Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Självklart blev man besviken, jag menar va hos tjejen hela helger utan uppkoppling till laptopen, katastrof :/

Eh...varför vill du ha med dig laptopen dit och använda en uppkoppling? Finns det inget bättre man kan göra som KILLE och TJEJ som involverar båda två ⚠️ ?

Bara en tanke......

Sant sant....

Annons
Postat

Ännu en fråga som berör knasiga kapitalistiska principer.

Jag kan hålla med om att detta inte är okej om folket som snyltas märker av det i försämrad bandbredd eller om det laddas ner piratsaker som kan leda till åtal och liknande. Men om det absolut inte förändrar situationen alls för grannen så ser jag det som endast en dum princip av grannen att neka tillgång. Är folk så jäkla giriga och rädda om sina pengar så att de inte kan göra en tjänst för en annan människa utan att ens lyfta ett finger??

Helt absurt...

Visst, grannen kanske kan tycka det är orättvist för att grannen ska betala men inte snyltaren men vadå? Han skulle ju likväl fått betala lika mycket om även snyltaren betalat för ett eget bredband. "Orättvist! Du behöver inte betala, men jag måste!" Väldigt barnsligt IMO.

Ungefär samma tänk som jag klagat på tidigare , att man inte får hämta slängda saker på sopstationer där grejerna ändå ska förstöras för att de som slängde dem ville slänga dem. Typ "Nej, du får inte ta den soffan. den ska förstöras. Gå och köp en egen!" Visst. Verkligen ett tänkande som främjar miljövänlighet, återvinning samt vanlig vänlighet.

Hade jag haft en trådlös uppkoppling hade jag gladeligen öppnat den till fördel för vem som helst tills jag börjar påverkas negativt av det.

Folk är så giriga på ett konstigt sätt nuförtiden...

Postat

Jag kan hålla med om att detta inte är okej om folket som snyltas märker av det i försämrad bandbredd eller om det laddas ner piratsaker som kan leda till åtal och liknande. Men om det absolut inte förändrar situationen alls för grannen så ser jag det som endast en dum princip av grannen att neka tillgång. Är folk så jäkla giriga och rädda om sina pengar så att de inte kan göra en tjänst för en annan människa utan att ens lyfta ett finger??

Helt absurt...

Visst, grannen kanske kan tycka det är orättvist för att grannen ska betala men inte snyltaren men vadå? Han skulle ju likväl fått betala lika mycket om även snyltaren betalat för ett eget bredband. "Orättvist! Du behöver inte betala, men jag måste!" Väldigt barnsligt IMO.

Ungefär samma tänk som jag klagat på tidigare , att man inte får hämta slängda saker på sopstationer där grejerna ändå ska förstöras för att de som slängde dem ville slänga dem. Typ "Nej, du får inte ta den soffan. den ska förstöras. Gå och köp en egen!" Visst. Verkligen ett tänkande som främjar miljövänlighet, återvinning samt vanlig vänlighet.

Hade jag haft en trådlös uppkoppling hade jag gladeligen öppnat den till fördel för vem som helst tills jag börjar påverkas negativt av det.

Folk är så giriga på ett konstigt sätt nuförtiden...

Hur ser grannen att jag surfar på hans bredband?

Jag har trådlöst surf så jag kan data var jag vill, ute på havet tex. Det jävlas rejält ibland, "Det gick inte få kontakt med fjärrdatorn" står det plötsligt. Så igår när det blev så och jag startade om datorn flera ggr så klickade jag mig in på ena grannens surf, man behöver ingen kod, och var uppkopplad där ett par minuter. Sen funkade mitt eget igen. Hur ser han att nån varit inne på hans nät? Varför har han ingen kod ens!?

Postat
Hur ser grannen att jag surfar på hans bredband?

Jag har trådlöst surf så jag kan data var jag vill, ute på havet tex. Det jävlas rejält ibland, "Det gick inte få kontakt med fjärrdatorn" står det plötsligt. Så igår när det blev så och jag startade om datorn flera ggr så klickade jag mig in på ena grannens surf, man behöver ingen kod, och var uppkopplad där ett par minuter. Sen funkade mitt eget igen. Hur ser han att nån varit inne på hans nät? Varför har han ingen kod ens!?

Huh? Jag ser inte hur detta relaterar till min post. :S

Men jag vet inte hur grannen ser det.

Postat

haha lät lite dumt kanske, men efter några år måste man ha lite space ☺️ hennes idé att jag ska ha med mig den, smaka på den 😆

Självklart blev man besviken, jag menar va hos tjejen hela helger utan uppkoppling till laptopen, katastrof :/

Eh...varför vill du ha med dig laptopen dit och använda en uppkoppling? Finns det inget bättre man kan göra som KILLE och TJEJ som involverar båda två ⚠️ ?

Bara en tanke......

Postat

Tror det har att göra med att folk som nekar någon att ta en TV i en container t.ex. är rädda för att den som tar ska föra smittan vidare, för ja, de tror att den som tar har spetälska eller något för annars skulle ju inte vederbörande gå förvirrat runt och plocka bland skräp. Eller också har denne någon en psykisk sjukdom och det är ju hur negativ energi-alstrande som helst, så det vill de inte besudla sin fritid med, genom att ens se åt. Kan kanske också bero på att de vill bevara sina barns naivitet och lycka och slippa drabbas av dylika åkommor genom att just inte se åt dem.

Eller så är det ett sätt att som vanligt stoppa huvudet i sanden såsom strutsen gör för att tro att om det inte syns så finns det ej.

F.ö. läste jag en rubrik som fick en att tro att Lidl medvetet hade förgiftat mat som de slängt i sin container, just för att slippa se hemlösa... Någon som läst om det ordenligt och ingående? Kan det vara sant?

🤪

//:debatt

Postat
smaka på den :P

Eh...varför vill du ha med dig laptopen dit och använda en uppkoppling? Finns det inget bättre man kan göra som KILLE och TJEJ som involverar båda två 😳 ?

Bara en tanke......

??

Var du alltför befallande när du sa så?

🤪

Postat
vid en första anblick ter detta sig lite suspekt

Kanske. Men det är långt ifrån suspekt. Jag har inte koll på Wippies men jag vet att FON har förhandlat med internetleverantörer för att kunna fortsätta driva verksamheten.

Det funkar ju som en "klubb" där alla medlemmar delar med sig av sin uppkoppling hemma. Då får man fri tillgång till alla andra medlemmars uppkopplingar runt om i världen. De som däremot inte är med i klubben får betala för att ansluta sig till någon av de utdelade uppkopplingarna.

Postat

Det är ju ofta just nedtankning av piratkopior som sådant snyltande av öppna nät används till, så jag förstår absolut att folk inte vill dela ut sitt nät.

Visst - det kostar inget extra för den som har den trådlösa routern eftersom uppkopplingar som man betalar per minut eller per MB för, väl tillhör det förgångna, men det är samtidigt dålig stil av snyltaren att förvänta sig att kunna använda det andra betalar för. Det handlar inte så mycket om "kapitalistiska principer", utan tvärtom, snarare om "roffarmentalitet" från snyltarna...

Det håller jag med om att det är fullkomligt idiotiskt. Därför brukar jag alltid sätta hela saker som jag vill bli av med, på loppisavdelningen på tippen - i stället för att slänga dem. Då kommer det någon välgörenhet till godo när det säljs och jag slipper ha dåligt samvete för att jag slänger saker som fortfarande går att använda - en win-win-situation... 🤪

Postat

Öhh.. Orkar inte läsa alla inlägg meen.. Bara för att jag gett faan i att låsa ytterdörren så vill jag för tusan inte att en massa uteliggare får för sig att komma in och sova i min farstu på natten..

Att snylta på en grannes öppna nätverk är olagligt.. I rättssak kan det handla om att din granne måste bevisa att det inte var han som laddade ned "hip hip hora" på piratebay.. Om sen internetleverantören identifierar ditt nätverkskorts MAC adress och att det tillhör dig så är det du som har begått 2 brott helt plötsligt... 🤪

Postat
Det är ju ofta just nedtankning av piratkopior som sådant snyltande av öppna nät används till, så jag förstår absolut att folk inte vill dela ut sitt nät.

Visst - det kostar inget extra för den som har den trådlösa routern eftersom uppkopplingar som man betalar per minut eller per MB för, väl tillhör det förgångna, men det är samtidigt dålig stil av snyltaren att förvänta sig att kunna använda det andra betalar för. Det handlar inte så mycket om "kapitalistiska principer", utan tvärtom, snarare om "roffarmentalitet" från snyltarna...

Jo, jag håller med dig på den punkten men det finns säkert folk som skulle neka till att man snyltar vanligt surfande som inte märks av alls. Utan bara av ren principsak säger nej. Det är just det som jag inte kan med. Det är knasigt tänk.

Sedan är det en helt annan fråga angående roffarmentaliteten. Jag tycker inte på något sätt att man kan kräva att snylta på någons uppkoppling även om man bara vill surfa. Då är det ju snikenhet åt andra hållet istället. 😛 Låter lite motsägande, men jag tycker inte grannarna är snälla/klipska(har bra principer om de nekar bara för att. Men samtidigt kan man inte kräva att grannen inte ska neka. Men jag tycker det ändå går ihop på något sätt. 😛

Det håller jag med om att det är fullkomligt idiotiskt. Därför brukar jag alltid sätta hela saker som jag vill bli av med, på loppisavdelningen på tippen - i stället för att slänga dem. Då kommer det någon välgörenhet till godo när det säljs och jag slipper ha dåligt samvete för att jag slänger saker som fortfarande går att använda - en win-win-situation... 🙂

Jaa, det är bra. =) Hellre sälja/ge bort om man ska kasta något.

Postat
Öhh.. Orkar inte läsa alla inlägg meen.. Bara för att jag gett faan i att låsa ytterdörren så vill jag för tusan inte att en massa uteliggare får för sig att komma in och sova i min farstu på natten..

Inte riktigt samma situation. Om de skulle sova i din farstu så kanske det blir stökigt eller börjar lukta spya och sprit och svett och fasen vet vad. Och kanske de är i vägen då du kliver upp och så vidare. Blotta åsynen av en lodis i sin farstu kanske inte är så tilltalande heller för alla. Men grejen är att om någon surfar och bara surfar från nåns uppkoppling så märks det inte på något sätt förutom om vederbörande kollar upp det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.