MagnarTBL Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Hej Jag har kjöpt en Røde NT1-A mikrofon, vilket jag till en början var jättenöjd med. Helt tills jag i mina senaste ljudupptag upptäcker att mikronfonen tar upp alldeles för mycket kring-ljud! Det vara sig ljud ur headset på vokalisten som ska sjunga, bilar som kör förbi på vägen ca 500 meter ifrån huset, eller fåglarna som flyger högt på himmeln... Ja, och även PC-fläkten ifrån en dator som står ca 4 meter undan. Alla ställen jag läst om mikrofonen tycker att den är jättebra för det pris man betalar för den. Info ifrån producenten finns här: http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT1-A Hur kan det vara att jag upplever detta problemet att all kringljud som hamnar med i sampling processen? Vad gör jag för galet? Undrar... Magnar
rainydays Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Kondensatormikrofoner fångar i regel upp väldigt mycket bakgrundsljud. Därför är det inte idealet att använda om man inte har en kontrollerad miljö. Har man mycket oväsen omkring sig som man inte vill få med så är en dynamisk mikrofon att föredra. Du kanske upplever det som ett problem att mikrofonen är så känslig, medan det för andra är en enorm fördel och gör det till en bra mikrofon. Sen är det ju frågan hur mycket av bakgrundsljudet som hörs i en mix? Ibland kan det räcka med att lägga en gate på kanalen för att städa upp ljudet lite. Räcker inte det så får du antingen bygga ett isolerat bås eller skaffa en mindre känslig mikrofon.
MagnarTBL Postat 14 november 2008 Trådstartare Postat 14 november 2008 två ord i ett..akustikbehandling Jo, rummet ska vara bra etc.. Men mitt största problem är ju att ljudet av låten som jag skickar ut till sångarns headset, faktiskt hamnar med på upptaget(!), och då blir det frekvens krockar och utjämningar vilket gör att alltihopa inom mixen sedan blir galet. Headsetet kanske inte är det absolut tystaste marknaden kan erbjuda, men det är inte så att man hör ljuden ur det om man lägger det ifrån sig och går 2 meter bort... Vilket åter gör att själva grundproblemet jag har måste ju vara generellt hos övriga som använder denna mikrofonen? Jag förstår bara inte alla lovord den fått ... Jag har en dynamisk mic som jag använder istället just nu, men det är stor skillnad på hur den fångar upp ljudet. Om jag gör en skrikig rock/pop låt blir det OK, men en känslig balad/pop låt blir det ju kass med dynamisk mic. Själva röst inspelningen blir jättemycket bättre med membran och kondensator mic för min "ljusa" röst, också. Men att gå och köpa en ny mic utan att garanteras att det här med bakgrunden blir bättre känns ju mindre kul. Jag är inte så bra på det här med karakteristikerna på mikrofonerna. Det står en kurva över hur dom fånger upp ljud, men jag klarar inte se den decibel kurvan i samband med avståndet ifrån mikrofonen... Det kanske inte är så lätt överhuvudtaget att mäta, förutom att just mäta decibel nivån rundt i rummet där upptaget görs. Men, det vore ju rätt bra om det fanns en kondensator mic med väldig låg omkrets där ljudet fångas in ifrån, om ni förstår... så att man enbart fångar in sångarens röst, och inte allt kringliggande. Eksisterar det en sån mic? /M
Claes Holmerup Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Jag skulle först satsa på ett par slutna lurar, om det läcker för mycket från de nuvarande. Man står ju nära micen och då blir läckaget lätt ett problem om man inte har slutna lurar.
rainydays Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Alltså, hörlursläck på inspelningen får du nästan räkna med. Men som claes säger kan man ju minska det ordentligt med slutna lurar. Du kan ju även som jag sa tidigare använda en gate som släcker ut ljudet när du inte sjunger. Men se då till att lägga den före en eventuell kompressor. Du borde även teoretiskt sett kunna släcka ut läcket med en fasvändning, men jag vet inte hur bra det skulle funka i praktiken.
spass Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 jag tycker det låter som att du har för hög volym på ingångssignalen. jag brukar ställa signalen att den är så nära noisefloor som möjligt. om du drar ner signalen helt på micen så kan du se på mätaren i ditt daw hur många dB det ligger på och sen ökar du ingångssignalen tills du ser att signalen i ditt daw ökar och då har du nått noisefloor och sen kan man gå lite högre. men ju högre man går desto mer brus blir det på inspelningen. och det är ju inte bra! om du får för mycket ljud från lyssningen har du kanske också för hög ljud på lyssningen. testa att sänka den lite. och det är ju inte bra för öronen att lyssna för högt men detta gör ju inte så mkt eftersom ljudet som ligger i bakgrunden ändå är starkare är det biljud du spelar in. spela aldrig in med en metronom!!! utan använd ljudet som ska vara med...
Guitar Nilsson Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Det beror ju inte på Röden, det blir samma sak med alla stormembranare. Skaffa lurar som isolerar bra från ljud runt ikring, gör de det så släpper de väl ut väldigt lite också. Har du prövat en Shure Beta58? Sån sjunger jag live i, och när jag spelar enmansband kör jag alltid lyssningen genom lurar, använder kompressor osv på sången ungf som man gör i studio. Och jag har blivit förvånad hur snyggt den låter även på känsliga ballader. En vanlig SM58 går inte att jämföra alls, mkt sämre. Att slippa lastbilsljud osv kan nog vara nästan hopplöst oavsett vilken kondensator/stormembranare du har. Gejta bort dem, det kan ju gå.
Claes Holmerup Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Har du prövat en Shure Beta58? Sån sjunger jag live i, och när jag spelar enmansband kör jag alltid lyssningen genom lurar, använder kompressor osv på sången ungf som man gör i studio. Och jag har blivit förvånad hur snyggt den låter även på känsliga ballader. En vanlig SM58 går inte att jämföra alls, mkt sämre. Instämmer! SM58 som sångmic är välbeprövat kräkmedel enligt min mening (oavsett vem som sägs ha använt den i hundra år, typ) - medan Beta58 är MYCKET trevligare och fullt användbar till sång. 😛
Guitar Nilsson Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Har du prövat en Shure Beta58? Sån sjunger jag live i, och när jag spelar enmansband kör jag alltid lyssningen genom lurar, använder kompressor osv på sången ungf som man gör i studio. Och jag har blivit förvånad hur snyggt den låter även på känsliga ballader. En vanlig SM58 går inte att jämföra alls, mkt sämre. Instämmer! SM58 som sångmic är välbeprövat kräkmedel enligt min mening (oavsett vem som sägs ha använt den i hundra år, typ) - medan Beta58 är MYCKET trevligare och fullt användbar till sång. 😛 Innan jag hade Beta58an sjöng jag live oftast i en SM57. Den är visserligen mkt puffkänslig, men med rätt sångteknik funkar det bra, och ljudet är mkt bättre än i SM58an. I bland hyr jag ut lite ljud till politiker som ska prata, då brukar jag sätta upp en SM57 med skumgummipuffskydd på, det är den mick man kan gasa på mest gain osv med utan att det blir rundgång. Att få politerna att prata nära micken brukar vara omöjligt. Så fort de hör sig själva får de panik och backar från micken som om de blivit bitna. Beta58an klarar sig med mycket mindre komprimering än SM57an. Framöver här när jag ska göra sångpålägg ska jag testa med Beta58an och jämföra mot Rödena. I bland kanske det passar bättre med en Beta58. Jag hade turen att få tag i en läckert svartlackerad! 😛
Demonproducenten Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Vad gör jag för galet? Undrar... Magnar du mickar antagligen galet
everlastingrecords Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Hej, Jag har också upplevt det här med just röde NT1. Den verkar fånga upp mer bakgrundsljud än andra stormembranmikar jag använt. Oftast har det inte varit ett problem för mig. Men visst har det funnits tillfällen då jag ryckt mig i håret när jag upptäcker "dåliga" bakgrundsljud som fastnat på tape.
Guitar Nilsson Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 (redigerat) Hej,Jag har också upplevt det här med just röde NT1. Den verkar fånga upp mer bakgrundsljud än andra stormembranmikar jag använt. Oftast har det inte varit ett problem för mig. Men visst har det funnits tillfällen då jag ryckt mig i håret när jag upptäcker "dåliga" bakgrundsljud som fastnat på tape. Men har det inte att göra med att de är så tysta och brusfria att man hör alla småljud som datorrsurr och tåg osv? Mina NT2-A är lika, allt hörs med gasad gain. Men det är ju lika med min ADK 51 med, fast den har lite mer "egetsurr" som stör ut de allra svagaste småljuden som Rödena hör. Har svårt att fatta att känsliga stormembranare skulle vara olika. De kan ju inte "höra" bra typ en meter, sen bli döva för fnuttljud ur knäppande element. Eller? Ljusne-Håkan, Röde-oroad... Redigerat 23 november 2008 av Guitar Nilsson
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Hej,Jag har också upplevt det här med just röde NT1. Den verkar fånga upp mer bakgrundsljud än andra stormembranmikar jag använt. Oftast har det inte varit ett problem för mig. Men visst har det funnits tillfällen då jag ryckt mig i håret när jag upptäcker "dåliga" bakgrundsljud som fastnat på tape. Då har du en bra mick!
MrBluesman Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 (redigerat) Tjenare! Har även i tidigare tråd tipsat om följande för att slippa läck från hörlurar, men här är en favorit i repris för de som missat det: För att slippa lägga en massa pengar på dämpade slutna lurar... Här är ett billigare alternativ som dessutom är betydligt mer effektivt än det mesta! 1: Köp ett par Koss Porta Pro (ca 250-380 kr) + ett par hörselkåpor (ca 50 spänn på Överskottsbolaget eller likn). 2: Ta bort själva hörlurarna från bygeln och sätt in dem i hörselkåporna. Släng vid behov in lite (helst tung) skumgummi i kåporna bakom för att få lagom distans på membranen (och dämpa "akustiken" i luren lite). 3: Tuta och kör. Ser lite mongo ut men funkar smäck för inspelning. Låter bra (hör ingen större skillnad från vanliga Porta Pro, och de låter riktigt trevligt - särskillt för sitt pris) och är knäpptyst! Detta för typ 300 spänn. Hett tips! EDIT: 2b: Vill man göra det lite snyggare, mer komfortabelt, funktionellt och mer permanent kan man (som jag) göra en liten skåra i plasten i nederkant på kåpan och låta sladden komma ut där - genom att pilla isär "dämpringen" (det som sitter emot pallet/örat) och dra luren emellan och in. Redigerat 23 november 2008 av MrBluesman
everlastingrecords Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Du, det där var inget dåligt tips. Särskilt då mina Porta pro nyss har gått sönder i just bygeln!
drloop (oregistrerad) Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Jag har provat att köra inearlurar och hörselkåpor. Funkar kanon det med.
Radiogossen Postat 8 december 2008 Postat 8 december 2008 Har man en känslig mikrofon drar man helt enkelt ner regeln eller kopplar in lämplig dämpning och kliver närmare miken. Problemet löst! Stormembranare tål starka ljudtryck. Dock inte spott i större mängd.
Vallhagen Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Jag har provat att köra inearlurar och hörselkåpor. Funkar kanon det med. Precis vad som slog mig när jag läste Bluesmans tips två pinnhål upp... Ska definitivt testas. Tack för uppvaknandet i det lilla! 🥰
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.