Jump to content
Annons

Falsett försvunnen

Recommended Posts

Postalmonkey (oregistrerad)
Postat

Hej! Min falsett försvann under målbrottet.

just då brydde jag mig inte så mycket eftersom jag inte var aktiv i sång utan bara gitarrist.

Nu när jag spelar i ett annat band och sjunger där rätt mycket så känner jag att vara utan falsett är en stor begränsning.

Finns det något sätt att få tillbaka den.

Eller måste man gå till en dyr sångpedagog 😄

Annons
Postat (redigerat)

Jag förstår inte riktigt hur den kan försvinna..? Aldrig hört om nåt liknande. Det enda jag kan komma på är väl en kompis som skrek sönder rösten så han förlorade sin falsett.. Och då fanns ju själva läget kvar fast helt hest och förstörd och oanvändbart. Menar du att den är helt borta? Du kan inte ens växla till läget? Eller är den bara hes och låter trasig?

Det är nog omöjligt att säga hur du ska få tillbaka den såhär över internet. Måste nog höra dig och sånt.. Jag skulle rekommendera en sångpedagog ja.

Redigerat av Rabieshund
Postat
Jag förstår inte riktigt hur den kan försvinna..? Aldrig hört om nåt liknande. Det enda jag kan komma på är väl en kompis som skrek sönder rösten så han förlorade sin falsett.. Och då fanns ju själva läget kvar fast helt hest och förstörd och oanvändbart.

Det är nog omöjligt att säga hur du ska få tillbaka den såhär över internet. Måste nog höra dig och sånt.. Jag skulle rekommendera en sångpedagog ja.

Hur gammal är du? Du kanske inte gått igenom målbrottet helt än?

Postat
Jag förstår inte riktigt hur den kan försvinna..? Aldrig hört om nåt liknande. Det enda jag kan komma på är väl en kompis som skrek sönder rösten så han förlorade sin falsett.. Och då fanns ju själva läget kvar fast helt hest och förstörd och oanvändbart.

Hur gammal är du? Du kanske inte gått igenom målbrottet helt än?

Ohh snap! 😄

Postat (redigerat)

Hes och trasslig.

Jag är 19 år och målbrottet är klart för länge sen.

Snackade med Janne Bark och han påstod att vissa har ingen falsett.

Jag har haft en men nu låter det bara hest och pressat får knappt inte fram ljud längre...

Redigerat av Postalmonkey
Postat

Det kan ju vara så att du har någon slags svullnad på stämbanden som påverka falsetten. Röker du?

Själv har jag problemet att min falsettröst låter så jäkla fånig så jag kan inte använda den av den anledningen. Och ja, det är ju helt klart en begränsning, håller med.

Postat

Nej jag röker inte, eller dricker varje helg..

Något hände undermålbrottet heltklart.

Jag hittade också den sidan innan, har googlat runt en del utan något vidare resultat.

Ingen annan som känner igen sig?

Postat

Jo jag är hyffsat säker på att jag använder rätt teknik.

Har kunnat sjunga falsett innan så.

Mjo det blir bara hest och då blir det lite smått spänt.

Jag vet om att det inte ska kännas spänt. Tycker det bara är märkligt att det har blivit som det är.

Postat
Mjo det blir bara hest och då blir det lite smått spänt.

Jag vet om att det inte ska kännas spänt. Tycker det bara är märkligt att det har blivit som det är.

Nej det ska kännas avslappnat när du sjunger. Så risken finns ju att du använder fel teknik.

Jag tycker det kan vara värt att gå till en pedagog. Du behöver troligtvis bara gå dit en gång för att få en analys av läget och lite tips. Sen får du ju överväga om du tycker det är värt att gå dit fler gånger.

Jag har svårt att tro att det är kört för din del iaf.

Postat
Hes och trasslig.

Jag är 19 år och målbrottet är klart för länge sen.

Snackade med Janne Bark och han påstod att vissa har ingen falsett.

Jag har haft en men nu låter det bara hest och pressat får knappt inte fram ljud längre...

Jag är likadan. De försvann nån gång strax efter/under puberteten för mig också och har inte hittats sen dess... Men man överlever och blir en jävel på att vissla och oktavera hursomhelst 🙂

Postat

Jag har inte heller nån falsett, vet dock inte om jag nånsin haft det

eftersom jag började sjunga seriöst vid typ 20.

Tycker ändå falsett forlorar slaget mot ren huvudklang, eller headvoice.

Det låter bättre och då får bättre styrka och botten

så kan inte påstå att det saknas.

Men har märkt att jag kommer åt det om halsen är helt festivalförstörd

av cigg alkohol, skrik och förkylning haha vilken är rätt skumt

Postat (redigerat)

Jag har väl också upplevt att falsetten under barndommen har försvunnit.

Men falsetten liksom sången måste hållas i trim för att funka och det kan ta tid att hitta huvudklangen, minst lika svårt som att träna bort så man har en fin övergång mellan registren.

Men mitt råd är träna, drick vatten, mycket sångövningar och lite mera vatten 🙂

Kan tipsa om en underbar bok skriven av danska Chatrine Sadolin, den heter Komplett sång tekink och där i finner du alla geners och även falsätt träning.

Mycket teori i denna tjocka bok den kommer även med övningsskiva.

Kostar runt 600 kr

http://www.completevocaltechnique.com/

Den finns även på svenska!

Redigerat av sjosten
Postat

Tror detta är ett ganska vanligt fenomen. Inom hårdrocken tex. använder många sångare inte falset överhuvudtaget då falseten är alldeles för ljudsvag. Man ofrar då den för att kunna sjunga högre med huvudklang som både låter fylligare och starkare. Exempel på detta är Ronnie James Dio och David Coverdale. Dessa sångare har i princip oanvändbara falseter men destå kraftfullare huvudklang istället.

Postat

Tack för alla svar! Då vet man att man inte är ensam ialf.

Ska kolla upp den boken lite närmare. Kanske kan vara hjälpande 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.