Jump to content
Annons

helt värdelöst! jag kan inte hitta ett enda program som passar min musik

fonografist

Recommended Posts

Jag har letat sjukt mycket efter ett ljud-/musikprogram som kan göra det jag vill göra med min musik, men kan inte hitta ett enda som har dom funktioner jag eftersöker!

Det är så att jag gör hip-hop beats och sånt, och gör det i princip helt samplingsbaserat. Det jag vill är att kunna jobba med samplingar direkt i tidslinjen i ett program, och slippa onödigt tjafs med midi, när det inte behövs...

Och det är inga sjuka eller avancerade grejer jag söker efter heller, det som suger är att funktionerna finns i olika program, men det är inget som lyckats kombinera det jag behöver....

Det är huvudsakligen två grejer jag vill kunna göra:

Dels vill jag kunna pitcha audioklipp i realtid direkt i tidslinjen, som man ju kan göra i ACID, t.ex. Och jag vill inte bara kunna göra det i realtid, utan också ska det vara helt vanlig ful-pitch, alltså jag vill att när jag pitchar ner, så blir ljudet längre och sådär. Inge tjafs med timestretch osv... Alltså det som kallas "varispeed" i ProTools.

Det andra jag vill kunna göra är att hantera grupper av audioklipp som patterns. I Cubase kan man lägga in olika ljudklipp i en Part, och det fina är att man sen kan ghost-kopiera den parten, vilket innebär att alla förändringar man gör händer på alla andra ställen... På samma sätt som man kan göra med typ alla program när det gäller MIDI, men inte audio. Och jag snackar inte om att upprepa en audio-loop på fyra takter, utan en grupp med olika ljudklipp (som kan ha tystnad imellan sig), som kan vara olika filer till och med, men som samlas ihop i en region.

Det är så sjukt frustrerande att inte ett enda program har lyckats kombinera dessa två rätt enkla funktioner, vilket skulle vara totalt guld för mej. Det värsta är ju att cubase inte kan realtids-pitcha utan att hålla på med en massa timestretch-tjafs, då skulle det ju vara lugnt.

Och ja, jag har testat Live, Reaper, Samplitude, Acid och en massa annat också. Det enda är väl Logic, men jag har inte Mac, men om nån säger att man kan göra exakt det här med Logic, köper jag fan en mac...

Dela på andra sajter

Annons

Finns nog inget Logic kan göra som inte Cubase även kan , Olika tillvägagångsätt bara.

Det är så att jag gör hip-hop beats och sånt, och gör det i princip helt samplingsbaserat. Det jag vill är att kunna jobba med samplingar direkt i tidslinjen i ett program, och slippa onödigt tjafs med midi, när det inte behövs...

MPC 4000 är väl Samplingarnas Uber-Maskin.

Och om du redan har Cubase eller liknande kan det ju vara värt att spendera pengarna på en MPC istället för en Mac.

Jag sysslar inte med samma musik men har du provat Ableton?

Öööööh 😮😎

Och ja, jag har testat Live, Reaper, Samplitude, Acid och en massa annat också.
Redigerat av Piccazzo
Dela på andra sajter

matthew: som sagt, har testat Ableton Live, det är skitfett, men har inte riktigt det jag behöver. Deras approach till audio är, precis som alla andras, just loop-baserad. Och det är det att jag inte riktigt gör loop-baserad musik. Snarare små bitar av samplingar (som jag samplar själv!), inte hela loopar...

picazzo: jag tror inte en MPC är svaret, jag har funderat på det... Men grejen är att det känns inte så långt ifrån att jobba med Midi och en mjukvarusampler som t.ex. Kontakt. Grejen är att jag vill komma ifrån det och trixa med ljuden direkt, istället för genom det som känns som en omväg med Midi...

Dela på andra sajter

Jag sysslar inte med samma musik men har du provat Ableton?

Öööööh 😎🙂

Och ja, jag har testat Live, Reaper, Samplitude, Acid och en massa annat också.

😮 Och jag som läste extra för att se om det stod Ableton...tänkte inte på tillägget...

Dela på andra sajter

matthew: som sagt, har testat Ableton Live, det är skitfett, men har inte riktigt det jag behöver. Deras approach till audio är, precis som alla andras, just loop-baserad. Och det är det att jag inte riktigt gör loop-baserad musik. Snarare små bitar av samplingar (som jag samplar själv!), inte hela loopar...

picazzo: jag tror inte en MPC är svaret, jag har funderat på det... Men grejen är att det känns inte så långt ifrån att jobba med Midi och en mjukvarusampler som t.ex. Kontakt. Grejen är att jag vill komma ifrån det och trixa med ljuden direkt, istället för genom det som känns som en omväg med Midi...

Jag tror att den bästa lösningen är att köra med em sampler i valfritt DAW-program. Alla "normala" program är gjorda för att fungera till mer generella saker.

Det skulle annars möjligen vara om ett Tracker-program är närmare vad du är ute efter...?

Kolla här och se om det är något som kan fungera för dig: http://www.madtracker.org

Dela på andra sajter

Jag tror att den bästa lösningen är att köra med em sampler i valfritt DAW-program. Alla "normala" program är gjorda för att fungera till mer generella saker.

Det skulle annars möjligen vara om ett Tracker-program är närmare vad du är ute efter...?

Kolla här och se om det är något som kan fungera för dig: http://www.madtracker.org

Det är det jag gjort hittils, har kört med Cubase och kontakt jättelänge. Det är det att det känns som att det borde gå att göra dom här skitenkla grejerna nuförtiden inne i DAW:et. Man kan ju göra så mycket annat med allt loop-tjafs, till och med i ProTools som ju brukar rätt stelt. Det är det att det känns som dom missat så sjukt enkla grejer.

Körde med fasttracker back in the day. Det känns som att det är i princip samma sak som att köra med midi+mjukvarusampler, fast typ sämre..

Dela på andra sajter

Även om Cubase behåller tonhöjden när du förlänger ett ljud genom att timestretcha det så kan du ju manuellt även justera transponering vilket pitchar ljudet. Då får du full kontroll över tid och pitch, men det kanske är för omständligt och inte vad du letar efter?

Dela på andra sajter

Körde med fasttracker back in the day. Det känns som att det är i princip samma sak som att köra med midi+mjukvarusampler, fast typ sämre..

Njae, ett modernt trackerprogram har bra mycket fler möjligheter än Fasttracker hade.. Till att börja med har t.ex. Madtracker stöd för både VSTi/VST-effekter, Rewire, instrumentfilter, polyfoniska tracks, automation, sinc interpolation m.m..

/Daniel

Dela på andra sajter

majken: Jo jag har funderat på att köra typ så, det är bara det att det rätt lätt låter illa tycker jag. och det blir faktiskt inte samma sak att transponera ner en oktav samtidigt som man stretchar ut det till dubbla längden, även om det känns som det borde det...

D vibe: Jo, det är klart det är så... Men fortfarande, arbetssättet är väl i princip typ som midi? Man får inte direktkontroll över ljudfiler, vilket är det jag vill....

tack för alla svar förresten!

Dela på andra sajter

Har du testat Sonar? Jag jobbar inte på det sättet som du pratar om, så jag har ingen aning om det fixar det du är ute efter, men eftersom ingen nämnt det så...

Sonar har en del loop-funktioner från Acid, och vad jag förstått ganska så avancerade audio-funktioner också.

Dela på andra sajter

Har du testat Sonar? Jag jobbar inte på det sättet som du pratar om, så jag har ingen aning om det fixar det du är ute efter, men eftersom ingen nämnt det så...

Sonar har en del loop-funktioner från Acid, och vad jag förstått ganska så avancerade audio-funktioner också.

har provat sonar lite lätt. Det verkar inte som dom har den smarta cubase-grejen med audioklipp i "Parts" eller nåt liknande...

Dela på andra sajter

Brukar vara så med hip hoppare, dom brukar inte vara så intresserad av att lära sig hur man gör musik på riktigt...

Men... med Hip Hop ejay gör programmet det mesta jobbigt arbete åt en...

ejay.jpg

Du kan till och med scratcha!!! 🙂

4261994qw9.jpg

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

Kolla in Pro Tools 8 som kommer i december.

Kommer ha sk elastic pitch, realtime pitchning i varldsklass. Sedan tidigare finns elastic time vilket gor att man kan kvantisera audio som om det vore midi.

Sen att PT ar bra for audio hantering ar ju vida kannt. I 8:an kommer aven midi handteringen antagligen bli super.

Sen med region groups kan man gruppera vad man vill, audio, midi, over olika spar aven tystnad om man vill.

Visserligen sa funkar det inte som du vill ha det, men andrar du nagot pa din region group sa ar det ju ratt latt att klippa och klistra snabbt.

Sen om du jobbar mycket med loppar och samplingar, kolla in PT pluggen transfuser som ar extremt cool.

MVH J

Dela på andra sajter

För att göra beats är ju Reason nog det simplaste och roligaste jag jobbat med. Och då har jag testat både Live, Cubase, FL Studio och Logic(som jag dock använder som DAW).

Kan inte släppa Reason just för att det är så lätt att leka med idéer på beats där.

Sen får man väl gå vidare därifrån för att få alla dina pitch effekter hit och dit.

Dela på andra sajter

ekstasis: Ursäkta?!

bobgura: jo jag tror faktiskt en hel del på PT 8. Som tur har jag en 002:a, så jag lär ju terra det. Känns som dom äntligen tagit steget in i 2000-talet med den nya midihanteringen osv...

peekseek: reason är alldeles för baserat på syntar för min del. det är i princip bara samplingar jag kickar med, och reasons samplers är inge vidare för mej...

Dela på andra sajter

ekstasis: Ursäkta?!

bobgura: jo jag tror faktiskt en hel del på PT 8. Som tur har jag en 002:a, så jag lär ju terra det. Känns som dom äntligen tagit steget in i 2000-talet med den nya midihanteringen osv...

peekseek: reason är alldeles för baserat på syntar för min del. det är i princip bara samplingar jag kickar med, och reasons samplers är inge vidare för mej...

Hoppas du fattar att jag driver med dig, tycker det alltid är kul att driva med hiphoppare 😄

Dela på andra sajter

Det är ju samplingar du använder för att göra beats i Reasons Redrum. Om du inte ens testat så kan du knappast veta om det passar. Jag tycker du ska testa ett demo och sedan leka med Reasons Stepsequencer(Redrum). Bara att välja kits eller samplingar löst och börja klicka i beats. Enklare kan det inte bli. Plus att det är otroligt snabb jobbat.

Du kan självklart göra Reason hur avancerad du vill då alla möjligheter att koppla kablar och enheter själv finns. Detta är bara positivt då risken att du växer ur programmet eller tröttnar på alla medföljande ljud är i stort sett minimal.

http://www.youtube.com/watch?v=Sh22PzMyLZo...feature=related

Dela på andra sajter

pesek: jo jag har testat reason en hel del... när jag säger beats menar jag inte bara själva trummorna, jag bygger ihop hela mina låtar med samplingar... själva trum-delen funkar bra med reason eller vilken mjukvarusampler som helst plus midi. Det är det övriga som är mitt problem..

ekstasis: sorry att jag verkade otrevlig... man stöter på den där sortens inställning på riktigt ibland...

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör en hel del loopar och samplingar.

Jag har några trick jag använder för att få processen snabb.

Har ett preset i samplern(i mitt fall NN-XT i Reason) med 8 olika samples som jag döpt till a.wav, b.wav etc, i en mapp.

När jag samplar så kör jag in i Audacity redigerar samplen och och sparar genom att trycka på a.wav filen och voila så har jag fått en redigerad sample som är direkt mappad i samplern. Och på det viset bygger jag vidare.

Sedan kör jag Recycle för percussiva grejer. När jag skapat en REX fil i Recycle åker den i NN-XT samplern och då är varje slice som Recycle skapat mappad automatiskt i NN-XT samplern. Mycket smutt.

Eftersom jag kör REX filen i NN-XT så kan jag enkelt byta ut virveln i REX filen mot någon annan sample. Hur coolt som helst.

Jag brukar skapa egna rytmgitarr grejer genom att köra guran och choppa upp samplingarna i Recycle.

Sedan in med REX filen i, ja just NN-XT och spela samplingarna på min Axiom 61 antinegn via trumpadsen (för lite MPC feeling) eller via keyboardet.

Det här funkar mycket bra för mig, man behöver inte Reason men Recycle är ett tungt program om man jobbar mycket med samplingar.

Dela på andra sajter

Om cubase har det du söker förutom funktionen för att timestretcha osv. skulle jag börja leta efter VST pluggar som du kunde köra med. Själv är jag väldigt dåligt insatt i den enorma världen av vad som finns tillgängligt för VST, så jag har inget att rekommendera. Men är det en lösning som du tror hade funkat?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.