Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en rockabilly/rap-låt som jag mixar (??!). 🙂

Vill att den ska låta lite Elvi/Stray cats –aktig vad gäller bas, gura och sång men som vanligt blir det bara punk som kommer ut ur högtalarna (som desutom låter ganska otajt trots att jag inte tycker det borde vara det...) … Vad ska man tänka på?

Misstänker att det ska vara mycket delay (80-100ms?) och ganska mycket reverb på sången? Och Eq med skuren diskant? Vad mer? Vilket reverb? Vad göra med bas och gitarrer? Hur få ihop det hela i mixen? Nån trollkunning som vill hjälpa till? 😛

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Inte hört Elvis på åratal men om jag inte minns fel är slapbackdelay en viktig effekt för att få till det där Elvisljudet.

Postat

Lägg ett delay på sången: minst 120 ms gärna mer om det funkar med tempot i låten. Två-tre tydliga studsar med filtrerad diskant. Delayet ska alltså inte vara lika diskantrikt som den torra signalen. Om du vill lägga reverb på sången, leta efter en fjäderliknande klang eller ett mindre rum.

Gitarren borde ha spelats in med delay. Om inte ska du nog låta den vara ganska torr. Eventuellt lite fjäderreverb eller ett mindre rum.

Är det kontra eller elbas? Om kontra, se till att få fram knacket från att bassisten slår ned strängarna i greppbrädan. Det är en viktig del av rytmen i rockabilly. I övrigt ska basen vara ganska varm.

Trummorna (om det är några) får gärna vara lite rummiga och brukiga. Bara det inte stör ut för mycket av de andra instrumenten. Det gör inget om de ligger lite bakom.

Postat

Tack för era tips!

Jag ska testa imorgon kväll (gäster ikväll 😉 )!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.