Guitar Nilsson Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 (redigerat) Vi ämnar spela in snudd på helt live, bas, trummor, gitarr och keyboard samtidigt i samma rum. Bara sången lägger vi efteråt. Basen spelar vi in med enbart mick från basriggen, vi ska ev göra ett litet test med både line och mick, men skiter antagligen i linesladden. Gitarrstärkaren spelar vi också in med mick, bara keyboarden går rakt in... Vi spelar in på 24 bit i en Tascam 2488 MKll. Då borde man väl kunna spela in helt utan komprimering och eq? Vid mixningen kan man ju bounca kanal för kanal genom kompressor och annat. Komprimerar man för mycket från början kan väl inte göra nåt åt det, och tanken med soundet är att det ska vara max dynamik och inte så utplattat som det vanligen är nuförtin. Jag håller som bäst på att lära mig portan, men tror att man vid inspelning kan få komprimering på alla åtta kanalerna om man vill... Men vill man det? Jag inbillar mig att den RANE DC24 stereokompressor jag har är bättre än det som sitter i portan. Vad tror ni? Om inte annat så tycket jag det är mycket lättare att hitta exakt rätt lägen på kompressorrattarna om man kan hålla i dem samtidigt som man lyssnar i stället för att gå in i menyerna i portan? Man vill ju att det ska bli rätt från början om man sätter 15, 20 låtar. 😄 PS När jag lägger sången efteråt vill jag helst ha komprimering direkt. DS. Redigerat 12 november 2008 av Guitar Nilsson
rainydays Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Nä jag ser ingen direkt anledning att spela in med kompressor (att ha det i lyssningen är ju en annan femma). Se bara till att det inte klipper.
debatt Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 (redigerat) . Vad jag läst så tror jag också att man kan få komprimering på alla 8 efteråt om man vill. Tänkte på en annan sak: Den har ju phantommatning också för mikrofon väl? Men det förutsätter ju att man har mik som ska fantommatas. Vad händer om man har lite mikar "av varje", olika sorter alltså... typ 3 dynamiska, 1 kondensator som ska fantommatas och 4 andra kondensatormikar som inte ska fantommatas. Hur är det - om man sätter spaken (om det är en sån) i fantommatningsläget, påverkar detta de övriga sju mikarna också? M.a.o. kan man låta endast en mik fantommatas och de andra icke, eller hur är den förstärkningsbiten upplagd på nämnda digitalporta? På mitt ljudkort har jag för mig att om jag sätter spaken i fantommatningsläget så kan inte den andra miken vara i samtidigt - den som inte ska fantommatas. För då går den sönder... Egentligen innebär ju det att man måste skaffa 8 mikar om man tänkt köra fantommatning. 😄 //:debatt Redigerat 12 november 2008 av debatt
debatt Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Nä jag ser ingen direkt anledning att spela in med kompressor (att ha det i lyssningen är ju en annan femma). Se bara till att det inte klipper. passiv kompressor
basshole Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Det är väl bara bandmikrofoner som är känsliga för fantommatning? De dynamiska trotjänarna (sm57, sm58, md-421, osv osv) tar i alla fall ingen skada. Vaddå passiv kompressor?!
Claes Holmerup Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Om man av någon orsak gör fel i inställningarna på kompressorn, så är det omöjligt att backa till det rena ljudet när det är inspelat - så det gäller att veta vad man pysslar med... Jag spelar in utan komppressor och gör all sådan bearbetning vid mix i stället. Med 24-bits upplösning, så har man tillräckligt bra signal/brusförhållande och dynamik för att inte behöva sikta på att slicka 0dB vid inspelning, utan man kan utan problem sikta på typ -10dB i stället, så skapar man ett "headroom" för eventuella peakar som råkar bli lite högre än -10dB.
Guitar Nilsson Postat 13 november 2008 Trådstartare Postat 13 november 2008 . Vad jag läst så tror jag också att man kan få komprimering på alla 8 efteråt om man vill. Tänkte på en annan sak: Den har ju phantommatning också för mikrofon väl? Men det förutsätter ju att man har mik som ska fantommatas. Vad händer om man har lite mikar "av varje", olika sorter alltså... typ 3 dynamiska, 1 kondensator som ska fantommatas och 4 andra kondensatormikar som inte ska fantommatas. Hur är det - om man sätter spaken (om det är en sån) i fantommatningsläget, påverkar detta de övriga sju mikarna också? M.a.o. kan man låta endast en mik fantommatas och de andra icke, eller hur är den förstärkningsbiten upplagd på nämnda digitalporta? På mitt ljudkort har jag för mig att om jag sätter spaken i fantommatningsläget så kan inte den andra miken vara i samtidigt - den som inte ska fantommatas. För då går den sönder... Egentligen innebär ju det att man måste skaffa 8 mikar om man tänkt köra fantommatning. 😄 //:debatt Ja, att komprimera efteråt går ju förstås. Portan kan ju spela in på max 8 kanaler samtidigt. Fyra ingångar är kombinerade XLR/tele med möjlighet till fantommatning och fyra ingångar är balanserade tele utan fantommatning. De varnar för att att använda fantommatning med kondensator och dynamiska mickar samtidigt, och för att dra i och ur mickarna med fantommatningen påslagen. Men just det har jag gjort jämt på PA-mixrarna, jag har haft en eller ett par kondensatormickar så jag måste ha matningen på, sen har det varit ett helt gäng dynamiska mickar, SM57 osv, det har aldrig hänt nåt med mickarna. Senast i onsdags hade vi en AKGc1000S som vill ha fantommatning som overhead, resten av mickarna var dynamiska, SM57, Beta58 och en SAMson. Gitarrljudet från stärkaren tar jag genom en Redbox på högtlarsladden och sen via XLR till mixern, det blir inga konstigheter där heller... Ta i trä.
Guitar Nilsson Postat 13 november 2008 Trådstartare Postat 13 november 2008 Om man av någon orsak gör fel i inställningarna på kompressorn, så är det omöjligt att backa till det rena ljudet när det är inspelat - så det gäller att veta vad man pysslar med...Jag spelar in utan komppressor och gör all sådan bearbetning vid mix i stället. Med 24-bits upplösning, så har man tillräckligt bra signal/brusförhållande och dynamik för att inte behöva sikta på att slicka 0dB vid inspelning, utan man kan utan problem sikta på typ -10dB i stället, så skapar man ett "headroom" för eventuella peakar som råkar bli lite högre än -10dB. Bra, jag verkar ha tänkt rätt. Men undrar vad som är bäst sen när jag ska mixa, ska jag köra allt på en gång och använda portans kompressorer, eller ta en kanal i taget och bounca över till en ny, antingen genom min externa RANE-kompressor eller de inbyggda? Reverb o delay kan man ju lägga sen direkt vid nedmixningen?
joachime Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Vet inte hur kompressorerna i portan låter. Men jag gissar att det är digitala kompressorer och antagligen är kvaliteten inte bättre än den du hittar i ett vanligt musikinspelningsprogram till dator. Om det är digitala kompressorer skyddar de heller inte mot för kraftiga signaler eftersom de i så fall ligger efter A/D-omvandlingen. Det är dessutom svårt att ratta kompressor om man inte sitter i ett avskärmat rum där man faktiskt kan höra resultatet. Så jag röstar på att du väntar till mix. Och som du redan konstaterat. 24 bitar räcker gott och väl för att spela in helt okomprimerat.
Guitar Nilsson Postat 13 november 2008 Trådstartare Postat 13 november 2008 Vet inte hur kompressorerna i portan låter. Men jag gissar att det är digitala kompressorer och antagligen är kvaliteten inte bättre än den du hittar i ett vanligt musikinspelningsprogram till dator. Om det är digitala kompressorer skyddar de heller inte mot för kraftiga signaler eftersom de i så fall ligger efter A/D-omvandlingen. Det är dessutom svårt att ratta kompressor om man inte sitter i ett avskärmat rum där man faktiskt kan höra resultatet. Så jag röstar på att du väntar till mix. Och som du redan konstaterat. 24 bitar räcker gott och väl för att spela in helt okomprimerat. Vi kommer ju att göra ganska många ljudinställnings-tagningar med lyssning av hela låten efteråt, jag vill ju hitta den optimala placeringen av mickarna, speciellt trummickarna. Har man haft för mycket gain på nånstans då så bör man ju höra det när man lyssnar. Kom nyss på att jag kanske ska ragga upp nåt annat skrammelrockgäng som vill ha en gratisinspelning, gör jag en sån först är det mindre risk för misstag sen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.