Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag är i farten och ska köpa en dator eller en porta och en enklare dator.

Så kom jag att tänka på detta med att man kanske skulle spela in ett liveframträdande också vid tillfälle, förslagsvis ens eget allra första. Vad är bäst att använda då? En laptop + ljudkort + ev extern hdd eller en digitalporta bara, förutom mikarna alltså.

Tascam har en porta som man kan koppla 8 mikar till och som kan spela in på alla dessa 8 spåren samtidigt om man vill, med 24 bits upplösning och under 7 timmar.

På en dator blir det kanske annorlunda, mitt ljudkort t.ex. kan bara hantera 4 mikar samtidigt och det förutsätts även att jag i så fall kopplar till en extern mikförstärkare för två av dessa (om jag inte har en ADAT inkopplad till ljudkortet, för då pallar det med 16 mikar plötsligt).

Eller ska man ha en mixer?

Nån som spelat in nåt band med flera mikar - hur har ni gjort och vad har använts?

Vad är bäst?

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Ja porta vs dator tycker jag vi gått igenom ganska duktig i den andra tråden. Personligen tycker jag inte det är nån större skillnad.

Om du nu tänker behålla ditt ljudkort så kan du ju bara köpa till en Behringer ADA8000 som är en 8-kanals preamp med ADAT I/O för en billig peng (låter betydligt dyrare).

Postat (redigerat)

Jag har precis skaffat Tascams 2488 MKll och ska spela in med den, fast jag har ju inget resultat att redovisa än...

Vi tänker köra "Glyn Johns-netoden" med fyra mickar/kanaler på trummorna.

http://www.blaxploitation.com/drums/

Vi spelade live nyss och fick ruggigt bra trumljud med bara tre mickar, en på kaggen och två overhead. Jag spelade även in det direkt från mixer till stereo på en minidisc, det ljudet blev så bra att vi ska lägga ut några låtar på Youtube. Har man lång tid på sig till ljudinställningen kan det bli ganska bra utan möjlighet att kunna redigera efteråt. Man kan ju lägga på eq och kompressor i alla fall. Jag brukar alltid sätta upp mickarna, slå av PA-slutstegen och ställa ljudet med hjälp av hörlurar och mixerns hörlursuttag. Sen när man slår igång PAt brukar det räcka med lite mindre justeringar för att få bra ljud i salongen. Då vill det förstås till att man inte spelar för högt på scen, och helst vrider bort alla stärkare från publiken, vi kör gitarr och bas som sidefills, då kan klara sig bra utan att köra en massa gitarr i medhörningen. (sånt drar ju upp totalvolymen)

Jag velade som 17 mellan dator och porta, valde portan för att den är enklare att spela in på, lättare att flytta runt, dessutom blev det billigare än ett 8-kanals ljudkort och inspelningsprogram. Jag har visserligen redan en enklare laptop med XP, men låser man upp den med inspelningar blir både jag och sambon utan dator att sitta å picka på om kvällarna. Och jag är nog datordyslexiker dessutom så att lära mig cubase har jag nog aldrig klarat av. Skulle vi få till några extremt bra tagningar kan vi ju lämna över mixningen till nåt dataproffs med riktiga monitorer och vana att mixa.

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.