Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ni tänkt på en grej....

Jag brukar ibland bli lite smått förbannad på dom här människorna som egentligen bara består av ett soff-format arsle med en mun på, ni vet det här gänget som man ringer om man vill ha en "panel" eller "proffstyckare" eller helt enkelt när det uppstått nån situation i Sverige eller världen och man redan har frågat alla tråkiga experter färdigt.

En typisk soffa består av Alexander Bard (naturligvis), sen den där killen med stålullsfrissa som är chefsredaktör på nån vänsterblaska, sen Styvbjörn eller vad han heter som ser ut som en blandning mellan en galen läkare och en medelålders elevrådsordförande, därtill hon Anette Kullenberg som antingen ÄR dyngrak eller spelar dyngrak, plus Björn Eriksson -gamla polisbasen som ser ut som en legobit. Ja där har ni en typisk soffa.

Det man först blir irriterad på är ju att dom aldrig vill diskutera, egentligen, utan att dom är så extremt självsäkra på sin respektive åsikt. Ingen av dom här jepparna börjar en mening med "kanske...", "vad tror ni...", "jag är inte säker men..." utan dom dundrar på med "Varenda vettig människa vet ju att...", "Det där är ju helt absurdt!", "Nej, så är det inte ALLS, utan..:"

Men så slår det mig att det är ju just DÄRFÖR dom är åsiktsmaskiner, ingen har väl lust att titta på nån annan som bara sitter och resonerar och tänker och ändrar sig hela tiden, utan man vill ha ytterligheterna för se dom extrema sidorna.

och lättare kunna ta ställning.

Och nu kommer jag till poängen - likadant är det här på formet! Här har vi både åsiktsmaskiner och mer resonerande typer i en schysst blandning, varför dom flesta ämnena blir belysta ganska komplett, om trådarna lever länge. Rätt skönt egentligen.

(Fantastiskt onödigt inlägg, men eftersom jag har slut på sidor i min dagbok pratar jag högt här istället. Gonatt!)

Annons
Postat
🙂 Insiktsfullt... jag själv har aldrig orkat bry mig om vad berörda personer är/gör/säger/tycker/vill .. det känns som att bränna för mycket energi på något totalt meningslöst.
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

ironi, demoniqus? 🙂

Man kan ju också se forumet som ett dramatiskt tidsfördriv. Inte många som känner varandra och vi har ju inte något ansvar att vara på ett speciellt sätt. Och det är ju en fet kick att trycka ner folk i fotskaften.

Jag tror att om vi träffades i verkligheten så skulle rollerna bli helt olika jämfört med dem vi har här i forumet.

Och i verkligheten kan man välja vilka personer man omger sig med på ett helt annat sätt. Jag skulle för mitt liv inte vilja spendera en eftermiddag med någon som svarar på ett inlägg med att säga "lille vän, du har fel".

Postat
ironi, demoniqus? 🙂

Man kan ju också se forumet som ett dramatiskt tidsfördriv. Inte många som känner varandra och vi har ju inte något ansvar att vara på ett speciellt sätt. Och det är ju en fet kick att trycka ner folk i fotskaften.

Jag tror att om vi träffades i verkligheten så skulle rollerna bli helt olika jämfört med dem vi har här i forumet.

Och i verkligheten kan man välja vilka personer man omger sig med på ett helt annat sätt. Jag skulle för mitt liv inte vilja spendera en eftermiddag med någon som svarar på ett inlägg med att säga "lille vän, du har fel".

😉 Nää.. det fanns ingen ironi i det jag skrev... Forumet går ju inte att jämföra med ovan nämnda personer.. och dom personer som är åsiktsmaskiner här är ju bara att köra genom ett filter om det skulle behövas...

Vi var ju några stycken som träffades för ett tag sedan IRL och det blev inte riktigt samma sak som att föra dialog här på forumet, men det var precis samma humor så det var inte helt dött lopp.....efter ett par birra.. 😉

Jag tror inte att en person som svarar "lilla vän, du har fel" skulle dyka upp heller.. 🙂

Postat

Uaaahmm.. Vad är det för besk smak i munnen?.. Anette Kullenberg...

Det här får mig att tänka på min kompis Mimmi som har "ett flygplan". Detta är inte vilket flygplan som helst utan ett som bombsäkert kommer att störta. Dessutom får du själv välja vilka som skall sitta i planet. Okej, en smula barbariskt och oetiskt kanske. Men om man bortser från detta är det ändå en lite rolig och lockande tanke.

/Majken

Postat

Vilket osökt får mig att tänka på VD:s.

Kanske är det att jag är naiv, men jag har alltid inbillat mig att om man t e x skall sköta ett företag som producerar knäckebröd så bör man vara insatt i självaste känckebrödsproduktionen. Men VD:arna verkar fungera som ett slags surdeg, de kan byta branch hur som helst bara för att det är VD.

Ena veckan är man expert på knäckebröd nästa är man expert på försäkringar eller bilar eller vad det nu må vara. Konstigt...

Att leda ett företag kanske inte har med vad man producerar att göra, bara man har en stark framtoning och kan hålla i ett möte eller?

Postat

Kanske är det att jag är naiv, men jag har alltid inbillat mig att om man t e x skall sköta ett företag som producerar knäckebröd så bör man vara insatt i självaste känckebrödsproduktionen. Men VD:arna verkar fungera som ett slags surdeg, de kan byta branch hur som helst bara för att det är VD.

Ena veckan är man expert på knäckebröd nästa är man expert på försäkringar eller bilar eller vad det nu må vara. Konstigt...

Att leda ett företag kanske inte har med vad man producerar att göra, bara man har en stark framtoning och kan hålla i ett möte eller?

Nä, en knäckebröds-VD behöver inte kunna nånting om knäckebröd!

Däremot bör han veta en hel del om hur folk som äter bröd tänker och han bör haja vad som krävs av en organisation som ska tillverka/köpa knäckebrödsingredienser och han bör ha en idé om hur man ska nå dom här ätarna med någon form av försäljningsorganisation eller andra kanaler.

Kort sagt - en bra affärsman kan nog vara VD för vilket företag som helst. Sen behöver han typ försäljnings och tillverksingsexperter omkring sig förstås. Däremot är inte experterna automatiskt bra på att driva företag.

Sen är det ingen nackdel om VDn genuint GILLAR knäckebröd, då jobbar han lixom mer passionerat. Detta är väl inte alltid fallet dock.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
knäckebröds-VD

vilket fint uttryck! Det ska jag börja använda om någon som inte alls fattar grejen och samtidigt är väldigt mycket chef. Ni förstår säkert vad jag menar?

Postat

Precis som politiker också då!

Ministrarna brukar ju kastas fram och tillbaks mellan olika departement, och när nån säger att de saknar bakgrundskunskaper, så är det "bra med friska tankar"...

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Hmmm. Det är helt klart en fördel om Knäckebröds-VDn har en insikt i branschen.

//nemo

Postat
Precis som politiker också då!

Ministrarna brukar ju kastas fram och tillbaks mellan olika departement, och när nån säger att de saknar bakgrundskunskaper, så är det "bra med friska tankar"...

Jo...

Jag hörde för ett tag sen en socce säga nåt i stil med att han var stolt över att den svenska socialdemokratin hade en sån lång tradition att sätta lekmänn på höga poster. Varför? 😄

Är det inte bättre ifall det sitter en lärare som utbildningsminister/skolminister (vad det nu heter?)? Dom vet ju vad som behövs för skolan. 😄

Och att det hade behövts en officer som försvarsminister behöver är väl bevisat... 😛

Postat (redigerat)

Nej, så är det inte alls. Varenda vettig människa inser ju att du har helt fel.

Redigerat av Pluffo
Postat

Nu tycker jag nog iofs att just försvarsministern är ett undantag från den regeln och inte borde va militär... Men ändå ordentligt insatt i såna frågor.

Att ha en jordbruksminister som är storstadsbo är ju ett skämt... (Vet inte hur det är i dagens regering, men det har om jag inte minns fel hänt!)

Plötslig självinsikt...

android=åsiktsmaskin ???

🙂

Postat
Nej, så är det inte alls. Varenda vettig människa inser ju att du har helt fel.

Jaha...ok, då vet jag det! 🙂

Postat
En typisk soffa består av Alexander Bard (naturligvis), sen den där killen med stålullsfrissa som är chefsredaktör på nån vänsterblaska, sen Styvbjörn eller vad han heter som ser ut som en blandning mellan en galen läkare och en medelålders elevrådsordförande, därtill hon Anette Kullenberg som antingen ÄR dyngrak eller spelar dyngrak, plus Björn Eriksson -gamla polisbasen som ser ut som en legobit. Ja där har ni en typisk soffa.

Du glömde Srdjkvnjan Sladjovic, Sabahatedat Akkiraz, Özgür Nizam, Mustafa Mohamed, Ali Abdula Gabdulla, Abel Kadabel och Ibrahim Sim Sallabim. :rolleyes:

Det skulle vara förbannat kul att se hur våra roller och attityder förändrades mot varandra om vi träffades IRL lite då och då. Stor i orden, liten på jorden - heter det. Stor i nätorden, liten på IRL jorden - inte desto mindre. 🙂 Själv är jag bara två skitar hög. 😄

En VD är en VD är en VD. Ett företag är forskning, utveckling, produktion och marknadsföring. Processerna och organisationen ser snarlika ut oavsett produkt (med vissa undantag förstås). Sen får man VDn's alla polare på köpet. Han vill oftast ha sina egna gubbar under sig. Det värsta är om hela gänget är (numera så kallade) knäckebröds-VD:ar. 😲

Blott ännu ett onödigt inlägg. 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.