debatt Postat 6 november 2008 Postat 6 november 2008 Vad skulle ni säga är de främsta fördelarna med en digitalporta jämfört med att spela in på en dator och vice versa? Föreställ er en digitalporta på låt säga 24 spår. Jämför med en dator som ska hantera något liknande. Ni som har erfarenhet av digitalporta eller både det och dator får gärna delge era erfarenheter. Jag tror faktiskt att rätt många är intresserade av ämnet. Själv har jag erfarenhet av en analog portastudio som varit mig kär och som jag därför låtit reparera. Sedan två datorer och allt har ju funkat. Men nån digitalporta har jag aldrig använt! Jag kommer ju definitivt köpa (minst) en dator - men vill ställa frågan iaf. Det är inte omöjligt det blir en av varje nämligen... 😉 //:debatt
Magpie Postat 6 november 2008 Postat 6 november 2008 (redigerat) Jag startade med en Yamaha 4 kanals kassettporta. Gick över till Roland 880 vx hd porta (8 kanaler). Har kvar båda. Nu kör jag bara vid datorn med Cubase samt har en liten behändig Boss micro BR porta som är lätt att ta med överallt. + Med porta tycker jag det är lite lättare att fokusera bara på musiken. Det visuella på datorns skärm vill jag inte vara utan, men man hör som bekant bättre om man blundar. Dessutom flyter allt på perfekt utan buggar mm. - Porta är MYCKET mer begränsat än pc (få valmöjligheter kan nog vara bra ibland dock). De flesta vill nog lägga över materialet i sin dator för bearbetning. Preampsen kanske inte alltid är så bra. Jag föredrar alltid datorns mus över en massa knapptryckningar i långa menyer på en porta. Däremot är det aldrig fel med riktiga reglar att dra i. Bara några funderingar... Redigerat 6 november 2008 av Magpie
Guitar Nilsson Postat 6 november 2008 Postat 6 november 2008 (redigerat) Jag tvekade mellan datorprogram och porta men valde till slut en Tascam 24-kanalsporta. Att den är lätt att flytta och spela in med på olika platser är ett plus. 80 Gb hårdisk en annan. Skräck för datorprogram och datorer som hänger sig och krashar gjorde sitt till i valet. Ska man hålla på att jävlas med datorn när man är som mest spelsugen, är man snart inte ett dugg spelsugen. Och finns det nåt som jävlas är det datorer. Det gör även portorna, men mindre Spelar man bara in på 8 kanaler samtidigt går det att spela in 24 bitar. Det är såna inspelningar jag tänkt mig, live rakt av med min bluestrio. Sen kan man ju pytsa över allt i datorn via en USB-port och redigera där om man vill. Nu är portorna inte mkt dyrare än vad ett ljudkort är. Jag kanske får mitt paket från Newcastle på fredag, kan rapportera mer sen. Har förr haft en Roland 8 kanals digitalporta. Det sämsta med den var att den hade en zip-drive på bara 250 mb tror jag, det gick i tre låtar åt gången bara. Ingen fantommatning heller, och bara fyra kanals samtidig inspelning. Vad eller hur ska du spela in? Ska du mixtra hemma som de flesta, med typ två hyfsade mickar å en keyboard är väl datorn bäst? Men inspelning av band som öser på i replokal, då kanske en digitalporta är bättre. Ett råd som jag fick här när jag hade samma bryderi var att nästan alla kör med dator, så då är det så lätt att fråga om alla program osv. Porta använder färre, svårare att få svar. Men jag har hittat utländska frågesidor där en del går från dator till porta, eller skaffar portan för att spela in på och redigerar i datorn. Svåra frågor, det hänger ju på vad alla grejer sammanlagt kommer att kosta också. Fick nyss hem ett papper från Thomann, de hade bra pris på Tascamen. Redigerat 6 november 2008 av Guitar Nilsson
DivineCo Postat 6 november 2008 Postat 6 november 2008 Använder inte en digitalporta själv men jag kan tänka mig många lägen där den är överlägsen. För det första, krånglar den inte på samma sätt med drivrutiner och liknande. Det andra och viktigaste är latency. En porta är förmodligen bästa lösningen om man inte spelar in flera samtidigt. På en dator så är det allt för många vägar och saker som ska adderas. Det spelar mindre roll om man har zero-monitoring då man spelar in. De flesta spelar i alla fall mot sitt ljudprogram i slutändan och det betyder att alla pålägg blir senare och senare. Detta får man kompensera för på ett helt anat sät på datorn än på en porta. Kanske har jag fel men min uppfattning är att i dessa tider av externa ljudkort och laptops så är som regel en porta bättre på själva tracking delen. Man må hävda att latency på några millisekunder inte är märkbart när man spelar in men betänk då att man aldrig igentligen kommer att vara före på ett slag. Även de slag som är lite före kommer att vara lite senare. Om man gör alla pålägg själv blir allt värre och värre. Detta problem fanns även i den analoga världen men problemet blir mångfalt större på en Laptop med externtljudkort och därför tror jag att en porta många gånger är bättre vid inspelning även om den är fett underlägsen vid mix.
drloop (oregistrerad) Postat 6 november 2008 Postat 6 november 2008 (redigerat) Använder inte en digitalporta själv men jag kan tänka mig många lägen där den är överlägsen.För det första, krånglar den inte på samma sätt med drivrutiner och liknande. Det andra och viktigaste är latency. En porta är förmodligen bästa lösningen om man inte spelar in flera samtidigt. På en dator så är det allt för många vägar och saker som ska adderas. Det spelar mindre roll om man har zero-monitoring då man spelar in. De flesta spelar i alla fall mot sitt ljudprogram i slutändan och det betyder att alla pålägg blir senare och senare. Detta får man kompensera för på ett helt anat sät på datorn än på en porta. Kanske har jag fel men min uppfattning är att i dessa tider av externa ljudkort och laptops så är som regel en porta bättre på själva tracking delen. Man må hävda att latency på några millisekunder inte är märkbart när man spelar in men betänk då att man aldrig igentligen kommer att vara före på ett slag. Även de slag som är lite före kommer att vara lite senare. Om man gör alla pålägg själv blir allt värre och värre. Detta problem fanns även i den analoga världen men problemet blir mångfalt större på en Laptop med externtljudkort och därför tror jag att en porta många gånger är bättre vid inspelning även om den är fett underlägsen vid mix. Undrar hur alla som trackar med dator står ut? Usch vad jobbigt med alla timing problem. Förstår faktiskt inte hur proffsen bär sig åt när dom spelar in i datorn, kompenserar dom själva då några millisekunder eller redigerar dom allt rätt? 😉 Redigerat 6 november 2008 av drloop
Discoführer Postat 6 november 2008 Postat 6 november 2008 Det jag upplever som väldigt positivt med portor i allmänhet är det minimala strulet. Dom bara funkar helt enkelt. Sen är du ju givetivs ganska begränsad när det kommer till editering, men ibland kan jag faktist även uppleva detta som positivt. Du har ett givet ramverk att vara kreativ inom, du behöver inte fundera över vilken av dina EQ-pluggar du ska använda på sången osv osv. Man bara kör helt enkelt. 🙂 Samtidigt känns det svårt att ENBART sitta med en porta idag. Nästan alla använder ju dator, och det är lite VÄL begränsande att inte alls kunna jobba ihop med andra på ett snabb och smiditgt sätt. 🙂
debatt Postat 7 november 2008 Trådstartare Postat 7 november 2008 (redigerat) Jag har nu i denna sena nattimme och med sprängande huvudvärk, laddat ned och läst lite i manualen för Tascam 2488 MkII och det verkar som om man INTE kan föra över spåren i Tascam-en via usb eller via digitala s/pdif ett och ett till en dator för vidare bearbetning där! Däremot kan man via usb föra över vad de kallar virtuella spår till en dator och man kan även via usb göra backup av låtar till datorn. Men den backupen är bara sådan att den kan användas av Tascam-en igen, vid behov. Den är i dataformat och inte i wav-format och kan därmed inte läsas och förstås av en dator. Man kan även via vägen cd-bränning föra över ett stereospår till datorn från Tascam-en, men då kommer automatiskt upplösningen vara i 16 bitars upplösning och desstom bara vara tal om ett stereospår av låten. Det är ju inte hur mycket som helst som man kan bearbeta ett sånt. Mao kan man inte arbeta vidare med låtar från Tascam-en i en dator, spår för spår, utan bara ett stereospår och som dessutom är i 16 bitrs upplösning. Däremot kan man IMPORTERA en väldig massa TILL Tascam-en via usb och s/pdif, men det är inte så jag vill jobba. Är det så är det värdelöst! Hoppas någon kan rätta mig och garantera att jag har fel. 😉 //:debatt Redigerat 7 november 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 Det spelar mindre roll om man har zero-monitoring då man spelar in. De flesta spelar i alla fall mot sitt ljudprogram i slutändan och det betyder att alla pålägg blir senare och senare. Detta får man kompensera för på ett helt anat sät på datorn än på en porta.Kanske har jag fel men min uppfattning är att i dessa tider av externa ljudkort och laptops så är som regel en porta bättre på själva tracking delen. Man må hävda att latency på några millisekunder inte är märkbart när man spelar in men betänk då att man aldrig igentligen kommer att vara före på ett slag. Även de slag som är lite före kommer att vara lite senare. Om man gör alla pålägg själv blir allt värre och värre. Hur kan det bli värre och värre? Du spelar ju upp all befintlig musik med perfekt timing vid varje pålägg och gör ett pålägg i taget - men fortfarande med exakt samma timing på musiken som du spelar/sjunger till vid det 63:e pålägget, som du hade i första pålägget... Dessutom spelas ingenting in med fördröjning, utan inspelningen blir exakt rätt. Det enda som blir fördröjt (som alltså påverkas av latency) är lyssningen på det du spelar in för stunden - och det bara om du väljer att lyssna med effekter som datorn skapar. Om du väljer att ha medhörning genom ljudkortets egen mixer eller med "direct monitoring", så får du ingen annan fördröjning än den du får genom omvandlarna, på typ 1ms - och den fördröjningen kommer du inte ifrån i en digitalporta heller eftersom det ju finns omvandlare i den också... Enda gången jag skulle välja en porta före datorn, är nog om jag skulle ut och spela in livekonserter. I studion skulle det kännas alldeles för begränsat för mig, på grund av att redigeringsmöjligheterna är MYCKET mindre på en sådan - men spelar man in en livekonsert så är det ju enbart en ren inspelning som ska göras, så då kan man tanka över alla ljudspåren till datorn när det är dags för mix i studion. Egentligen kan man tycka att en digitalporta har onödigt mycket funktioner för en ren inspelning, så en Alesis HD24 eller liknande skulle egentligen passa ännu bättre i det läget...
BozoB Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 Timing problem? Ställ ditt ljudkort rätt(och använd externa effekter på lyssningen ifall det behövs )så finns det normalt sett inga timing problem att ta hänsyn till. Ni snackar analogt(magnetband) vs digitalt där det finns en teoretisk latency skillnad. De enda timing problem som jag har är när man spelar in med många micar och ska få dem att fungera ihop. Vilket är en helt annan historia. De enda fördelarna jag kan komma på med digitalporta är att den är smidig att ta med sig(kontra stationär dator) och den inte krånglar(som datorer kan göra ibland).
Guitar Nilsson Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 Jag har nu i denna sena nattimme och med sprängande huvudvärk, laddat ned och läst lite i manualen för Tascam 2488 MkII och det verkar som om man INTE kan föra över spåren i Tascam-en via usb eller via digitala s/pdif ett och ett till en dator för vidare bearbetning där! Däremot kan man via usb föra över vad de kallar virtuella spår till en dator och man kan även via usb göra backup av låtar till datorn. Men den backupen är bara sådan att den kan användas av Tascam-en igen, vid behov. Den är i dataformat och inte i wav-format och kan därmed inte läsas och förstås av en dator. Man kan även via vägen cd-bränning föra över ett stereospår till datorn från Tascam-en, men då kommer automatiskt upplösningen vara i 16 bitars upplösning och desstom bara vara tal om ett stereospår av låten. Det är ju inte hur mycket som helst som man kan bearbeta ett sånt. Mao kan man inte arbeta vidare med låtar från Tascam-en i en dator, spår för spår, utan bara ett stereospår och som dessutom är i 16 bitrs upplösning. Däremot kan man IMPORTERA en väldig massa TILL Tascam-en via usb och s/pdif, men det är inte så jag vill jobba. Är det så är det värdelöst! Hoppas någon kan rätta mig och garantera att jag har fel. 🙂 //:debatt Jag bar nyss in min Tascam 2488 mkll i köket. Fick en mindre fnatt och la mig på golvet och gallskrek. När jag luktade i kartongerna som det står Röde NT2-A på fick jag ännu mer fnutt. Har inte vågat öppna Tascamkartongen än...
debatt Postat 7 november 2008 Trådstartare Postat 7 november 2008 (redigerat) Vadå? Ett försök till lugnande besked: Det kan ju faktiskt vara så att bruksanvisningen inte tar upp hur man tar hand om spår som man för över från portan in i en dator utan bara de spår som man för över från en dator IN i portan. Andra hållet får datorns bruksanvisning s.a.s ta hand om. Kan vara så de menar? 🙂 Redigerat 7 november 2008 av debatt
debatt Postat 7 november 2008 Trådstartare Postat 7 november 2008 (redigerat) och den inte krånglar(som datorer kan göra ibland). Är det så alltså? Varför är den i så fall inte ensam herre på täppan? Varför ska man köpa en dator? Jag får ett intryck av att om man spelar in sin musik man gjort i en porta eller annan bandspelare, så komponerar man musiken INNAN man spelar in den, man övar och övar tills det sitter och trycker först då på Record-knappen. Använder man dator för att spela in musiken så skapar man helt eller delvis musiken UNDER tiden man spelar in den. Det går i ett mer eller mindre och man testar olika upplägg genom att klicka på Record-knappen och väljer till slut det man fastnar för i stunden. Jag har ju provat bägge varianterna och så som jag beskrev det här ovan har det fungerat för mig. Att komma ihåg hur jag spelar har ju därför alltid varit lättast då det gäller musiken som spelats in på portastudio såklart. //:debatt Redigerat 7 november 2008 av debatt
bakke Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 Jag har nu i denna sena nattimme och med sprängande huvudvärk, laddat ned och läst lite i manualen för Tascam 2488 MkII och det verkar som om man INTE kan föra över spåren i Tascam-en via usb eller via digitala s/pdif ett och ett till en dator för vidare bearbetning där! Däremot kan man via usb föra över vad de kallar virtuella spår till en dator och man kan även via usb göra backup av låtar till datorn. Men den backupen är bara sådan att den kan användas av Tascam-en igen, vid behov. Den är i dataformat och inte i wav-format och kan därmed inte läsas och förstås av en dator. Man kan även via vägen cd-bränning föra över ett stereospår till datorn från Tascam-en, men då kommer automatiskt upplösningen vara i 16 bitars upplösning och desstom bara vara tal om ett stereospår av låten. Det är ju inte hur mycket som helst som man kan bearbeta ett sånt. Mao kan man inte arbeta vidare med låtar från Tascam-en i en dator, spår för spår, utan bara ett stereospår och som dessutom är i 16 bitrs upplösning. Däremot kan man IMPORTERA en väldig massa TILL Tascam-en via usb och s/pdif, men det är inte så jag vill jobba. Är det så är det värdelöst! Hoppas någon kan rätta mig och garantera att jag har fel. 🙂 //:debatt Jag kan inte rätta dig eller påstå att du har fel, men jag tycker att det verkar riktigt konstigt om det är som du skriver. Jag har jobbat med två olika digitalportor under de senaste två åren (en Korg och en Yamaha) och med båda gick det att exportera ut enskilda spår som wav-filer, men det var naturligtvis olika metoder och manualerna beskrev det inte jättebra. Med Korgportan testade jag mig fram och upptäckte att när jag kopplade in USB-kabeln så hittade datorn portans hårddisk, sedan kunde jag använda den som om den var en vanlig USB-disk. Yamahaportan hade ingen USB men där kunde man istället bränna ut backuper på CD, backuperna var en mapp med hela låten som enskilda wavfiler.
bakke Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 och den inte krånglar(som datorer kan göra ibland). Är det så alltså? Varför är den i så fall inte ensam herre på täppan? Varför ska man köpa en dator? Det finns ju mycket man kan göra med en dator som man inte kan med en porta. Några exempel: Köper man en porta med 8 ingångar idag och senare vill utöka den till 16 ingångar, då måste man troligtvis byta hela portan. Köper man en dator, programvara och ett ljudkort med 8 ingångar så behöver man bara byta ljudkortet eller (om man har möjlighet att expandera ljudkortet) bara köpa till ny utrustning. Vill man spela in fler än 16 mickar eller instrument samtidigt så vet jag ingen porta som klarar det idag, de största/bästa modellerna har bara 8 ingångar och möjlighet att lägga till ytterligare 8 ingångar med extern hårdvara. En dator klarar flera hundra kanaler, det beror bara på vilket ljudkort man köper. Man har betydligt enklare redigeringsmöjligheter på en dator än i en porta. Ska man kopiera en refräng så kan man göra det med de flesta portorna idag men det går mycket snabbare och är enklare att göra det i mjukvaran på en dator.
debatt Postat 7 november 2008 Trådstartare Postat 7 november 2008 bakke sa: Det finns ju mycket man kan göra med en dator som man inte kan med en porta. Några exempel: Köper man en porta med 8 ingångar idag och senare vill utöka den till 16 ingångar, då måste man troligtvis byta hela portan. Köper man en dator, programvara och ett ljudkort med 8 ingångar så behöver man bara byta ljudkortet eller (om man har möjlighet att expandera ljudkortet) bara köpa till ny utrustning. Vill man spela in fler än 16 mickar eller instrument samtidigt så vet jag ingen porta som klarar det idag, de största/bästa modellerna har bara 8 ingångar och möjlighet att lägga till ytterligare 8 ingångar med extern hårdvara. En dator klarar flera hundra kanaler, det beror bara på vilket ljudkort man köper. Man har betydligt enklare redigeringsmöjligheter på en dator än i en porta. Ska man kopiera en refräng så kan man göra det med de flesta portorna idag men det går mycket snabbare och är enklare att göra det i mjukvaran på en dator. Fler än 16 mickar... oj. Nää... finns det så många. 😛 Give me more! Inget av det du anför gör att jag skulle välja dator. Kopiera en refräng skulle jag aldrig göra. 😛 Seriöst, är det inte så att - som jag skrev i ett annat mess - om man använder porta så har man i regel skrivit låten innan och om man använder datorn så blir musikskrivandet till under själva inspelningens gång?! Så har det varit för mig iaf, när jag testat bägge varianterna. Det har fått till följd att jag varit säkrare på att framföra låten live om den skapats före inspelningen och inte under densamma. En del grejer jag spelat in med dator har jag ingen aning om hur jag spelar på - och då pratar vi inte om techno, elektronika eller liknande, utan om ren och skär rock... //:debatt
rainydays Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 Den allra främsta fördelen med datorn för min del är alla pluggar som finns. Med en porta är man ju begränsad till de effekter som tillverkaren tillhandahåller, och de är ju inte alltid de bästa, ibland låter de till och med riktigt illa. På datorn kan man ju välja bland så otroligt många fler och oftast bättre effekter, framförallt kan man ju välja de som passar en själv bäst. Lägg därtill alla mjukvaruinstrument och samplingsbibliotek som finns. De ger ju enorma möjligheter till ett relativt litet pris i jämförelse med den äkta varan. Hur många portastudios finns det som har trummor som låter så bra som Superior 2.0? Eller ens EZ Drummer? En hel symfoniorkester? Hur många har en realistisk emulering av en MiniMoog? En dator ger helt enkelt möjlighet till så enormt mycket bättre kvalitét och variation på ljudet. Och du får dessutom mycket bättre överblick över vad du håller på med, och du har mycket större möjligheter till enkel efterbearbetning av materialet. Du har ju dessutom valet att välja bort valet 😛 Vill man inte ha en massa möjligheter så behöver man ju faktiskt inte bry sig om dem. Och det finns ju inspelningsprogram utan så mycket krusiduller. Men jag kan tycka att det är mysig att jobba med en portastudio om den är bra upplagd och hands on. Det blir som sagt ofta lite lättare att fokusera på musiken eftersom det inte är så mycket visuellt som stör. Fast jag skulle inte påstå att de är helt problemfria precis. Mjukvaran kan krascha eller låsa sig, de har mer eller mindre allvarliga buggar, filsystemet kan bli korrupt, hårrdisken kan krascha etc. Det är ju en smaksak och det beror ju mycket på vad man gör för musik och vad man har för syfte med sin inspelning. Tycker definitivt portan har sin plats fortfarande. Men jag skulle nog sakna möjligheterna som datorn innebär för mycket för att genomföra en hel produktion i en porta.
debatt Postat 8 november 2008 Trådstartare Postat 8 november 2008 (redigerat) Tack. Jag måste se till vilka instrument jag ska använda på de kommande tre projekten (cd-na) - ja inte personligen alltså, men medmusikanterna inräknat. Dessa är trumset, 3 elgitarrer, halvakustisk gitarr, 2 akustiska gitarrer, 2 spanska gitarrer, 2 elbasar, 2 klarinetter, tvärflöjt, 2 kromatiska munspel, 1 bluesmunspel, 2 dragspel, cello, elviolin, tablas, bongos, cajon, 4-5 orglar, 2 synthesiezers, kastanjetter, stylophone de luxe (Bowie-modellen), theremin, säckpipa, kazoo, vibra slap, shaker, güiro, 2 par claves, glockenspiel, whirls, blockflöjt, 3 olika stora panflöjter, TUR östtysk tongenerator, restaurerad Levin mandolin från 52, wah wah-shaker, maracas, horn ... förutom sång och körer. ett antal fysiska effektburkar.. 5-8 mikar. Inte en plug-in mig veterligen så långt ögat når... Inspelningen sker in i mik, undantagen är 2 synthar som lajnas, så även basen eventuellt. Inget Midi-grejs. Oftast ett instrument åt gången. Valet står nu mellan en 24-spårs Tascam-porta (44.1 kHz, 24/16 bits, helt utan inbyggd trum- och basdel; 6 papp) och en enklare laptop för editering, mastering & cd-framställning eller en avancerad musiklaptop för 20 papp... Har visat sig att den mer avancerade laptopen bättre mäktar med videoredigering av musikvideos också. 😛 //:debatt Redigerat 8 november 2008 av debatt
Hellpig Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 debatt; varför måste du ha en bärbar burk? Alltså... jag bara undrar. För man får ju betala mycket mer för mindre prestanda för en sådan. Kör alltid själv med stationär, men visst, har man ett behov att kunna plocka med sig inspelningsjoxet mellan olika ställen så... och därmed har jag antagligen besvarat min egen fråga. Annars föredrar jag datorn även om jag upplevde att det var lättare att få till bra mix/få med alla instrument på den tiden man spelade in analogt. Å andra sidan har man mycket bättre ljud och... bah. Som RainyDays skrev ungefär, onödigt att rapa upp det en gång till.
debatt Postat 8 november 2008 Trådstartare Postat 8 november 2008 (redigerat) 1) varför måste du ha en bärbar burk? 2) jag upplevde att det var lättare att få till bra mix/få med alla instrument på den tiden man spelade in analogt. 3) Å andra sidan har man mycket bättre ljud och... 1) Därför att en del av spåren på låtar spelas in någonannanstans - Sundsvall, Östersund, Berlin etc samt en för mig nu tillgänglig replokal i stan för trummorna & ännu fler instrument om jag skulle vilja. För egen del har jag ju endast ett uns av de upprabblade instrumenten ovan! Mitt inspelande består till viss del av att ta mig till olika platser och inte att sitta hemma och häcka i en garderob. Jag har förvisso tittat på möjligheten stationär dator i en käck väska med hjul som heter Dicota och som också rymmer tower, skärm etc för 2 papp till (kan rekommenderas). Men jag har redan en datorväska för upp till 17" laptop och ett ljudkort som endast passar för laptops (0.5+4.5 papp). Stationär dator rules! - på ett sätt håller jag med om det, när man betänker att det kostar 40-50% mer att få det bärbara formatet med samma prestanda. Och talar vi top of the line av de stationära så finns de väl inte ens att få i bärbart format ännu... Kan väl tilläggas att jag vill ha en del att säga till om beträffande märkliga mikplaceringar och effektläggning, varför möjligheten att nyttja You send it!, Skicka filen och liknande över Nätet inte är aktuellt i mer än runt 50% av instrumentpåläggen. 2) Jahaa... Få med alla instrument - men en dator kan ju in få in jättemånga verkligen? Eller menar du innan det knastrar... Eller nää... du menar så att alla instrument hörs!!? Hmm... kanske att det digitala formatet i sig (om det inte är top of the line-prylar) kan göra ljudbilden mer odynamisk och platt? Funderar bara... (jämfört med analog alltså). 3) I en pc? Men den porta jag nu tänkte mig personligen är en Tascam digital variant. Klart, min gamla Yamaha MT2X analogbandare matchar inte riktigt datorn... Hellpig, du tänker analogt när du tänker porta. Om man ser till de instrument jag använder - kan man dra någon slutsats av det överhuvudtaget? Kan förresten nu låta meddela att det starkt lutar åt en bärbar pc för musik. När den och ljudkortet (pc card typ II) sagt sitt om några år blir det nog en bärbar då också, men varför då inte en Mac. Jag tror nog jag provar det då. //:debatt Redigerat 8 november 2008 av debatt
rainydays Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 Och talar vi top of the line av de stationära så finns de väl inte ens att få i bärbart format ännu... Med tanke på dina behov så behöver du ju inte ens en top of the line laptop. För skojs skull så skapade jag ett projekt i Logic på min snart 2 år gamla MacBook (2GHz 2GB RAM) för att se hur en sån skulle funka för ditt bruk. Jag hade 64 ljudspår, varje spår hade en kanalstripp av hög kvalité (EQ, 2xkompressor, gate, limiter) och sen hade jag två reverb av bra kvalité som sendeffekter. Inga problem över huvud taget. Fortfarande responsivt gränssnitt och inga missljud eller hack. När jag kommer upp i 128 spår börjar det krisa sig lite. Det går fortfarande att jobba med projektet, men inte smärtfritt. Med tanke på vad du berättat om hur dina projekt kommer att se ut så kommer de inte vara mycket mer avancerade än så. Prestandan är ju snarare ett större problem för oss som jobbar med mjukvaruinstrument och tunga effektpluggar. Men som tur är så kan man ju frysa och rendera spår för att spara kraft.
debatt Postat 8 november 2008 Trådstartare Postat 8 november 2008 (redigerat) 1) För skojs skull så skapade jag ett projekt i Logic på min snart 2 år gamla MacBook (2GHz 2GB RAM) för att se hur en sån skulle funka för ditt bruk. Jag hade 64 ljudspår, varje spår hade en kanalstripp av hög kvalité (EQ, 2xkompressor, gate, limiter) och sen hade jag två reverb av bra kvalité som sendeffekter. Inga problem överhuvudtaget. 2) Prestandan är ju snarare ett större problem för oss som jobbar med mjukvaruinstrument och tunga effektpluggar. Men som tur är så kan man ju frysa och rendera spår för att spara kraft. 1) Du är för härlig du!! 2) Ja, brorsan kör mycket med både mjukvaruinstrument och vanliga fysiska prylar. Använder en HP Celeron (1.73 GHz icke Duo core) med 1 GB RAM. Han fryser rätt mycket säger han, men är varm om fingrarna. Skämt åsido, han blir tvungen att frysa spår och hålla på. Kom på att jag nog kommer använda GlaceVerb som han rekommenderat dock. Jag saknar ett bra reverb och det mjukvarureverbet (freeware) tycker jag mycket om. Rätta mig om jag har fel, men man har sagt mig att man måste ha en väldigt kraftfull dator beträffande CPU om man ska spela in fysiska instrument, medan RAM-storleken är viktigast när man jobbar mjukvarumässigt mest. Fast jag har ju märkt att ska man då sikta in sig på en dator med en kraftfull cpu, ja... då får man det andra på köpet (bra RAM, bra dedikerat grafikkort, snabb hdd)... Det hänger ju ihop liksom. Känner bara att det måste hända nåt... beställer den nästa vecka! 😉 teve//:debatt Redigerat 8 november 2008 av debatt
Hellpig Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 1) Därför att en del av spåren på låtar spelas in någonannanstans - Sundsvall, Östersund, Berlin etc samt en för mig nu tillgänglig replokal i stan för trummorna & ännu fler instrument om jag skulle vilja. För egen del har jag ju endast ett uns av de upprabblade instrumenten ovan! Mitt inspelande består till viss del av att ta mig till olika platser och inte att sitta hemma och häcka i en garderob. Jag har förvisso tittat på möjligheten stationär dator i en käck väska med hjul som heter Dicota och som också rymmer tower, skärm etc för 2 papp till (kan rekommenderas). Men jag har redan en datorväska för upp till 17" laptop och ett ljudkort som endast passar för laptops (0.5+4.5 papp). Stationär dator rules! - på ett sätt håller jag med om det, när man betänker att det kostar 40-50% mer att få det bärbara formatet med samma prestanda. Och talar vi top of the line av de stationära så finns de väl inte ens att få i bärbart format ännu... Kan väl tilläggas att jag vill ha en del att säga till om beträffande märkliga mikplaceringar och effektläggning, varför möjligheten att nyttja You send it!, Skicka filen och liknande över Nätet inte är aktuellt i mer än runt 50% av instrumentpåläggen. 2) Jahaa... Få med alla instrument - men en dator kan ju in få in jättemånga verkligen? Eller menar du innan det knastrar... Eller nää... du menar så att alla instrument hörs!!? Hmm... kanske att det digitala formatet i sig (om det inte är top of the line-prylar) kan göra ljudbilden mer odynamisk och platt? Funderar bara... (jämfört med analog alltså). 3) I en pc? Men den porta jag nu tänkte mig personligen är en Tascam digital variant. Klart, min gamla Yamaha MT2X analogbandare matchar inte riktigt datorn... Hellpig, du tänker analogt när du tänker porta. Om man ser till de instrument jag använder - kan man dra någon slutsats av det överhuvudtaget? Kan förresten nu låta meddela att det starkt lutar åt en bärbar pc för musik. När den och ljudkortet (pc card typ II) sagt sitt om några år blir det nog en bärbar då också, men varför då inte en Mac. Jag tror nog jag provar det då. //:debatt Nej, jag förstår det. Har själv kört en del samarbeten över nätet och det är svårt när man har en vision eller idé och måste be motparten skicka en ny tagning och en till och en till... Att vara på plats är dessutom (oftast) mycket trevligare. Eller i alla fall var det så förr i tiden. (skratt) Jag menade mixning. Jag vet inte varför men förr när jag mickade upp min gamla stack och allt spelades in analogt så att säga, så kändes det som att det var lättare att få till mixen bra. Det kan ju också ha att göra med att man spelade in i en "riktig" studio med betydligt dyrare prylar än vad jag har hemma idag. Nåja, lycka till med framtida inspelningar - hoppas vi får höra några av dem här! 😉
Fredrik Karlsson Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 Jag använde mig av porta (Yamaha AW16G) tidigare men sedan den dagen jag gick över till dator (4-5 år sedan) så har jag aldrig varit sugen på att spela in på portan igen. Största anledningen är redigeringsbegränsningar jämfört med datorn!
drloop (oregistrerad) Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 Rätta mig om jag har fel, men man har sagt mig att man måste ha en väldigt kraftfull dator beträffande CPU om man ska spela in fysiska instrument, medan RAM-storleken är viktigast när man jobbar mjukvarumässigt mest. Fast jag har ju märkt att ska man då sikta in sig på en dator med en kraftfull cpu, ja... då får man det andra på köpet (bra RAM, bra dedikerat grafikkort, snabb hdd)... Det hänger ju ihop liksom. Japp jag rättar dig. Spela in riktiga instrument då krävs snabb HD och inte mycket CPU.
debatt Postat 8 november 2008 Trådstartare Postat 8 november 2008 Japp jag rättar dig. Spela in riktiga instrument då krävs snabb HD och inte mycket CPU. Ok. Likadant där. Ser man en dator med bra snurr på disken, ja då är det en med bra cpu och RAM etc också. Klart... man kan ju förvisso ha en riktigt snabb extern hdd för audiospåren då kanske, till en laptop i "mellanklassen", där själva inspelningsprogrammet finns i laptopen?! Men samtidigt är det ju så att hur många som helst varnar för en laptop med ett grafikkort utan eget grafikminne och de bättre grafikkorten har jag aldrig sett i enklare laptops! 😉 //:debatt
gumpbert Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 (redigerat) Japp jag rättar dig. Spela in riktiga instrument då krävs snabb HD och inte mycket CPU. Ok. Likadant där. Ser man en dator med bra snurr på disken, ja då är det en med bra cpu och RAM etc också. Klart... man kan ju förvisso ha en riktigt snabb extern hdd för audiospåren då kanske, till en laptop i "mellanklassen", där själva inspelningsprogrammet finns i laptopen?! Men samtidigt är det ju så att hur många som helst varnar för en laptop med ett grafikkort utan eget grafikminne och de bättre grafikkorten har jag aldrig sett i enklare laptops! 😉 //:debatt Rainydays exempel ovan visar ju att det går att hantera många spår på en laptop med 5400-varvs 2.5" disk och integrerat grafikkort med delat minne, så jag skulle nog inte lägga någon större vikt vid vad folk säger om integrerade grafikkort och undermålig prestanda på bärbara. Stationära är som regel snabbare ja, men man kommer väldigt långt med en hyffsad laptop. Edit: Stavfel Redigerat 8 november 2008 av gumpbert
Guitar Nilsson Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 Jag använde mig av porta (Yamaha AW16G) tidigare men sedan den dagen jag gick över till dator (4-5 år sedan) så har jag aldrig varit sugen på att spela in på portan igen. Största anledningen är redigeringsbegränsningar jämfört med datorn! Vad är det i redigeringen ni gör i datorn som är så viktigt? Flyttar ni otajta baskaggetramp? Jag lever nog i forntiden, jag vill inte göra annat än att lägga på kompressor, eq och revreb/ekon. För mig känns det helrätt att jag satsade på digitalporta, jag vet så många som gått bet och gett upp Cubase fast de köpt alla grejer. Jag sålde nyss min gamla Rolandporta till en far o son som skulle rocka och spela in i källaren. De hade åkt till en musikaffär i Gävle för att köpa en porta. Men killen i affären hade skrattat och sagt att såna finns inte längre(!) nu använder alla dator. -Jamen är inte det skitsvårt? frågade farsan som är ca 50 år. -Nej för 17, jag ska visa på laptopen här, det är skitenkelt. Sen satte han igång och micklade med datorn, men det blev lika för honom, han fick inte igång skiten alls! När de stått och tittat på nästan en timme gav de upp och for hem! Efter det blev fadern ännu mer säker på att han aldrig skulle klara Cubase. Sen fick de som tur höra av en polare till mig att jag skickat efter en ny porta, så då köpte de min 8-spårare för en tusing. Men att inte ens snubben i musikaffären fixade att få igång programmet var knepigt! Tur inte jag köpte grejer för datorinspelning, jag skulle ha blivit helt vansinnig och slagit söndwer alla grejerna efter en vecka. Det hade slutat med tvångströja och dårhus. 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 Jag använde mig av porta (Yamaha AW16G) tidigare men sedan den dagen jag gick över till dator (4-5 år sedan) så har jag aldrig varit sugen på att spela in på portan igen. Största anledningen är redigeringsbegränsningar jämfört med datorn! Vad är det i redigeringen ni gör i datorn som är så viktigt? Flyttar ni otajta baskaggetramp? Jag lever nog i forntiden, jag vill inte göra annat än att lägga på kompressor, eq och revreb/ekon. För mig känns det helrätt att jag satsade på digitalporta, jag vet så många som gått bet och gett upp Cubase fast de köpt alla grejer. Jag sålde nyss min gamla Rolandporta till en far o son som skulle rocka och spela in i källaren. De hade åkt till en musikaffär i Gävle för att köpa en porta. Men killen i affären hade skrattat och sagt att såna finns inte längre(!) nu använder alla dator. -Jamen är inte det skitsvårt? frågade farsan som är ca 50 år. -Nej för 17, jag ska visa på laptopen här, det är skitenkelt. Sen satte han igång och micklade med datorn, men det blev lika för honom, han fick inte igång skiten alls! När de stått och tittat på nästan en timme gav de upp och for hem! Efter det blev fadern ännu mer säker på att han aldrig skulle klara Cubase. Sen fick de som tur höra av en polare till mig att jag skickat efter en ny porta, så då köpte de min 8-spårare för en tusing. Men att inte ens snubben i musikaffären fixade att få igång programmet var knepigt! Tur inte jag köpte grejer för datorinspelning, jag skulle ha blivit helt vansinnig och slagit söndwer alla grejerna efter en vecka. Det hade slutat med tvångströja och dårhus. 🙂 Jag har inte haft ett enda problem med min dator eller mitt inspelningsprogram på 3 år. Det tog dock flera dagar att få ordning på mitt ljudkort, vilket höll på att sluta med att jag var på väg att köpa Mac. Ja, redigeringen är viktig. För min egendel så flyttar jag alla möjliga grejer. Tajtar till gitarrer. När jag lägger körer så flyttar jag och tajtar till dessa så att dom sitter. Överhuvudtaget så använder jag redigering väldigt mycket. Sedan är det mjukvaruinstrument som drar, jag kan inte tänka mig att jobba i porta igen pga mina mjukvaruinstrument.
Guitar Nilsson Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 drloop sa: Jag har inte haft ett enda problem med min dator eller mitt inspelningsprogram på 3 år. Det tog dock flera dagar att få ordning på mitt ljudkort, vilket höll på att sluta med att jag var på väg att köpa Mac. Ja, redigeringen är viktig. För min egendel så flyttar jag alla möjliga grejer. Tajtar till gitarrer. När jag lägger körer så flyttar jag och tajtar till dessa så att dom sitter. Överhuvudtaget så använder jag redigering väldigt mycket. Sedan är det mjukvaruinstrument som drar, jag kan inte tänka mig att jobba i porta igen pga mina mjukvaruinstrument. Debatt undrade ju om det går att flytta allt från en Tascam 2488 MKll till en dator för redigering. Så här står det på det reklamblad jag nyss fått från Thomann: Import/Export WAV files and backup harddrive. High speed USB 2,0 jack connects to PC or Mac for data backup and SMF/WAV file. Kan man flytta typ alla spår helt oredigerade från portan till datorn? Eller kan man verkligen bara flytta från datorn till portan som Debatt fick fram ur en nedladdad broschyr? Jag själv söp glögg igår så jag provade aldrig ens att starta mitt nyförvärv.
debatt Postat 10 november 2008 Trådstartare Postat 10 november 2008 Snygga tapeter! Jag tror Tascam-en är ett riktigt bra köp! Kom på att vi i denna tråd bör påminna alla som eventuell kan tänka sig ett inköp att denna porta INTE kan kommunicera med Windows Vista!!!!!!!!!! Man måste ha Windows XP installerat i datorn. Mac går bra också, men det är väl ingen överraskning. 🙂 p.s. Det var ingen broschyr jag sett info:n i - jag läste i Tascams egen bruksanvisning över apparaten, i pdf-format. d.s. //:debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.