Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Helmholtz! på er studiobyggare.

Är det någon av er som har använt, testat eller har någon information om Isovers Cleantec G100 eller Plus?

Det marknadsförs som dämpare och isolering till ventilationskanaler men verkar ha intressanta akustiska egenskaper.

Dessutom har ena sidan antingen svart eller vit väv eller mikroperforerad aluminiumfolie. Verkar ju enkelt att bara ställa upp. 🙂

Någon?

Annons
Postat

Har använt en annan sorts ventilationsisolering som akustikplattor, vilket har funkat mycket bra.

Det hårdare ytskiktet går att vända in mot rummet för att behålla en del reflektioner i det högre registret.

Postat

Spännande.

Precis vad jag tänkte faktiskt. Med lite mer reflektioner i högre registret kanske man kan dämpa upp hyfsat utan att döda rummet. Den uppmätta dämpningen var god ända ner till 125Hz trots att tjockleken bara var 12 cm.

Var de plattor du köpte mjuka eller stela, dvs så stela att man kan ställa/hänga upp dem i princip utan ram?

Postat

12 cm är mer än tillräckligt för akustikbehandling.

De plattor jag använt är styva och går att placera utan ram. Lätta att klä med textil också.

Postat

Tack för tipset! Hur tror ni de står sig mot Abzorba 100-plattorna från Golden age?

http://www.goldenagemusic.se/goldenageacoustics/uk/index.htm

Abzorbas densitet ligger på 70 kg/m3, men Cleantec låg ju nånstans på 100 om jag minns rätt. Hur är det med densitet på såna här plattor, blir de obrukbara som absorbenter vid en viss täthet eller hur funkar det? Är det nån som vet vad Cleantec-plattorna kan kosta? Oftast säljs de ju inte per styck i bygghandeln...

Vore grymt om de här funkar som bredbands/basbsorbenter och är billiga! Än en gång: grymt tips.

Postat

Det är inte densitet som behövs för akustikbehandling, utan det är bättre att ha porösa material där eftersom det rör sig mer och därmed lättare kan absorbera ljudet och omvandla till friktionsvärme. Man ska alltså hellre använda glasull än stenull.

Abzorba funkar bra, men risken är att den med ännu högre densitet, inte blir lika effektiv...

Postat
Det är inte densitet som behövs för akustikbehandling, utan det är bättre att ha porösa material där eftersom det rör sig mer och därmed lättare kan absorbera ljudet och omvandla till friktionsvärme. Man ska alltså hellre använda glasull än stenull.

Abzorba funkar bra, men risken är att den med ännu högre densitet, inte blir lika effektiv...

Var har du fått den informationen från? Många tillverkare av isoleringsplattor lägger upp absorberingsdata på sina hemsidor. Där kan man se att även stenullsskivor har goda absorptionsegenskaper. En generell skillnad är dock att stenullsskivor med optimala egenskaper ofta har har högre densitet än glasullskivor med optimala egenskaper.

För ett par år sedan hittade jag en sammanställning av olika tillverkares egna data på ett amerikanskt forum för akustikbygge. Har tyvärr inte kvar länken. Säkert någon annan som kan hjälpa till där.

Postat

Vad jag vet så brukar man säga att har du ett tjockare lager så gör det inte så stor skillnad om det är "vanlig" insolering eller högdensitetsisolering.

Här är diagrammet över ljudabsorptionensmätningen

http://www.isover.se/sw21544.asp

Plus 6329 (35kg/m3, perf. alufolie)

G 6339 (35kg/m3, väv)

G 8379 (100kg/m3, väv)

Cleantec verkar vara en smidig produkt tycker jag t.ex ta vanlig uniskiva till hörnen och 'smack' på med en cleantecskiva framför. Med vit väv så går det kanske att spraymåla i nån trevlig färg eller figur utan alltför stor inverkan. Få se vad den kostar bara .... 🙂

Postat

När jag kollade länken känner jag igen mig. Har kollat på just de värdena tidigare.

De skivorna jag till slut bestämde mig för hade liknande egenskaper.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.