "Hur triggar jag mina riktiga trummor med EZ drummer?" 😄 (får en konstig vision av nån slags MIDI-kontrollerad Robot som spelar på trummorna.. Ser dyr ut 😄 )

Antar att du menar "Hur triggar jag EZ drummer med mina riktiga trummor?"

rainydays tips ovan löser problemet.. (fast han inte ironiserade ditt inlägg liksom jag gjorde) 😄

Redigerat av hegobald
Postat
Ja du kan använda vanliga mickar, men det är lite meckigare än att använda triggmickar. Men nä, du måste inte använda en modul, det går att konvertera till midi i datorn istället.

Kör du Windows så finns det en gratis plugg som heter KTDrumTrigger som klarar jobbet galant. Annars kan du använda exempelvis Drumagog eller Melodyne, men de programmen kostar ju en slant.

Det kan vara lite meckigt att isolera trummorna från varandra när man använder vanliga mickar (EQ och gate är väldigt användbart). Men när du väl gjort det ett par gånger så går det snabbt sen.

Alternativt kan du tillverka egna triggermicar av piezoelement, eller köpa ddrum red shot som är billiga. Har du gott om pengar finns det ju bättre triggmickar.

tack som tusan hoppas att det funkar! ska absolut försöka!

Postat
Öhhh.. Du frågar "Hur triggar jag mina riktiga trummor med EZ drummer?" 😄 (får en konstig vision av nån slags MIDI-kontrollerad Robot som spelar på trummorna.. Ser dyr ut 😄 )

rainydays tips ovan löser problemet.. (fast han inte ironiserade ditt inlägg liksom jag gjorde) 😄

tur att jag har pengar till att köpa min robot, haha nae men jag hoppas att det funkar!

Postat

😄

Det är framtiden! Man behöver inte anställa studiomusiker, man bara skriver i vad den ska spela och sen spelar den det fast på riktigt trummor!

Postat

Trumrobot 2.0 (nu med USB!) kommer även kunna tappa trumpinnar, slira med tempot och inte fatta skämt ...

Postat
Fast sen behöver de ju givetvis lite medmusikanter för att de inte ska bli ensamma och ledsna

Det låter ju rätt bra!

"Dust in the wind", vilka var det som körde den?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.