Jump to content
Annons

Recommended Posts

oskob (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Jag sitter och försöker mixa klart våran platta men cubase sätter käppar i hjulet. Ibland när jag fryser upp spår så får jag fram ett felmeddelande där det står att cubase har gjort något knas och man bör spara och starta om. För det mesta går det bra men för andra gången har det nu hänt att cubase inte kan uppna filen igen.

När man laddar en låt och den laddar in alla plugins så fastnar den på någon, i detta fall guitar rig, och vägrar fortsätta. Sist var det Reverb A som den fastnade på Jag vet inte säkert men jag gissar att det är någon plugg på kanalen jag försökt unfreeza som hänger sig.

Någon som råkar veta något bra knep för att kunna få fart i min cubasefil igen? Kanske kunna editera filen och peta bort just den pluggen manuellt? Det är rent ut sagt en helvetes massa jobb som bakom filen så jag börjar helst inte om från början som ni kanske förstår...

Tack på förhand!

Annons
Postat
Hallå!

Jag sitter och försöker mixa klart våran platta men cubase sätter käppar i hjulet. Ibland när jag fryser upp spår så får jag fram ett felmeddelande där det står att cubase har gjort något knas och man bör spara och starta om. För det mesta går det bra men för andra gången har det nu hänt att cubase inte kan uppna filen igen.

När man laddar en låt och den laddar in alla plugins så fastnar den på någon, i detta fall guitar rig, och vägrar fortsätta. Sist var det Reverb A som den fastnade på Jag vet inte säkert men jag gissar att det är någon plugg på kanalen jag försökt unfreeza som hänger sig.

Någon som råkar veta något bra knep för att kunna få fart i min cubasefil igen? Kanske kunna editera filen och peta bort just den pluggen manuellt? Det är rent ut sagt en helvetes massa jobb som bakom filen så jag börjar helst inte om från början som ni kanske förstår...

Tack på förhand!

Det händer mig också lite då och då. Se till att datorn är fräsch (diskrensningar och spyware-rensningar och sånt). Se också till

att det inte är för många bakgrundstjänster och sånt igång..

Men om du måste få bort pluggen utan att komma åt projektet får du nog manuellt gå in i mappen där du

har pluggarna och flytta dem nån annanstans, det är det enda jag kommer på. Testa och berätta resultatet! 😉

oskob (oregistrerad)
Postat

Datorn är helt spywarefri. en ren wininstallation, senaste uppdateringarna, antivirus osv. använd enbart till att köra cubase. en ganska ny installation dessutom.

Känns ju inte så jättebra att det är ett vanligt fel... kan ju få ganska förödande koncekvenser.

Det var ett smart tips men tyvärr så hände ingenting. den försöker fortfarande ladda guitar rig av någon anledning. den borde ju varna om att guitar rig inte finns när man öppnar eller något...

om någon har några andra tips så är jag väldigt tacksam! allt hjälp uppskattas!

Postat
Datorn är helt spywarefri. en ren wininstallation, senaste uppdateringarna, antivirus osv. använd enbart till att köra cubase. en ganska ny installation dessutom.

Känns ju inte så jättebra att det är ett vanligt fel... kan ju få ganska förödande koncekvenser.

Det var ett smart tips men tyvärr så hände ingenting. den försöker fortfarande ladda guitar rig av någon anledning. den borde ju varna om att guitar rig inte finns när man öppnar eller något...

om någon har några andra tips så är jag väldigt tacksam! allt hjälp uppskattas!

Vilken version sitter du på?

drloop (oregistrerad)
Postat

Det är ganska troligt att det är en 3e partsplugg som orsakar problemet.

Cubase egna pluggar brukar inte skapa några problem.

oskob (oregistrerad)
Postat

Jag sitter på Cubase SX3

Förra gången var det Reverb A den stannade på. Jag har en teori om att det är själva preseten för pluggen som blir korrupt. Hade nämligen en kopia av sälva projekt-filen som jag hade gjort flera dagar innan felet hände men inte ens den gick att öppna.

Postat
Jag sitter på Cubase SX3

Förra gången var det Reverb A den stannade på. Jag har en teori om att det är själva preseten för pluggen som blir korrupt. Hade nämligen en kopia av sälva projekt-filen som jag hade gjort flera dagar innan felet hände men inte ens den gick att öppna.

Reverb A? Då är nog inte din dator så "ren" som du säger, eller 🙂 ? Om så..där har du nog ditt huvudproblem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.