Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Är ute efter tips på elgitarrer! Ska beskriva mina nuvarande gitarrer så ni får en bild av vad jag redan har.

Jag har för närvarande två guror. Den ena är en USA fender stratocaster som låter väldigt bra och har bra single coil-pickups. Dock blir den för spretig när man kör rockdistat. Älskar det rena ljudet med den, gött med twang och snärt.

Min andra elgura är en Ibanez RG570EX från 2000. En mkt bra gitarr som har humbuckers och låter helt annorlunda. Mkt "jämnare" ljud och känns inte speciellt spretig i ljudet. Enkelt att placera i mix, funkar bra med mycket effekter och har även bra rent ljud, tillräckligt mycket diskant i humbuckers för att få ett snyggt rent ljud. Ibanezen har även svaj, och funkar skitbra till 80-tals pudelrock och när man vill leka steve (s)vai =)

Fenderns kropp är i Al och halsen i Lönn, greppbräde i rosewood. Soundet rent akustiskt är snärtigt och ganska bra bett över hela registret, lite extra gött i övre mellanregistret. Ibanezens kropp är i Basswood och hals i Valnöt, greppbräde i rosewood. (kan oxå vara lönnhals, är osäker) Soundet rent akustiskt är tråkigare än stratan då jag tycker den låter "platt", "neutral" är kanske ett annat ord för det. Har inte alls lika bra resonans o sustain som stratan, kan bero på floyd rose-svajet oxå.

Det jag nu är ute efter är en gitarr som har ett fylligt ljud i mellanregistret, lite åt les paul-hållet. Tror därför kropp i mahogny skulle låta bäst.

Jag bryr mig inte så mycket hur gitarren ser ut, eller vilket märke det är. Det viktigaste är att den känns bra att spela på samt har det sound jag är ute efter.

Letar efter nått som har mer bett i mellanregistret än min ibanez samt "fetare" och jämnare botten/lägre mellanregister än min strata.

Har varit ute och testat gitarrer i musikaffärer. Två gitarrer som jag gillat bäst är en LTD samt en Schecter. Båda har kropp i mahogny och har samma pickups vid stallet (seymour duncan JB). Dessa pickups tycker jag hitills låter helt klart bäst och har det soundet jag är ute efter. Testade även en PRS som hade både kropp och hals helt i mahogny, men den lät lite väl mörkt och tråkigt (lät lite som en jazzburk, gott om ton men inge "snärt") LTD gitarren jag testade är en LTD EC-400. Mahognykropp med lönntop samt mahognyhals med rosewood-greppbräde. Rent akustiskt lät den precis som jag ville och det verkar som denna träkombination var väldans bra. Det negativa jag hade med LTD:n var att de var les paul-mensur, dvs 24,75". Jag är så van vid min 24bands ibanez att det känns som att spela på en barngitarr, kanske är en vanesak men jag vill helst ha längre mensur.

Schecter C-1 Blackjack var en annan gitarr jag gillade, dock var soundet i LTDn något bättre. Denna gitarr hade dock längre mensur, men där var halsen så tjock! Gillar lite tunnare halsar oftast, kanske även det en vanesak men inte så lätt att bara chansa på sånt och sedan inte kunna spela på den för man får värk i handen.

Känns svårt att vänja om sig när man bara har spelat på tunna halsar i längre mensur i 10 år.

Har ni tips på gitarrer som skulle kunna passa mig?

Gärna med Seymour Duncan-pickups (59' eller JB) och ej 24,75" mensur.

Redigerat av Limpan
Annons
Postat

Du kanske skulle kolla på MusicMan gitarrerna? Steve Morse spelar ju på en sådan mycket för att han tycker att man kan få fram så mycket olika ljud ur dem. Lyssna tex på hur han spelar med tonkontrollen och får ett skönt svepande ljud ur gitarren. Lite som en wah wah fast inte alls som en wah wah ( 😛 hmm någon som har en bättre liknelse så kom med den tack 😉 ). Tror att Petrucci använder samma tonkontrolls teknik på de senaste skivorna då och då.

Eller så kanske du kan hitta mya mickat till Ibanezen?

Eller så kanske du kan få till ljudet med lite koll på både ton och volym rattarna på guran. Din stärkare kommer ju att reagera och låta annorlunda i sig då med. Är det en rörförsärkare du kör på så kan skilnaden vara mycket stor till och med.

Postat

hagström swede (les paul mensur), finns som super swede med strata mensur.

Postat
Du kanske skulle kolla på MusicMan gitarrerna?

Har faktiskt inte kollat alls på MusicMan, men känns lite över min budget, jag hade tänkt mig mellan 6.000 - 9.000kr.

Ska undersöka det.. =)

Eller så kanske du kan hitta mya mickat till Ibanezen?

Jo, fast den är ju min svaj-gura och de mickarna passar rätt OK på den gitarren. Dessutom vill jag ha en tredje gitarr med fast stall, nerstämd till Eb med drop ibland. Det är knepigt med floyd rose 😉

https://www.studio.se/index.php?showtopic=54417

Där har du mitt råd med tillhörande ljudexempel.

Låter nice! Jag var inne hos helge idag och tittade runt på gitarrer. Jag hade krav på 24 band och Seymour Duncan JB-pickups, å ingen av japanarna hade det vad jag vet? Men jag är osäker, tittade mest på LTD/Schecter då. Däremot rekommenderade han Schecter atx blackout (tror den hette så, helt ny schecter-gura med tunnare hals än deras vanliga tjocka "klumphalsar") Jag gillar Schecters C-1 serie förutom den lilla dumma grejjen att deras tjocka halsar inte gillas av mig 😉

hagström swede (les paul mensur), finns som super swede med strata mensur.

Har testat både swede och super swede men är inte så glad i mickarna. Går väl visserligen att byta om man vill, verkar vara gedigna gitarrer.

Tack för tipsen, mer mottages gärna!

De gitarrer jag just nu gillar bäst är Schecter C-1 Classic med undantaget för den tjocka halsen samt LTD EC400 med undantaget för den kortare mensuren och LTD EC500 med undantaget att den är helt i mahogny och således ganska mörk i tonen, dessutom satt det EMG-mickar i...

Fick höra att EC1000 finns i längre mensur och i det träslag jag ville ha (mahogny med lönntopp), men den gitarren hade visst utgått ur sortimentet..

Nån som vet nått om Greg Bennet-gitarrer? De har också det jag är ute efter, iaf på pappret. Hur är det med kvaliten? Billiga gitarrer....

Postat (redigerat)
Nån som vet nått om Greg Bennet-gitarrer? De har också det jag är ute efter, iaf på pappret. Hur är det med kvaliten? Billiga gitarrer....

Jag har haft en Greg Bennett UM4 i några år och jag måste säga att det är en underbar gitarr. Trots att jag har "finare" och dyrare gitarrer så är det faktiskt den jag tycker mest om att spela på. Den låter bra, mekaniken har aldrig strulat och halsprofilen känns helt rätt för min del.

Jag tycker den står sig väl mot många gitarrer som kostar det dubbla. Det enda som drar ner betyget är den fejkade trästrukturen på ovansidan som gör att den ser lite billig ut (tanken var väl att den skulle se dyrare ut).

Kvalitén? Som sagt, mekaniken har aldrig strulat. Och jag har misshandlat den ganska ordentligt, men den har aldrig klagat.

BaCH är ju ett annat företag som gör väldigt prisvärda gitarrer (Helgé säljer dem med). De är verkligen klockrena för sitt pris. Det enda jag inte gillar med dem är att halsprofilen är lite i fetaste laget. Men efter att ha spelat på en i några timmar så tänkte jag inte längre på det (till skillnad från min Fender Cyclone II som jag aldrig vänjer mig vid).

Redigerat av rainydays
Postat (redigerat)

En ny Gibson SG?

Eller, om du vill ha en jäkligt bra gitarr för lite pengar; en begagnad Gibson SG Gothic (originalmodellen).

Har ett inlägg vid 12 bandet som Amerikanarna tyckte var islamistiskt efter 11 september. Då tog Gibson bort den ur sortimentet och priserna på de begagnade gick i botten.

Det är ju inte omöjligt att de kommer de bli värde fulla i framtiden.

En udda detalj för SG på denna modell är att den har ebenholtz i greppbrädan (för att ge vassare/riffigare ljud).

Cheers!

Edit: Såg nu att du vill ha tunn hals, då är detta inte detta en gura för dig ...

Redigerat av ONSatan
Postat

Det enda jag tänker när du säger fylligt mellanregister är P90 mickar. Speciellt sound som inte är lika vanligt som SC eller HB pickups. Med andra ord en lång väg ifrån den SD JB pickupen du gillade.

Postat (redigerat)

Roligt nog så sitter det faktiskt just precis 2 styck SD mickar på min Greco som jag köpte hos ... *tada* Helge. Ja, jag var bara tvungen att säga det. 😉

Edit:

Alla orden skall vara med.

Redigerat av Hellpig
Postat

Seriekopplade stratamickar är ett sätt att få ut fler ljud ur stratan. jag lät en gitarrbyggare koppla om den ena tonkontrollen så att stratan med tonkontrollen backad till noll funkar som en vanlig strata med femläges brytare, men ju mer jag drar på tonkontrollen ju mer blir mickarna seriekopplade och ljudet mer åt humbuckerhållet, steglöst alltså. Man kan få antingen stallmicken och mittmicken i serie eller mitt och hals. Har man bara schemat (har inte jag tyvärr) kan man koppla om stratan på detta vis utan att montera nån förfulande extrabrytare. Nyare Fender har ju en volympot som man kan dra ut med ett klick, (eller trycker man i mitten på den?) så får man seriekoppling på mickarna. Det är inte lika bra, att kunna koppla i och ur det steglöst är mycket bättre. 😛

För länge sen satte jag dit en Seymor Duncan Hotrails på stratan. Den var trots den smala storleken den gitarrmick som hade högst output av alla. Den har fyra sladdar, så med en brytare kan man koppla två av dem till jord, då blir det singelcoil i stället för humbucker. Här kopplade jag själv dessa två till tonkontrollen så det blev singelcoil i nolläget och när jag vred på tonen ökade vrålet gradvis. Med full gain på distkanalen och någon riktigt rå distpedal fick jag ur det värsta vrålljudet med tonkontrollen på ungf 7. Vred jag den på fullt blev signalen för stark och tappade bettet i diskanten. Vilken humbucker man än har tror jag det här kan vara värt att testa, speciellt om man spelar med mycket vråldist. Backa till 7 så blir vrålet och tugget ännu värre! 😉

Postat

[Kolla in gitarrerna från Vintage. Absolut högklassiga instrument till bra priser. Finns bla Les Paul i olika modeller.. Låter svinbra och är bra byggda.

Dessutom lättspelade. Wilkinson-mekanik å mickar.. Du får Googla dig fram till dom.. Glöm inte vem som gav dig tipset.. 😄

Postat (redigerat)

jag ska nog ta och kolla in japanarna hos helge, verkar ju vara ett hett tips. Ska snart flytta till Växjö så jag får gå å dregla över gitarrer då.

Min budget tillåter mig inte nu,,, sålänge jag inte säljer min trogna ibanez.. hmm.. Ja man kan ju inte få allt på en gång. =)

Om jag kan vänja mig vid den kortare mensuren finns det ju ett par gitarrer som faktiskt är helt perfekta.

Ska även gå å testa hagström-gitarrerna igen. Men det första intrycket jag fick var "gammalt och trist" när jag testade dem i Göteborg.

LTD EC400 ligger fortfarande väldigt varmt om hjärtat, trots den kortare mensuren. Har även en känsla av att lite av soundet i en les paul-gura ligger i att det faktiskt är kortare mensur, kan det stämma kanske? Isf kanske kortare mensur bara är bra för soundet

Jag får leva på hoppet ett tag till då jag inte har råd på ett tag. Men tack för tipsen allesammans!

Redigerat av Limpan
  • 2 veckor senare...
Postat

Nu har jag sålt min ibanez och köpt en LTD EC-400vf 🙂

Jag är mkt nöjd. Riktigt fin gitarr =)

För er som inte vet hur den ser ut kan kolla in den här

Tack allesammans för tipsen 🙂

TJO!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.