debatt Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 Fick tipset av en för ett tag sedan att det är vansinnigt att betala både 2-3-4 och 5 hundra för sitt internetande i månaden via bredband, när man kan få det gratis via Wlan. Är det bra? Jag har ingen aning. Han sa att det t.o.m. går mycket snabbare - och är helt gratis!! Måste ju finnas några nackdelar!? Vilka? 🙂
rainydays Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 Vad menar du med gratis WLAN? Att snylta på grannens uppkoppling?
debatt Postat 11 november 2008 Trådstartare Postat 11 november 2008 Vad menar du med gratis WLAN? Att snylta på grannens uppkoppling? Hans tjej sa att hon körde så, när de träffats, och sedan började han med det också. Ja, jag tror att det är via nån granne. Själv har jag ju eget fast bredband, så jag bara undrade. Nackdelar? 🙂
rainydays Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 Hans tjej sa att hon körde så, när de träffats, och sedan började han med det också. Ja, jag tror att det är via nån granne. Själv har jag ju eget fast bredband, så jag bara undrade. Jag brukar visserligen surfa snålt på folks öppna nätverk då och då när jag är ute och reser. Men att göra det konstant på en grannes nätverk tycker jag inte är riktigt schysst. Visst, man kan ju säga att han får skylla sigsjälv som inte stänger det, men jag tycker ändå man bör gå och fråga isåfall. Antingen har han det öppet för att han inte vet bättre, eller är det öppet för att han vill dela med sig. Sen finns det ju alltid en risk att grannen stänger nätverket, flyttar eller liknande, och då sitter du där utan uppkoppling tills du skaffat en egen.
gumpbert Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 Vad menar du med gratis WLAN? Att snylta på grannens uppkoppling? Hans tjej sa att hon körde så, när de träffats, och sedan började han med det också. Ja, jag tror att det är via nån granne. Själv har jag ju eget fast bredband, så jag bara undrade. Det är jättesmart. Du kan du tanka ned Metallicas senaste album, och när APB kommer och vill ha sitt skålpund kött är det grannen som får betala stora skadestånd och får en egen liten avdelning i brottsregistret. Nackdelar? Efter att domstol beslutat att grannen inte längre ska få ha internet måste du leta nytt öppet nät. Det är jobbigt.
debatt Postat 11 november 2008 Trådstartare Postat 11 november 2008 (redigerat) Det kommer upp en ruta som man kan klicka bort sa han, som säger "VARNING!! Du är på väg att gå in i ett öppet nätverk. Allt du skriver kan läsas av alla andra i nätverket." Är det så? I så fall borde ju det vara den stora dundernackdelen!!! En annan fundering, eehh... hur ska man ha den blekaste aning om var den person sitter som har nätverket man går in på. Han sa att det nätverket var öppet 24 timmar om dygnet. Hur är det möjligt? Måste inte personen ifråga som har nätverket ha igång sin dator?? 🙂 //:debatt Redigerat 11 november 2008 av debatt
rainydays Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 En annan fundering, eehh... hur ska man ha den blekaste aning om var den person sitter som har nätverket man går in på. Han sa att det nätverket var öppet 24 timmar om dygnet. Hur är det möjligt? Måste inte personen ifråga som har nätverket ha igång sin dator?? Nä det kan vara svårt att veta. Ibland kan nätverket heta något som relaterar till vem som har det dock. De allra flesta med trådlöst nätverk hemma har en router som står på 24/7. Så nä, datorn måste inte vara igång. Och ja, surfar du på ett okrypterat trådlöst nätverk så är det lätt att "lyssna av" trafiken. Men vem som skulle ha nån lust att göra det är ju en annan fråga.
rainydays Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Jag är lite osäker på hur lagarna ser ut i sverige. Men jag vill minnas att det är så att den som äger nätverket kan anmäla dig för dataintrång även om nätverket är öppet. Det lär ju inte hända annat än om du är i fejd med grannen i fråga, men du får ju vara medveten om att det är olagligt iaf. Sen kan du ju betänka hur schysst du tycker det är om dina grannar sitter och använder en massa av den bandbredd du betalar dyra pengar för.
debatt Postat 12 november 2008 Trådstartare Postat 12 november 2008 (redigerat) Detta föder en annan tanke: kan innehavarna av varsin bostadsrätt i en bostadsrättsförening eller varje hyresgäst i en trappuppgång, komma överens om en maffig bredbandsuppkoppling i form av ett trådlöst nätverk som alla kan och får nyttja, då man ställer den "öppen". Det blir ju mycket billigare. 🙂 //:debatt Redigerat 12 november 2008 av debatt
rainydays Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Detta föder en annan tanke: kan innehavarna av varsin bostadsrätt i en bostadsrättsförening eller varje hyresgäst i en trappuppgång, komma överens om en maffig bredbandsuppkoppling som alla kan och får nyttja, då man ställer den "öppen". Det blir ju mycket billigare. Det finns en hel del hus och grannar som gjort så ja. Hurvida det strider mot internetleverantörens avtal eller inte vågar jag inte svara på dock.
Opus99 Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 (redigerat) Telefonavslyssning och intrång i datanätverk torde gå under samma rubrik. Om man blir påkommen, vad ska man då säga? "Nää, jag har inte lyssnat av nån, eller spionerat, jag har bara surfat"? Man kan ju tänka sig själv, om man sätter upp ett Wlan hemma, och säkrar det allt som går .... Tror man. Skulle man själv gilla om andra satt och tankade hem pirat mjukvara på samma lina som man betalar bankräkningarna på? Nä .. tycker man ska lägga ner sånt där. Att öppet diskutera alternativ för att sätta olagligheter till verket, såna trådar tycker jag hör hemma på skumma ställen och typ Flashback. Inte här. Redigerat 12 november 2008 av Opus99
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Har man inte råd ja då må det ju vara men man får fan fråga först. Så tycker jag i alla fall och ang. fördelar ja det blir ju jäkla billigt för den som inte behöver betala men det är nog den enda fördelen och då handlar det ju i ganska stor utsträckning om vem man är typ snyltaren eller den som har plånkan som orkar att täcka kostnaden.
rainydays Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 (redigerat) Nä .. tycker man ska lägga ner sånt där. Att öppet diskutera alternativ för att sätta olagligheter till verket, såna trådar tycker jag hör hemma på skumma ställen och typ Flashback. Inte här. Äsch, jag tycker det kan vara en sund diskussion att ha även på ett sånthär gemytligt ställe. Det diskuteras ju piratkopiering hejvilt här så varför inte detta? Kanske inte hör hemma under kategorin Studiohårdvara däremot 🙂 Genom att folk vädrar sina åsikter i frågan så kan de även bilda, förändra eller förstärka sin egna och andras moraliska uppfattning. Du får ju även betänka att det finns de som medvetet delar med sig av sin uppkoppling, även om den rörelsen inte är lika stor här som i många andra länder. Men det behöver ju i vilket fall som helst inte nödvändigtvis innebära olagligheter. Tycker som sagt att det är en sund diskussion att ta lite varstans. Inte bara i undangömda hörn. Redigerat 12 november 2008 av rainydays
KillwithSkill Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Så om grannen har vart ute och klippt häcken med en elektrisk elsax och glömt kabeln kvar. Så är det okej att sno lite ström från han eftersom kablen ligger där? Han får ju lixom skylla sig själv eller hur?
rainydays Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Så om grannen har vart ute och klippt häcken med en elektrisk elsax och glömt kabeln kvar. Så är det okej att sno lite ström från han eftersom kablen ligger där? Han får ju lixom skylla sig själv eller hur? För att jämförelsen ska funka så får grannen lägga den på din tomt, eller till och med på en allmän plats. Fast det funkar ändå inte riktigt eftersom han troligtvis inte enbart betalar en fast avgift för elen.
Opus99 Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 (redigerat) Äsch, jag tycker det kan vara en sund diskussion att ha även på ett sånthär gemytligt ställe. Det diskuteras ju piratkopiering hejvilt här så varför inte detta? Kanske inte hör hemma under kategorin Studiohårdvara däremot 🙂Genom att folk vädrar sina åsikter i frågan så kan de även bilda, förändra eller förstärka sin egna och andras moraliska uppfattning. Du får ju även betänka att det finns de som medvetet delar med sig av sin uppkoppling, även om den rörelsen inte är lika stor här som i många andra länder. Men det behöver ju i vilket fall som helst inte nödvändigtvis innebära olagligheter. Tycker som sagt att det är en sund diskussion att ta lite varstans. Inte bara i undangömda hörn. Jo, det har du kanske rätt i. Känns så jäkla oförväget bara. "Fick tipset av en för ett tag sedan att det är vansinnigt att betala både 2-3-4 och 5 hundra för sitt internetande när man kan få det gratis via Wlan". I princip samma sak att säga att om man inte utnyttjar andra så är man dum i huvet. Det var det jag reagerade på, medan du hade lite mer distans 🙂 Så om grannen har vart ute och klippt häcken med en elektrisk elsax och glömt kabeln kvar. Så är det okej att sno lite ström från han eftersom kablen ligger där? Han får ju lixom skylla sig själv eller hur? Det brukar heta så ... ända tills strömtjuven själv träffar på någon med samma moral som han, och då brukar det definitvt inte heta "jag får skylla mig själv" längre 🙂 Redigerat 12 november 2008 av Opus99
KillwithSkill Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 (redigerat) Ja det är det jag menar. Om vi säger att kabeln råkar ligga i häckens utkant och sträcker sig in till din tomt.... så Då är det okej? Och VAD har det att göra med fast pris? DU är på och snyltar på något som din granne betalar för! Edit: Glömde citera rainydays, så JA.. det är svar på ditt ilnägg plus lite stavfel häör & där Redigerat 12 november 2008 av KillwithSkill
rainydays Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Känns så jäkla oförväget bara. "Fick tipset av en för ett tag sedan att det är vansinnigt att betala både 2-3-4 och 5 hundra för sitt internetande när man kan få det gratis via Wlan". I princip samma sak att säga att om man inte utnyttjar andra så är man dum i huvet. Jo jag håller med. Men som sagt, då är det ju bra att man yttrar sig på ett sånthär ställe så man kan få lite motreaktioner på sina funderingar. Det är ju inte alltid man tänker så långt.
rainydays Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Och VAD har det att göra med fast pris? DU är på och snyltar på något som din granne betalar för! Det är ju trots allt en skillnad. Det kostar mer ju mer el man använder, medan uppkopplingen inte kostar mer än den kostar. Det som uppkopplingsinnehavaren möjligtvis förlorar är ju bandbredd, men det är inte ens säkert att det märks om snyltaren enbart normalsurfar. Toktankar snyltaren så är det ju en annan femma. Men ja, jag kan tycka det är ok att kolla sin mail och dylikt på ett öppet nätverk om man sitter på ett café eller så. Men att konstant utnyttja grannens uppkoppling utan dennes godkännande tycker jag inte är riktigt schysst.
DaTube Postat 12 november 2008 Postat 12 november 2008 Fast om alla snyltar, så finns det ju till sist ingen som man kan snylta av, och då har leverantörerna gått i konkurs för länge sedan.... och utan leverantörer, inget Internet.... Ungefär samma som att piratkopiera filmer/mjukvara/musik. Inga pengar in i branschen, ingen nyproduktion...
debatt Postat 14 november 2008 Trådstartare Postat 14 november 2008 (redigerat) Tack för era tankar! Jag har själv aldrig ens haft tanken på att det skulle vara olagligt! Jag trodde i min enfald att den som hade ett sånt där nätverk som var öppet "för alla", gjorde det just för att sno så mycket som helst av alla andra. Jag trodde att det fungerade som så att denne fick upp en lista på alla som "knackar på" och går in på hans uppkoppling. Men så är det alltså inte då?!? Jag var rädd för att han som gav mig "tipset" var naiv och blev lurad. Inte minst då det tydligen ska komma upp nån varning, som jag skrev om. Det som är gratis är ju sällan bra. Själv hade jag tänkt skaffa något trådlöst bredband kanske, då mitt vanliga fasta går ut. Hur funkar det? Brukar de hålla hastigheterna de utlovar? Har hört att det bluffas mer med de trådlösa varianterna. 😏 //:debatt Redigerat 14 november 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Tack för era tankar! Jag har själv aldrig ens haft tanken på att det skulle vara olagligt! Jag trodde i min enfald att den som hade ett sånt där nätverk som var öppet "för alla", gjorde det just för att sno så mycket som helst av alla andra. Jag trodde att det fungerade som så att denne fick upp en lista på alla som "knackar på" och går in på hans uppkoppling. Men så är det alltså inte då?!? Jag var rädd för att han som gav mig "tipset" var naiv och blev lurad. Inte minst då det tydligen ska komma upp nån varning, som jag skrev om. 😏 //:debatt Nej - är det ett öppet nätverk, så märker innehavaren inget annat än att hans egna nedladdningar går segare än de borde... Sedan kanske man kan tycka att folk får skylla sig själva om de inte kör med kryptering och inte låter bli att skicka ut SSID, men eftersom gemene man inte känner till något om det på grund av bristande kunskap om datorer, så är det ju inte lätt...
debatt Postat 14 november 2008 Trådstartare Postat 14 november 2008 Sedan kanske man kan tycka att folk får skylla sig själva om de inte --- Tycker inte om det uttrycket! 😲
debatt Postat 14 november 2008 Trådstartare Postat 14 november 2008 (redigerat) Detta föder en annan tanke: kan innehavarna av varsin bostadsrätt i en bostadsrättsförening eller varje hyresgäst i en trappuppgång, komma överens om en maffig bredbandsuppkoppling som alla kan och får nyttja, då man ställer den "öppen". Det blir ju mycket billigare. Det finns en hel del hus och grannar som gjort så ja. Hurvida det strider mot internetleverantörens avtal eller inte vågar jag inte svara på dock. Nämen alltså, jag tänkte att ordföranden i så fall kontaktade ComHem eller Bredbandsbolaget eller vad det nu var och sa som det var: "Vi har en uppgång här med 15 lägenheter och tänkte köra med ett öppet nätverk - vad kostar det?". Men det förekommer alltså... 😲 //:debatt Redigerat 14 november 2008 av debatt
rainydays Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Men det förekommer alltså... Javisst, det är inte ovanligt att villagrannar delar uppkoppling heller.
Fangus Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Kom och tänka på när jag var hos min bror för några år sedan och vi diskuterade WLAN, han sa att han skulle dela ut en bit av nätverket, för att personer skulle kunna gå in och "snylta". Så då undrade jag vad han nu skulle göra om det börjades slås upp tält utanför hans fönster och det blir ett redigt Lan-party utanför. Ja, då skulle han simpelt stänga av uppkopplingen ut. Jag tror inte att så många har något emot att dela med sig lite av det man har, sålänge man själv inte drabbas märkvärt av det, Så om man surfar måttligt på ett "öppet nätverk" så ser jag inte det som ett större samhällsproblem. Men men, Sverige går ju mot kallare och tider.... och en jävla massa deppmusik i höst-depressionernas tecken! Godnatt!
bakke Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 En annan nackdel är att om man har flera datorer hemma och delar ut mappar i nätverket, då kommer ALLA som loggar in på det öppna trådlösa nätverket också åt mapparna. För att komma förbi det problemet måste man hålla på med en massa brandväggsregler, sånt är oftast skittråkigt så jag skulle aldrig ha ett trådlöst nätverk helt öppet. Vill man dela ut en del av sitt bredband utan en massa krångel med brandväggar så kan man ansluta sig till nåt av de företag som har som affärsidé att låna internet av sina kunder. Jag gick med i Wippies i somras och det har hittills funkat bra. Jag lånar ut 0,5 Mbit av min internetanslutning och fick en router helt gratis, sedan har jag också fri tillgång till alla Wippies nätverk när jag är ute och reser.
debatt Postat 14 november 2008 Trådstartare Postat 14 november 2008 de företag som har som affärsidé att låna internet av sina kunder vid en första anblick ter detta sig lite suspekt 😲
ChrilleO Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 jag snyltade på en granne när jag va hos tjejen förr, men snubben satte lås på nätverket efter några månader. Självklart blev man besviken, jag menar va hos tjejen hela helger utan uppkoppling till laptopen, katastrof :/ men jag blev själv berövad på bredbandet hemma för någon vecka sedan, eller ja, det pågick nog några veckor/månader utan att jag lade märke till det. Och visst fan blev jag förbannad! jag vet inte hur den "ÖPPNADE SIG", men jag har altid haft lösenord. så efter lite om och men, så säkrade jag linan, och kan ärligt säga att jag ALDRIG ska snatta bredband av någon igen.... inte regelbundet iaf, men som någon sa, på resan får man va lite bov 😲
Pesek Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Självklart blev man besviken, jag menar va hos tjejen hela helger utan uppkoppling till laptopen, katastrof :/ Eh...varför vill du ha med dig laptopen dit och använda en uppkoppling? Finns det inget bättre man kan göra som KILLE och TJEJ som involverar båda två ⚠️ ? Bara en tanke......
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.