Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har två förhoppningsvis simpla frågor..

Jag kommer ifrån Cubase världen och kan inte allt i logic..

Sitter med Logic 8 ..

Nr. 1

Jag undrar om det går att ta en wavefile och pitch-benda den på ett enkelt sätt.. alltså att få de tex

att låta som man trycker på stopp på en gammal vinylare..

Nr. 2

I cubase kunde man markera massa wavefiler direkt ute i sequence fönstret och normolizera alla wave filer man hade efter en inspelning.

Nu i Logic verkar det som att man måste öppna en och en i audio redigerings-delen för att normalizera filer.

Så ja undrar om man kan normalizera alla direkt i suquencern..

Tack på förhand ☺️

Redigerat av Trancio
Annons
Postat

Du kan ju alltid lägga på en pitch shift plug och automatisera den för nånting liknande iaf, men det blir ju inte riktigt som en analogbandare...

Postat (redigerat)

En Pitch-Shift plug kommer inte att funka då längden är den samma och ska man simulera ett " Tape-Stop " måste den saktas ned.

Jag gjorde precis samma sak i en låt igår , Crazy ( Vid 1:27 )på min Myspace om du vill höra resultatet.

Jag - gjorde om delen jag ville sakta ned till en ny Audiofil , Laddade in den i EXS , Gjorde Automation på EXS:ens Pitch.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Nr. 2

I cubase kunde man markera massa wavefiler direkt ute i sequence fönstret och normolizera alla wave filer man hade efter en inspelning.

Nu i Logic verkar det som att man måste öppna en och en i audio redigerings-delen för att normalizera filer.

varför vill du normalisera alla ljudfiler efter inspelning?

har aldrig hört talas om detta tidigare och ser heller ingen mening i det.

men jag vet inte om det går i logic

Postat
Nr. 2

varför vill du normalisera alla ljudfiler efter inspelning?

har aldrig hört talas om detta tidigare och ser heller ingen mening i det.

men jag vet inte om det går i logic

därför att det är lättare att få en compressor att låta bra på alla låtar om man spelat in flera..

samma inställning dvs..

Postat
å en compressor att låta bra på alla låtar om man spelat in flera..

samma inställning dvs..

Ingen låt är den andra lik så tyvärr är det sällan lyckat att köra samma inställningar av Compressor ocg EQ på alla låtar.

För övrigt ser jag inte behovet av att använda sig av normalisering framför allt inte på inspelat material.Du kan ju lika gärna sätta en gain plugg på kanalen eller spela in med högre gain på Preampen.

Men för att svara på din fråga tror jag inte det går att göra en " Batch " normalisering i Logic.

Postat

Vari-fi pluggen (till PT) gör detta galant, har du en wrapper så är det en lösning!

Postat
Vari-fi pluggen (till PT) gör detta galant, har du en wrapper så är det en lösning!

Hur hade du tänkt att få en Pro Tools plug-in att fungera i Logic ? Finns ingen " Wrapper " till det vad jag vet om.

Och för att förtydliga är Vari-Fi en effekt som man kan sakta ned Audio med till Pro Tools.

Men hittade en tråd om samma sak på Gearslutz , där fanns några länkar till liknande pluggar till Logic.

GearSlutz

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.