Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Här kan ni posta era Vst Tips för Vokaler!!

skriv även varför den är bra med...

Redigerat av ScottM
Annons
Postat (redigerat)

När man spelar in vokaler brukar det mest handla om att artikulera.

När det handlar om att mixa sång så gillar jag Waves RComp (kompressor) och även PSP VintageWarmer (typ allt i allo-plugg som trollar fram bra ljud).

Redigerat av Rabieshund
Postat (redigerat)

Till solosång, är Waves R-DeEsser bra tycker jag. Som kompression, vid behov, brukar jag gilla Waves API 2600. Reverb, då brukar det bli 2 st Waves Trueverb eller ett Waves IR1.

Redigerat av Opus99
Postat
När man spelar in vokaler brukar det mest handla om att artikulera.

När det handlar om att mixa sång så gillar jag Waves RComp (kompressor) och även PSP VintageWarmer (typ allt i allo-plugg som trollar fram bra ljud).

PSP VintageWarmer gillar jag, har använt det, 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag gillar inte PSP VintageWarmer. Faktiskt tycker jag att den är klart överskattad. Inget jag skulle lägga stålarna på.

DieHard (oregistrerad)
Postat

VW är den första riktigt bra vst-pluggen jag köpte. Den har jag aldrig ångrat. Helt suverän till mycket. Inte enbart kompression utan även som tapefunktion på kanaler. 🙂

Postat
Vokaler som i Vokal ?

"Vokaler" är ett väldigt krystat ord för sånginspelningar och används nog oftast om leadsång. "Vokal" på engelska är ju "vowel" och har inget med sång att göra (mer än att vokaler och konsonanter ingår i orden man sjunger... 🙂 ). Man kan förstå att den märkliga försvenskningen kommer från "Vocals", som sånginspelningar heter på engelska, men problemet är att om man använder ordet "vokaler" om sånginspelningar, så ger det upphov till missförstånd - och därför är det inte lyckat att använda.

Man kunde därför önska att denna konstiga försvenskning kunde försvinna, så att ord som inte orsakar missförstånd används i stället...

Skriver också under på att Vintage Warmer kan vara väldigt användbart.

Annars använder jag gärna Sonalksis SV-517 och Sonalksis SV-315.

PSP MasterQ och PSP 608 är också trevliga.

SIR2 använder jag gärna för reverb, men ibland kan det också bli gratisreverbet Glaceverb.

Ibland räcker dock en enkel eq-justering med eq:n som är inbyggd i Cubase4 och en touch av den inbyggda kompressorn.

Alla sådana val beror helt enkelt på vad man är ute efter och vilken plugg som är enklaste vägen dit.

Ska börja testa Overloud's Breverb, eftersom jag blev rekommenderad det av en bekant som tyckte att det var kanonbra. Vi får väl se om jag håller med...

Nu vet jag inte hur länge frågeställaren har hållit på, men jag kan ju nämna att det är ganska meningslöst att leta efter tredjepartspluggar innan man har lärt sig använda de som följer med DAW-programmet från början. Först när man behärskar att göra bra mixar med de medföljande prylarna, kan det vara lönt att titta efter annat, eftersom det inte är förrän då man har möjlighet att avgöra vad som är bättre eller sämre...

DieHard (oregistrerad)
Postat
Vokaler som i Vokal ?

Ibland räcker dock en enkel eq-justering med eq:n som är inbyggd i Cubase4 och en touch av den inbyggda kompressorn.

Alla sådana val beror helt enkelt på vad man är ute efter och vilken plugg som är enklaste vägen dit.

Instämmer helt. Det där är det många som missar poängen med. Rätt plug för rätt tillfälle. Det är inte alltid som de dyrare och mest flashiga plugarna låter bäst till allt.. Många gånger är det bra testa med alla ,exempelvis eq:s man har, vilken som passar bäst använda till viss audiofil.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.