Gäst Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 (redigerat) Sitter här och lyssnar på Mystery Train från Bon Jovis album Crush. En rätt lugnt låt, med både lugnare partier och sedan ställen där sången är mer kraftfull och tonerna hålls ut. Låter som att reverbet på rösten är automatiserat så att när han sjunger saktare så är rösten mer intim och nära och dry, sedan när han tar och håller ut på nån ton så öppnar det upp för att blir stort och wet. Är det vanligt att automatisera reverb på detta sätt eller inbillar jag mig bara att det låter så? Redigerat 13 november 2008 av eresseraca
Opus99 Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 (redigerat) Amerikanarna älskar att automatisera precis allting, så det är nog fullt möjligt. Lyssna på många låtar som börjar med ett instrument, en gitarr eller så. Lyssna sen 2 minuter in i låten och säg om det instrumentet låter lika högt? nästan alltid så gör det inte det utan olika saker lyfts fram eller dras tillbaka beroende på vilken del av låten det är. Reverb, och inte minst Reverbets EQ brukar också automatiseras på samma sätt. Redigerat 13 november 2008 av Opus99
JonasW Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Mycket av det beror ju också på att det är stenhårt komprimerat, då kommer ju ensamma intrument få högre nivå än när det är fullt ös.
Dingbats Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Mycket av det beror ju också på att det är stenhårt komprimerat, då kommer ju ensamma intrument få högre nivå än när det är fullt ös. Ja, och det kan väl vara att sången sendas till reverbet innan komprimeringen, så att reverbet återspeglar hur stark originalsignalen är medans det torra är komprimerat till att vara ungefär samma hela tiden.
Guitar Nilsson Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Mycket av det beror ju också på att det är stenhårt komprimerat, då kommer ju ensamma intrument få högre nivå än när det är fullt ös. Ja, och det kan väl vara att sången sendas till reverbet innan komprimeringen, så att reverbet återspeglar hur stark originalsignalen är medans det torra är komprimerat till att vara ungefär samma hela tiden. Skulle man ta den okomprimerade sången till reverbsend? Lät konstigt.
Matthew L Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 (redigerat) Man kan ju också sätta en gate som skickar signalen till reverbet när det blir lite högre... EDIT: skrivfel Redigerat 13 november 2008 av Matthew L
punkrockdude Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Ibland automatiserar jag reverb så att en gitarr t.ex. har mer reverb när den spelar en melodi som ska stå ut mer jämnfört med när den ska kompa.
Gäst Postat 15 november 2008 Postat 15 november 2008 (redigerat) Hmm, så inte omöjligt att de gjort så då... låter rätt snyggt iaf. Kanske ska testa detta i nästa låt jag gör! 🙂 Matthew... det går ju förstås, men då gäller ju alltid signal styrkan. Så ifall man har ett ord i slutet på en textrad som man håller ut på lääänge så slår ju gaten av igen när när tonen svagnar fastän man kanske skulle vilja ha mycke reverb ända tills ordet (tonen) tar slut. Så jag e inte säker på att det uppnår samma effekt, men kanske 🙂 punkrockdude, det brukar jag oxå göra. Har i princip alltid automatiserat senden för reverb på gitarrer beroende på vad och var i låten den befinner sig. Men har aldrig gjort det på sång, blir nog ett försök i nästa låt jag gör 🙂 Redigerat 15 november 2008 av eresseraca
Claes Holmerup Postat 15 november 2008 Postat 15 november 2008 Jag brukar nog hålla reverbet på samma nivå genom hela låten - men ibland kan jag skruva upp tappningen lite extra i en lugn låt när sången håller ut en lång ton och ska vara tyst en stund efter. Det kan bli skitsnyggt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.