Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ponera att man har en dator en digitalporta och ett usb-keyboard till sitt förfogande. Sedan råkar man ha några häftiga mjukvarusynthar t.ex.

Om det nu är så att man inte kan få in ljudet från mjukvarusyntharna till portans hdd via usb (det är ju "bara" midi-info s.a.s.), på lämpligt spår i portan, kan man då istället gå via de vanliga line out på usb-keyboardet och få själva mjukvarusynthljudet inspelat på portan den vägen??

😄

//:debatt

Annons
Postat

jag ska genast plocka fram en gammal studiotidning. Läste nått om detta häromnatten!

Postat
Om det nu är så att man inte kan få in ljudet från mjukvarusyntharna till portans hdd via usb (det är ju "bara" midi-info s.a.s.), på lämpligt spår i portan, kan man då istället gå via de vanliga line out på usb-keyboardet och få själva mjukvarusynthljudet inspelat på portan den vägen??

Förutsatt att klaviaturen har ett inbyggt ljudkort så visst. Annars får du ju använda ett separat ljudkort.

Klavitur + dator med mjukvaruinstrument blir ju som vilket annat instrument som helst. Bara att dra en sladd från line out på ljudkortet till line in på portan och köra.

Postat

Studio nr 5 årgång 07. tror detta borde hjälpa?

"Använd din gamla hårdvarusynt.

Om du sedan tidigare har en eller flera gamla syntar så går även dessa att använda med ditt inspelningsprogram.

Koppla ljudkortets midi-utgång till syntens midi-ingång och anslut sedan ljudet från synten till ett par lediga ingångar på ljudkortet.

Detta låter dig styra synten från datorn där du kan redigera inspelade midi-spår och sedan spela in ljudet från synten.

I vissa program som Cubase sx3 finns även speciella funktioner för att enklare hantera externa syntar"

Jaaa, det låter väll som ett svar? =)

Postat

Tack.

Ja, jag funderade på min Nord Electro II - att ha den som usb-keyboard och spela mjukvarusynthljud på den om jag hade laddat ned några sådana till en dator. Och sedan har ju Electron både Line out, tre pedalurtag och allt vad det är.

Så man får in ljudet i en porta rent "fysiskt" tänkte jag...

Bra!

😄

Postat

så det finns inte midi I/O på den alltså?

den är ju dyr ;P

Postat
Tack.

Ja, jag funderade på min Nord Electro II - att ha den som usb-keyboard och spela mjukvarusynthljud på den om jag hade laddat ned några sådana till en dator. Och sedan har ju Electron både Line out, tre pedalurtag och allt vad det är.

Så man får in ljudet i en porta rent "fysiskt" tänkte jag...

Bra!

😄

Men i det fallet så fungerar line out bara som utgång för synthens egna ljud, inte som utgång för vst-instrumenten. Ska du kunna spela upp vst-instrumenten genom usb-klaviaturen så måste den ha ett inbyggt ljudkort och det har väl inte Nord Electro II?

Koppla en kabel från ljudkortets utgång till portan istället, då kan du spela in vst-instrumenten på portan utan att behöva bekymra dig om hur nåt klaviatur ska kopplas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.