Jump to content
Annons

Hur få till distade "snälla" gitarrer utan attack men med tydlighet?


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

För mig är det oftast eftersträvansvärt att ha gitarrer (och andra instrument oxå för den delen) som är attackrika, vräkiga, stora, "in your face" osv.

Nu behöver jag dock lära mig att göra precis tvärtom...

Lyssna på låten "How would it be" med "Lene Marlin" på http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...iendid=36584387 (som iaf i skrivande stund ligger på myspacesidan)

I verserna ligger det distade tuggande gitarrer där det låter som att attacken nästan sveper upp (tycker att t.ex. Def Leppard ofta har liknande gitarrer) som är väldigt radiovänliga, rena och snälla

Hur får man till såna? Dubbar bort attacken, spelar snett med plektrumet?

Söker efter tips på allt från mixteknik till plektrumtjocklek till gitarrtyp...ja..kort och gott allt som tillför ngt till att få ett sånt ljud

tack

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tyckte nästan det lät som om hela låten pumpar en del, att det är det som ger den duckande effekten, men den bedömningen gör jag just nu i ett par creativehögtalare så jag vet inte hur pålitligt det är 😄

undrar om inte myspace kvaliteten bidrar till det intrycket....lyssnar själv på skivan och tycker inte det pumpar 🙂 (läs: bumpar 🙂 )

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha "snälla" distade gitarrer så är det väl bara att ösa på med _mycket_ dist och _mycket_ kompressor (snabb sådan). Att sen skära bort vassa frekvenser mm med Eq borde göra det hela silkesmjukt... 🙂 För många, lite otajta, dubbar brukar också göra det mjukare (om du tar rätt med eq'n så att det inte blir tungt).

(vet egentligen inte vad jag talar om men mina gitarrer brukar bli för mjuka om jag har för mycket dist, för mycket kompressor och skär fel med EQ'n...) 😄

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...