JockeJ Postat 7 november 2008 Dela Postat 7 november 2008 Ska till en polare å försöka spela in hans digitaltrummor på skoj. Kör Cubase. Är inte så haj på de här med midi å så. Men vad är lättast? Kan man spela in ljud från trummodulen via telekabel in i ljudkortet? Eller ska man skaffa midikablar å krångla med nån vst-plugg? Den här frågan har säkert kommit upp förut.. men jag hittade inget när ja sökte.. /Jocke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 november 2008 Dela Postat 7 november 2008 Spelar du in audio så får du ljudet som det är i modulen. Väljer du midi så kan du använda en trumplugg, exempelvis BFD, Toontracks sortiment, Addictive drums, Strike. Bäst ljud blir troligtvis med trumplugg då digitaltrummor inte brukar låta allt för kul (har dock bara hört mellanklassen av digitaltrummor) MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JockeJ Postat 7 november 2008 Trådstartare Dela Postat 7 november 2008 Okey tack för det snabba svaret. Du vet möjligtvis inte någon gratis trummplugg som låter bra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fangus Postat 7 november 2008 Dela Postat 7 november 2008 Okey tack för det snabba svaret. Du vet möjligtvis inte någon gratis trummplugg som låter bra? Jag har hört att steinbergs egna LM-7 är jääävligt bra.... 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JockeJ Postat 7 november 2008 Trådstartare Dela Postat 7 november 2008 Okey tack för det snabba svaret. Du vet möjligtvis inte någon gratis trummplugg som låter bra? Jag har hört att steinbergs egna LM-7 är jääävligt bra.... 😮 Vet inte riktigt om jag kan hålla med där... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 november 2008 Dela Postat 7 november 2008 Okey tack för det snabba svaret. Du vet möjligtvis inte någon gratis trummplugg som låter bra? Ingen gratis tyvärr 😉 MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bozar Postat 7 november 2008 Dela Postat 7 november 2008 (redigerat) Spelar du in audio så får du ljudet som det är i modulen. Väljer du midi så kan du använda en trumplugg, exempelvis BFD, Toontracks sortiment, Addictive drums, Strike. Bäst ljud blir troligtvis med trumplugg då digitaltrummor inte brukar låta allt för kul (har dock bara hört mellanklassen av digitaltrummor) MVH Anders Man behöver inte ha något dyrt vst plugin, samplers finns gratis och duger gott och väl men tar längre tid att använda så de inte har humanizer och färdiga ljud. Problemet är att hitta bra samplingar som passar den genre du ska spela in men det finns bra gratis samplingar med, tror det länkas till endel websites i mixologiforumet. Redigerat 7 november 2008 av bozar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 7 november 2008 Dela Postat 7 november 2008 Ljudmässigt håller jag med Mr G Men din fråga var det enklaste sättet ssom jag förstod det på trådnamnet. Det enklaste sättet är absolut att spela in som ljudfiler direkt. Jag hade själv kört med en trummplugg men det är en hel del meck innan man får allt att spela ihopp exakt som man vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 7 november 2008 Dela Postat 7 november 2008 Okey tack för det snabba svaret. Du vet möjligtvis inte någon gratis trummplugg som låter bra? Jag har hört att steinbergs egna LM-7 är jääävligt bra.... 🙂 🙂😆😆 Och glöm inte den suveräääna baspluggen vb1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 7 november 2008 Dela Postat 7 november 2008 Okey tack för det snabba svaret. Du vet möjligtvis inte någon gratis trummplugg som låter bra? Jag har hört att steinbergs egna LM-7 är jääävligt bra.... 🙂 🙂😆😆 Och glöm inte den suveräääna baspluggen vb1 Börjar låta som en ny studiofestival på G. Man får bara använda sunkiga VSTI Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ulf_A Postat 7 november 2008 Dela Postat 7 november 2008 Fast jag som inte är en supertrummis och vill rätta till lite innan det blir audio har ett annat sätt. 1. Spela in som MIDI 2. Rätta till fel och lägga till slag som jag inte hann med... 3. MIDI ut till trummorna 4. Telekablarna in till ljudkortet. 5. Spela in ljudet... Då kan man även separera ljuden och spela in bastrumma, virvel, hi-hat etc på separata spår om man vill. Eller så kör man som förut sagt till annan ljudmodul eller vst. Flexibilitet 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.