Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Nu är det beställt ett HD2 system. Jag sitter på LE idag. Min fråga är om jag behöver installera om mina Rtas-pluggar från mitt LE system när jag installerar Pro Tools HD. Eller följer allting med? Skulle ju vara skönt om det va så iaf 😏 Kanske bäst att bounca ner alla viktiga projekt innan så man har en backup av alla audiofiler, eller vad tror ni?

MVH

Anders

Annons
Postat

Backup ska man alltid ha så det är nog dags om du inte redan har det 😏

Har inte hundra koll på det med pluggarna men jag tror inte du behöver det, har för mig pluggar inte är bundna av program på OSX utan att plugins-mappen är tillgänglig för alla program (självklart kan du inte köra rtas i logic tex men du fattar ☺️) så HD borde inte göra något utöver att möjligtvis lägga till lite pluggar. men kopiera plugins-mappen för säkerhets skull, HD borde ju iaf inte avinstallera några pluggar, men utifall att det tömmer rtas-mappen och ersätter den med en ny så har du ju de gamla pluggarna kvar och kan slänga in dem igen.

Postat
Backup ska man alltid ha så det är nog dags om du inte redan har det 😏

Har inte hundra koll på det med pluggarna men jag tror inte du behöver det, har för mig pluggar inte är bundna av program på OSX utan att plugins-mappen är tillgänglig för alla program (självklart kan du inte köra rtas i logic tex men du fattar ☺️) så HD borde inte göra något utöver att möjligtvis lägga till lite pluggar. men kopiera plugins-mappen för säkerhets skull, HD borde ju iaf inte avinstallera några pluggar, men utifall att det tömmer rtas-mappen och ersätter den med en ny så har du ju de gamla pluggarna kvar och kan slänga in dem igen.

Jag gör så! Tycker itne heller HD borde avinstallera några pluggar. Men jag gör en backup av alla mina sessions (är ju ändå bra hur eller hur), samt sparar ner plug in mappen.

En korkad fråga till, men det är ibland att man blir osäker. Jag fick frågan om jag ville ha PCI eller PCIe till mina HD-kort. I min manual till mac pro (2006-2007) så står det att jag har tre PCI Express kortplatser över för att bygga ut. Jag antar att PCIe står för just PCI Express? 🙂

MVH

Anders

Postat

Yes, PCIe är PCI Express, konstigt att de inte bara frågade vad du har för dator så slipper man risken att det blir fel...

Postat (redigerat)

Hej!

Backup ska man ju som sagt alltid ha pa en separat disk, men du behover ju inte bounca viktiga projekt.

Session mappen kommer ju inte paverkas av en ny installation, mer an att session iconen andras fran LE iconen till HD iconen.

Du kommer bli tillsagd att avinstallera LE innan du installerar HD. Om pluggarna forsvinner kommer jag faktiskt inte ihag.

Om dom gor det ar det ju bara till att installera dom igen. Fast det var la det du ville undvika... 🙂

Dina sessioner kommer ju fortfarande ga att oppna aven om du inte har pluggarna installerade. Dom kommer ju bara visas som inactive.

Alla plugg installningar sparas ju med sessionen. Men det visste du kanske.

Sa forsvinner dom ar det bara till att installera igen sa funkar det.

MVH

Edit: Grattis och valkommen i klubben forresten!! 😛

Redigerat av J.Westling
Postat
Hej!

Backup ska man ju som sagt alltid ha pa en separat disk, men du behover ju inte bounca viktiga projekt.

Session mappen kommer ju inte paverkas av en ny installation, mer an att session iconen andras fran LE iconen till HD iconen.

Du kommer bli tillsagd att avinstallera LE innan du installerar HD. Om pluggarna forsvinner kommer jag faktiskt inte ihag.

Om dom gor det ar det ju bara till att installera dom igen. Fast det var la det du ville undvika... 🙂

Dina sessioner kommer ju fortfarande ga att oppna aven om du inte har pluggarna installerade. Dom kommer ju bara visas som inactive.

Alla plugg installningar sparas ju med sessionen. Men det visste du kanske.

Sa forsvinner dom ar det bara till att installera igen sa funkar det.

MVH

Edit: Grattis och valkommen i klubben forresten!! 😛

Japp, nu är man med i klubben 🙂 Man tackar för välkomnandet *ler*. Va helt sjukt när man fick en orderbekräftelse och bara läste alla prylar som man drömt om så länge. Jag tror jag gör så att jag helt enkelt gör backup på det som är det viktigaste. Allt annat känns som det är skitsamma om det försvinner. Och det är ju som du säger att det bara är att installera om alla pluggar ifall att det inte skulle funka.

MVH

Anders

Postat

Billigast blir ett HD1 med digi96 i/o tror jag. Då landar du nog på runt 70 000 med den bundle om de kör nu fram till december.

Om du plockar ihop ett HD1 med digi 96 i/o löst utan bundle på oundware.se så hamnar du på ca 100 000kr ink moms.

Så du tjänar rätt mycket på den bundle som de erbjuder.

Jag kombinerade deras HD1 bundle med Massive Pack 7 pro bundle. Vilket ger mig ett HD2 system istället för HD1 då det ingår ett accel-kort i massive pack 7 pro.

MVH

Anders

Postat
Yes, PCIe är PCI Express, konstigt att de inte bara frågade vad du har för dator så slipper man risken att det blir fel...

Jo, han frågade. Och jag sa MAC pro 2006-2007 års modellen. Han kunde nästan garantera att det va PCIe, men han bad mig ändå kolla min manual för säkerhets skull. Och i den stod det att jag hade 4 PCI Express kortplatser. Varav den första är upptagen för grafikkortet och de andra tre är utbyggnadsbara kortplatser.

Men då har jag nog beställt rätt iaf när jag beställde PCIe 😛

MVH

Anders

Postat (redigerat)
ursäkta att jag snubblar in lite snett här i tråden... men hur mkt kostar det billigaste HD-systemet om man vill ha 16 kanaler in/ut?

Peace,

/RoBERT

Ett HD1 system hittar man latt begagnat for runt 25k, jag ser nya varje dag.

Sen basta valet for 16i/o tycker jag ar en lynx aurora 16, vilket gar pa runt 26k.

Man kan ju komma billigare undan med ett par beggade 96i/o dock.

Fast da har du ju inte nagra mic pre's. Sa det far man ju lagga till.

Men runt 50-55 begangat med en Lynx aurora.

Redigerat av J.Westling
Postat
ursäkta att jag snubblar in lite snett här i tråden... men hur mkt kostar det billigaste HD-systemet om man vill ha 16 kanaler in/ut?

Peace,

/RoBERT

Ett HD1 system hittar man latt begagnat for runt 25k, jag ser nya varje dag.

Sen basta valet for 16i/o tycker jag ar en lynx aurora 16, vilket gar pa runt 26k.

Man kan ju komma billigare undan med ett par beggade 96i/o dock.

Fast da har du ju inte nagra mic pre's. Sa det far man ju lagga till.

Men runt 50-55 begangat med en Lynx aurora.

Tänkte ju inte på begangnat 😛

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.