Atian Postat 5 november 2008 Postat 5 november 2008 Nämen tjena musik nördar (jag själv är nörd också), Jag vill bara veta om det finns skit bra musik högskolor och folkhögskolor?... Just nu känns att jag behöver lära mig mera om musik! Men innan jag ansöker till nån av dom, ska jag tränna fett hård...bra menar jag lol Så, om ni har nårga gryma musik högskolor och folkhögskoloooorrr.... säg ut dom till mig! 😉
Opus99 Postat 6 november 2008 Postat 6 november 2008 (redigerat) Jag vill bara veta om det finns skit bra musik högskolor och folkhögskolor?...Just nu känns att jag behöver lära mig mera om musik! Men innan jag ansöker till nån av dom, ska jag tränna fett hård...bra menar jag lol Så, om ni har nårga gryma musik högskolor och folkhögskoloooorrr.... säg ut dom till mig! Skolorna är så bra som lärarna i respektive ämnen är, och hur pass frigående dom är. Det finns lika gott om skolor med högt prestigevärde, och usla lärare. Fridhem, Skurup, Lunnevad och Framnäs, har högt prestigevärde ibland folkhögskolor. Ibland musikhögskolorna så finns det ju bara 6, där ligger ackis högst i prestigevärde, och jag tror örebro ligger lägst. Prestigevärdet brukar ofta vara baserat på antagningskvoten. Om det är 600 sökande, och 4 lediga platser, då brukar skolan få högre prestigevärde eftersom det är svårt att komma in. Men "svårt att komma in" är alltså rent numerärt, det handlar inte om att en skola skulle ha högre antagningströskel eller lära ut mer avancerade saker. Det är inte sant. Att det är fler som söker till Ackis i Stockholm, än till andra ställen, det är ganska lätt att räkna ut att det beror på fler faktorer - att det ligger just i stockholm t.ex. Men musikvärlden går inte mycket efter formella prestigevärderingar, utan oftare efter faktisk kapacitet. Jag skulle föreslå att du efterforskar fram de bästa lärare du kan finna, och söker till den skolan. Hör med dina kontakter på musikskolor eller runt om dig, om de hört talas om riktigt bra lärare eller var en bra kultur för det du vill plugga finns. Lunnevad hade under nästan 20 års tid en fantastisk sånglärarinna, f.d. operasångerska, med goda personliga kontakter ibland de som var lärare på musikhögskolorna. Hon är nog pensionerad nu, men under den tiden så var Lunnevad lite av ett sångarnas utbildnings-Mecka. Det är en sån plats du vill åt, och de som känner till var dom oaserna finns är oftast lärarna på just folkhögskolor och musikhögskolor. Även de gamla rävarna på kommunala musikskolan kan ha vissa uppfattning och hört talas om det ena och det andra. Så efterforska, ring runt, var påflugen, och fråga dig fram. Anlita sen gärna en musiklärare privat, som känner till intagningsprocessen och kulturen på folkhögskolor och musikhögskolor du siktar mot. Som på alla ställen finns där inhemska kulturer som folket som jobbar där inte alltid är medveten om själva. De är bara van vid att eleverna gör på ett visst sätt under ansökningarna och gör man inte på det sättet så hamnar man i blickfånget direkt och blir utsorterad. Söker man på trummor, och spelar en av Bent Lyloffs Århus etyder, då är man betydligt mer aktuell än den som kommer in och spelar ett Dennis Chambers komp. Redigerat 6 november 2008 av Opus99
maart (oregistrerad) Postat 6 november 2008 Postat 6 november 2008 Kul att du funderar på att gå folkhögskola! det är bland det bästa som finns. Folkhögskoletiden är väldigt fri, inga betyg, ingen direkt press, lärarna är så klart ute efter att undervisa så bra som möjligt men är du inte intresserad är det upp till dig. Man har inte mycket annat att göra så det blir mycket tid till enskilld övning, ensemblespel och jam. På högskolorna är det mycket annat man måste jobba med så det kan vara bra att "spela av sig" ett eller ett par år på folkis först. Som Opus99 skrev kan det vara väl så svårt att komma in på vissa folkhögskolor som musikhögskolan, men det finns såklart olika nivåer. Olika skolor har även olika genreinriktning. Vissa satsar bara på t.ex. jazz medan det finns andra som har flera linjer med olika genres, eller linjer med blandade genres. Vilken musikstil är du intresserad av? Gå in på http://www.folkhogskola.nu. Där finns alla svenska folkhögskolor listade (inte bara musiklinjer) så kolla om du hittar något som verkar intressant.
Atian Postat 7 november 2008 Trådstartare Postat 7 november 2008 (redigerat) Kul att du funderar på att gå folkhögskola! det är bland det bästa som finns. Folkhögskoletiden är väldigt fri, inga betyg, ingen direkt press, lärarna är så klart ute efter att undervisa så bra som möjligt men är du inte intresserad är det upp till dig. Man har inte mycket annat att göra så det blir mycket tid till enskilld övning, ensemblespel och jam. På högskolorna är det mycket annat man måste jobba med så det kan vara bra att "spela av sig" ett eller ett par år på folkis först. Som Opus99 skrev kan det vara väl så svårt att komma in på vissa folkhögskolor som musikhögskolan, men det finns såklart olika nivåer. Olika skolor har även olika genreinriktning. Vissa satsar bara på t.ex. jazz medan det finns andra som har flera linjer med olika genres, eller linjer med blandade genres. Vilken musikstil är du intresserad av? Gå in på http://www.folkhogskola.nu. Där finns alla svenska folkhögskolor listade (inte bara musiklinjer) så kolla om du hittar något som verkar intressant. Tack så mycket! För all det råd som ni har gett mig om musikskolor och jag ska kolla upp vilken är som är bra och dåliga så att jag inte hamnar i en sämst musikskola. Ska skaffa mig en privat Lärare då innan jag hoppar en musikskola! Min musik stil är Rock, hårdrock, classic rock, glam rock, glam metal och m.m. Folkhögskola kanske borde vara bra och jag tror det är en bra idee! Men andra sidan har jag frågor: Är det så svårt att komma in i en sån bra musikskola? Vad behövs man att komma in? Måste man vara som Steve Vai (GUD) för att komma in en sån musikskola? Vilka Folkhögskolor kan ni rekommendera? Finns det bra privat musiklärare? Vad är det bästa sättet att förbereda sig innan när man går i en folk och högskola (musik)?.... Redigerat 7 november 2008 av Atian
Elephanttea Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 ärligt talat, funderar du på att spela rock, kan du strunta i folkhögskolor, eller högskolor, åtminstone i Sverige. flytta till USA, gå på Musicians Institute eller Berkeley. Tror knappast att det finns någon bra fhsk eller högskola i Sverige som sysslar med rock. Däremot finns det bra rockgymnasiet lite överallt, Rytmus är väldig bra, t.ex. Sök en bra musikgymnasiet. Om du är äldre än så: koppla din gitarr till en bra förstärkare, skriv bra låtar, och skaffa dig en myspace-konto och fixa spelningar. vill du spela rock, vad ska du ha fhsk till?
maart (oregistrerad) Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 ärligt talat, funderar du på att spela rock, kan du strunta i folkhögskolor, eller högskolor, åtminstone i Sverige.flytta till USA, gå på Musicians Institute eller Berkeley. Tror knappast att det finns någon bra fhsk eller högskola i Sverige som sysslar med rock. Däremot finns det bra rockgymnasiet lite överallt, Rytmus är väldig bra, t.ex. Sök en bra musikgymnasiet. Om du är äldre än så: koppla din gitarr till en bra förstärkare, skriv bra låtar, och skaffa dig en myspace-konto och fixa spelningar. vill du spela rock, vad ska du ha fhsk till? Talar du av egen erfarenhet eller är det rent skitsnack? jag har flera kompisar som känt just det jag beskrev i mitt förra inlägg på rockfolkis. Den enda rocklinjen jag känner till är Nordiska rockmusiklinjen på Geijerskolan och Rock & Poplinjen på Slakthuset (Nyköping) men jag vet att det finns fler. När det gäller högskolor vet jag att det finns en rocklinje på musikhögskolan i Malmö. http://www.geijerskolan.se/ http://www.slakthuset.com/ När det gäller MI och Berkley kan man nog säga att nivån där inte är överdrivet hög även om lärarna är sjukt duktiga och etablerade musiker. Det svåra med att komma in på dom skolorna är att fixa finansieringen.
Elephanttea Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 my bad... Berkeley är nog rätt ojämnt, det finns bra musiker där, men det finns många riktigt dåliga. Men det är som du säger, det är väldigt bra lärare, så chansen att lära sig är duktig desto smartare man är (men det gäller för alla skolor, alltid...). Det finns säkert massor med bra rock på folkhögskolor i Sverige, jag känner bara inte till de. Rocklinjen i Malmö har jag bara hört talas om, är det någon där ute som har mer info om den? ärligt talat, funderar du på att spela rock, kan du strunta i folkhögskolor, eller högskolor, åtminstone i Sverige.flytta till USA, gå på Musicians Institute eller Berkeley. Tror knappast att det finns någon bra fhsk eller högskola i Sverige som sysslar med rock. Däremot finns det bra rockgymnasiet lite överallt, Rytmus är väldig bra, t.ex. Sök en bra musikgymnasiet. Om du är äldre än så: koppla din gitarr till en bra förstärkare, skriv bra låtar, och skaffa dig en myspace-konto och fixa spelningar. vill du spela rock, vad ska du ha fhsk till? Talar du av egen erfarenhet eller är det rent skitsnack? jag har flera kompisar som känt just det jag beskrev i mitt förra inlägg på rockfolkis. Den enda rocklinjen jag känner till är Nordiska rockmusiklinjen på Geijerskolan och Rock & Poplinjen på Slakthuset (Nyköping) men jag vet att det finns fler. När det gäller högskolor vet jag att det finns en rocklinje på musikhögskolan i Malmö. http://www.geijerskolan.se/ http://www.slakthuset.com/ När det gäller MI och Berkley kan man nog säga att nivån där inte är överdrivet hög även om lärarna är sjukt duktiga och etablerade musiker. Det svåra med att komma in på dom skolorna är att fixa finansieringen.
Opus99 Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 (redigerat) På skolorna brukar det inte finnas så bra "band", eftersom det är förhållandevis lite fokus på ensemblespel, och mer fokus på individuell utveckling och teori. Det är mer skola, än replokal. Rock, eller populärmusik överlag brukar man inte lägga någon vid, eftersom den är så simpel musikaliskt sett. Det man gör på musikutbilningar brukar ju vara att lära ut det som binder samman all musik som helhet, alltså lära ut kärnan i musiken, kärnan som täcker all musik. All musik är ju i grund och botten samma. Amerikanska skolor brukar lägga lite större tonvikt på ensenblespel. I sverige så är det underförstått att eleverna sköter den prioriteten själva, på kvällstider, helger och sånt. Musician's Institute, börjar på ungefär mittersta musikgymnasium nivå och går upp till ungefär fhsk nivå. Men jag har förstått att dom har börjat med ungkarlsprogram där med, som är lite längre. De flesta som redan har en grund från kommunala musikskolan, dom kan gå "encore" programmet som, jag har för mig, bara är ett halvår. Man skippar alltså det grundläggande halvåret och går direkt in lite mer mellannivå. Glöm inte att skilja från skolorna Berkley och den i Berkeley (stavning), den första ligger i Boston och den andra i Berkeley utanför San Francisco 😄 Berkley ska man inte gå idag, tycker jag. Det är alldeles för mycket inavel där. Den var skitbra på 70-talet. Men de allra flesta lärarna där idag är elever som gick där en gång, och sen inte höll måttet ute i musikvärlden, och såg sig manade att söka jobb som lärare - på just Berkley. Så det finns alldeles för många som inte har praktisk erfarenhet att lära ut ifrån. Ska man över till staterna, så var noga med att kolla in dollarkursens utveckling framöver. För CSN betalar ut studiestöd löpande. Droppar kronan för lågt i förhållande till dollarn en månad så kan man bli tvungen att bryta och åka hem igen. Redigerat 8 november 2008 av Opus99
VacUm Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 På skolorna brukar det inte finnas så bra "band", eftersom det är förhållandevis lite fokus på ensemblespel, och mer fokus på individuell utveckling och teori. Det är mer skola, än replokal. Rock, eller populärmusik överlag brukar man inte lägga någon vid, eftersom den är så simpel musikaliskt sett. Det man gör på musikutbilningar brukar ju vara att lära ut det som binder samman all musik som helhet, alltså lära ut kärnan i musiken, kärnan som täcker all musik. All musik är ju i grund och botten samma. Amerikanska skolor brukar lägga lite större tonvikt på ensenblespel. I sverige så är det underförstått att eleverna sköter den prioriteten själva, på kvällstider, helger och sånt. En musikerutbildning på musikhögskolan innebär väldigt mycket ensemblespel; i alla fall om man går jazz eller folkmusik. Hur det är med dom olika klassiska utbildningarna vet jag inte, men kan tänka mig att en stor del av tiden läggs på huvudinstrumentet. Teoribiten inom afro tror jag dom drar igenom dom första terminerna, fördjupningarna där får man välja i så fall. Numera är det dessutom väldigt fritt, man har mycket fria poäng som man gör vad man vill med. Vill man spela mycket är det inga problem. Däremot kan man diskutera hur bra musiken blir på musikhögskolorna. Det är jävligt mycket prestige både bland lärare och elever och det sitter en hel del ångest i ensemblesalarnas väggar. Blir liksom inte världens mest kreativa miljö då... Så vill man som någon kallade det "spela av sig" är det helt rätt att köra ett eller två år folkhögskola innan man söker högskolorna. Går man däremot en lärarutbildning blir det inte så mycket musikundervisning över huvud taget.
Opus99 Postat 8 november 2008 Postat 8 november 2008 En musikerutbildning på musikhögskolan innebär väldigt mycket ensemblespel; i alla fall om man går jazz eller folkmusik. Hur det är med dom olika klassiska utbildningarna vet jag inte, men kan tänka mig att en stor del av tiden läggs på huvudinstrumentet. Teoribiten inom afro tror jag dom drar igenom dom första terminerna, fördjupningarna där får man välja i så fall. Numera är det dessutom väldigt fritt, man har mycket fria poäng som man gör vad man vill med. Vill man spela mycket är det inga problem. Däremot kan man diskutera hur bra musiken blir på musikhögskolorna. Det är jävligt mycket prestige både bland lärare och elever och det sitter en hel del ångest i ensemblesalarnas väggar. Blir liksom inte världens mest kreativa miljö då... Så vill man som någon kallade det "spela av sig" är det helt rätt att köra ett eller två år folkhögskola innan man söker högskolorna. Det är så pass? ja, när det är afro så .. är det ju mer spontan ingivelse som gör musiken så det låter ju mer rimligt. Har ju inte gått högskolan själv så .. ...men med åren, studiebesök, inhopp, spelat med folk som gått, och haft långa samtal i bussar på vägen osv .. så får man en homogen bild av att ensemblespel som regel inte är första prio överlag.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Lunnevad är nog fortfarande ok men jag tror det är ganska mycket jazz och klassik musik, det ligger ganska fint och inte för jäkla långt från Linköping eller Mjölby (sistnämnda är inte mycket att hurra för). Själv gick jag på Liljeholmen (ligger oxå i Östergötland) på musikteknik. Liljeholmen ligger ännu finare och drevs då och kanske oxå nu av en kristen organisation men det var inte så farligt for oss icke kristna. Lärarna var mycket bra och nivån på eleverna uppfattade i alla fall jag som överlag över medel, vissa var riktigt jäkla bra helt enkelt både sångare och instrumentalister. Jag vet inte mycket om den skolan nu för det var länge sedan jag gick där men det skulle förvåna mig om det har blivit sämre. Även vi i musikteknik fick musikundervisning både i grupp tillsammans med musikklassen men även enskild. Själv så tog jag enskild på gura, sång och trummor. Vi hade givetvis afrogrupper oxå. Lycka till
DivineCo Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Jag tror att musikhögskolan är bortom diskution för din del. I alla fall idag efter som du ställer frågan. Ärligt talat varför ska man gå där? Finns många anledningar, man vill lära sig någonting är antagligen det första, man vill vara i en fokuserad miljö är den andra, man träffar oerhört mycket fantastiska människor är det tredje. Det som är dåligt är att färre än man tror verkligen jobbar som musiker efter utbildningen för det första, många skaffar sig en obefogad prestations ångest för det andra, en del tappar all sin glädje till musiken redan där medans några ytterligare tappar den i en institutionsorkester några år senare för det tredje. Är du stark och mycket duktig ska du definitivt söka musikhögskolan för då kommer du ut som en oerhört kunnig person med din kärlek till musiken i behåll. Personligen tror jag att en folkhögskola vore perfekt för dig. Sen tror jag också att riktigt bra lärare är guld om man vill bli bra på ett instrument. Är man mer intreserad av musiken som sådan ska man se till att spela mycket med andra som har alla möjliga bakgrunder och min erfarenhet är att du gör det bättre på en folkhögskola.
maart (oregistrerad) Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Lunnevad är nog fortfarande ok men jag tror det är ganska mycket jazz och klassik musik, det ligger ganska fint och inte för jäkla långt från Linköping eller Mjölby (sistnämnda är inte mycket att hurra för). Jepp, Lunnevad är en bra skola, iaf deras jazzlinje (dom andra vet jag inget om). Tycker dock den ligger lite för ensligt för min del... mitt ute på en åker liksom. Men visst är det fint där. Men inte jättelätt att komma in kanske. Själv går jag på Lunnevads "lillebror-skola", Sommenbygdens folkhögskola i Tranås. Eftersom det inte är så långt mellan skolorna har vi en del gemensamma lärare och undervisningen här bygger mycker på ensemblespel. Vi har 4x90 minuter "vanlig" ensemble/vecka + improvisationsensemble, gemensamensemble, och olika projektensembler. + fritidsensembler såklart.
Opus99 Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 (redigerat) Jag gick Lunnevad, 92. 😆 Fanns bara en musiklinje då. Redigerat 9 november 2008 av Opus99
Elephanttea Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Det finns mängder av ensemble på IEKK också... åtminstone på Ackis, när jag gick där (2000-2004). Och att det inte skulle finnas mycket musikundervisning vet jag inte var de har fått det ifrån... vi hade Gemensamt Lektion en gång i veckan TILLSAMMANS med de som gick musiker, vi hade samma lärare som de som gick musiker, jag tror att vi hade två stycken lektioner färre per termin än de som gick musiker. Jag var på en lärarträff för två veckor sen... och där satt vi alla, musiker och gitarrepedagoger, hade samma jobb och samma löner (fast musikerna hade ju gått två år till för att skaffa sig pedagogkompetensen...). Det finns grymt bra folk som gått Lunnevad, få se, Håkan Wirenstrand som spelar i Little Dragon...mmm... trummisen som spelar med Robyn nu, vi gick samtidigt ett år, han gick musiker på Ackis sen... Mattias Pérez gick året över mig, han undervisar vid Ingesunds Musikhögskolan. När jag gick där 1998-2000 då var den mest en klassisk skola än jazz, det tyckte i alla fall lärarna, och de eleverna som var bra på jazz gick senare vidare till Skurup/Fridhem (en del av de, andra gick direkt till musikhögskolan, som Mattias Pérez). Annars så är den bra på klassisk, Konservatoriet i Falun är också bra på klassisk, samt Ingesund Fhsk. På Jazzsidan är det väl Fridhem/Skurup som gäller... ...men ärligt talat... pratar du Steve Vai, då hör du nog inte hemma hos någon av de skolorna, åtminstone inte om du har den musikstilen som huvudintresse och inspiration. Jag vet faktiskt inte var man pluggar det på högt nivå i Sverige. Jag tycker inte att man ska plugga det på en högskola överhuvudtaget... det är bara att repa och fixa spelningar, svårare än så är det inte... Jag gick Lunnevad, 92. 😮 Fanns bara en musiklinje då.
VacUm Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Det finns mängder av ensemble på IEKK också... åtminstone på Ackis, när jag gick där (2000-2004). Och att det inte skulle finnas mycket musikundervisning vet jag inte var de har fått det ifrån... vi hade Gemensamt Lektion en gång i veckan TILLSAMMANS med de som gick musiker, vi hade samma lärare som de som gick musiker, jag tror att vi hade två stycken lektioner färre per termin än de som gick musiker. Jag var på en lärarträff för två veckor sen... och där satt vi alla, musiker och gitarrepedagoger, hade samma jobb och samma löner (fast musikerna hade ju gått två år till för att skaffa sig pedagogkompetensen...). Då måste det ha ändrats en hel del. Jag gick ut en musikerutbildning med pedagogisk specialisering i våras och hade vissa lektioner ihop med IE/GG. Dom gnällde ganska mycket på att dom dels hade väldigt lite instrument- och ensembleundervisning. Vet via kompisar att musiklärarna på artisten i göteborg inte hade någon musikundervisning alls första året ett tag. Det blev iofs ett jävla liv angående detdär och vet inte om det är så fortfarande. Sedan måste jag fråga hur många poäng pedagogik (alltså kurser som går under MPS på ackis) en IE-student läser/läste på din tid? Fattar inte riktigt hur ni hann med att ha "mycket" ensemble/instrument... Och då menar jag ensemble under AA/KK-instutitionerna, inte dom där bruks-instrument-MPS-kurserna där man blandas ihop hejvilt och spelar emil i lönneberga-medleyn med nån lite för glad mps-tant som lärare.
Elephanttea Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Det finns mängder av ensemble på IEKK också... åtminstone på Ackis, när jag gick där (2000-2004). Och att det inte skulle finnas mycket musikundervisning vet jag inte var de har fått det ifrån... vi hade Gemensamt Lektion en gång i veckan TILLSAMMANS med de som gick musiker, vi hade samma lärare som de som gick musiker, jag tror att vi hade två stycken lektioner färre per termin än de som gick musiker. Jag var på en lärarträff för två veckor sen... och där satt vi alla, musiker och gitarrepedagoger, hade samma jobb och samma löner (fast musikerna hade ju gått två år till för att skaffa sig pedagogkompetensen...). Då måste det ha ändrats en hel del. Jag gick ut en musikerutbildning med pedagogisk specialisering i våras och hade vissa lektioner ihop med IE/GG. Dom gnällde ganska mycket på att dom dels hade väldigt lite instrument- och ensembleundervisning. Vet via kompisar att musiklärarna på artisten i göteborg inte hade någon musikundervisning alls första året ett tag. Det blev iofs ett jävla liv angående detdär och vet inte om det är så fortfarande. Sedan måste jag fråga hur många poäng pedagogik (alltså kurser som går under MPS på ackis) en IE-student läser/läste på din tid? Fattar inte riktigt hur ni hann med att ha "mycket" ensemble/instrument... Och då menar jag ensemble under AA/KK-instutitionerna, inte dom där bruks-instrument-MPS-kurserna där man blandas ihop hejvilt och spelar emil i lönneberga-medleyn med nån lite för glad mps-tant som lärare. absolut (tar fram mitt examens bevis här...) vi hade 80 p. pedagogik/metodik. det du inte tänker på är att IE har 60 p. (eller hade när jag gick där) som vi kan göra vad vi vill med, dvs, placera de med vilka lärare vi vill och vilka lektioner vi önskar. de flesta lägger de poängen på fler instrumental undervisning. Jag gav de till Clas Ohlsson (dåvarande professor i blockflöjt och ensemble ledning vid Collegium Musicum), Ann Wallström, Mats Bergström och mängder av andra som jag hade ensemble med (eleverna som jag spelade med var från Collegium, blandade musiker och IE-folk...). totalt pluggade jag 220 p. på 4 år, vilket tror jag är något mer än vad man "ska" plugga, men vill man så går det, de möjligheterna finns där om man är smart. Jag var etta på musiker i Malmö innan jag bestämde mig för att gå gitarrlärare, så nivåskillnaden mellan mig och de som gick musiker var inte speciellt stort, om det nu fanns. Detsamma gäller för många som gick IE-gitarr, jag tror att även inom afro sidan är det så, att de som gick IE afro kan verkligen spela.
VacUm Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Det finns mängder av ensemble på IEKK också... åtminstone på Ackis, när jag gick där (2000-2004). Och att det inte skulle finnas mycket musikundervisning vet jag inte var de har fått det ifrån... vi hade Gemensamt Lektion en gång i veckan TILLSAMMANS med de som gick musiker, vi hade samma lärare som de som gick musiker, jag tror att vi hade två stycken lektioner färre per termin än de som gick musiker. Jag var på en lärarträff för två veckor sen... och där satt vi alla, musiker och gitarrepedagoger, hade samma jobb och samma löner (fast musikerna hade ju gått två år till för att skaffa sig pedagogkompetensen...). Då måste det ha ändrats en hel del. Jag gick ut en musikerutbildning med pedagogisk specialisering i våras och hade vissa lektioner ihop med IE/GG. Dom gnällde ganska mycket på att dom dels hade väldigt lite instrument- och ensembleundervisning. Vet via kompisar att musiklärarna på artisten i göteborg inte hade någon musikundervisning alls första året ett tag. Det blev iofs ett jävla liv angående detdär och vet inte om det är så fortfarande. Sedan måste jag fråga hur många poäng pedagogik (alltså kurser som går under MPS på ackis) en IE-student läser/läste på din tid? Fattar inte riktigt hur ni hann med att ha "mycket" ensemble/instrument... Och då menar jag ensemble under AA/KK-instutitionerna, inte dom där bruks-instrument-MPS-kurserna där man blandas ihop hejvilt och spelar emil i lönneberga-medleyn med nån lite för glad mps-tant som lärare. absolut (tar fram mitt examens bevis här...) vi hade 80 p. pedagogik/metodik. det du inte tänker på är att IE har 60 p. (eller hade när jag gick där) som vi kan göra vad vi vill med, dvs, placera de med vilka lärare vi vill och vilka lektioner vi önskar. de flesta lägger de poängen på fler instrumental undervisning. Jag gav de till Clas Ohlsson (dåvarande professor i blockflöjt och ensemble ledning vid Collegium Musicum), Ann Wallström, Mats Bergström och mängder av andra som jag hade ensemble med (eleverna som jag spelade med var från Collegium, blandade musiker och IE-folk...). totalt pluggade jag 220 p. på 4 år, vilket tror jag är något mer än vad man "ska" plugga, men vill man så går det, de möjligheterna finns där om man är smart. Jag var etta på musiker i Malmö innan jag bestämde mig för att gå gitarrlärare, så nivåskillnaden mellan mig och de som gick musiker var inte speciellt stort, om det nu fanns. Detsamma gäller för många som gick IE-gitarr, jag tror att även inom afro sidan är det så, att de som gick IE afro kan verkligen spela. Okej! Det är ju en hel del. Då är det nog gg-stackarna som har det lite tråkigare och IE-studenterna som bara gnäller 😮 Eller så har det ändrats, jag vet faktiskt inte. 220p på 4 år är ju rätt saftigt 🙂 Fick du med alla dom i examensbeviset? Jag har inte ansökt om mitt än, men har fått för mig att man måste välja ut dom kurser man vill ha med.. Tror jag läst några poäng för mycket också nämligen.. Förresten, hade ni AUO-ämnena eller kom dom efter att du gått ut?
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Lunnevad är nog fortfarande ok men jag tror det är ganska mycket jazz och klassik musik, det ligger ganska fint och inte för jäkla långt från Linköping eller Mjölby (sistnämnda är inte mycket att hurra för). Jepp, Lunnevad är en bra skola, iaf deras jazzlinje (dom andra vet jag inget om). Tycker dock den ligger lite för ensligt för min del... mitt ute på en åker liksom. Men visst är det fint där. Men inte jättelätt att komma in kanske. Själv går jag på Lunnevads "lillebror-skola", Sommenbygdens folkhögskola i Tranås. Eftersom det inte är så långt mellan skolorna har vi en del gemensamma lärare och undervisningen här bygger mycker på ensemblespel. Vi har 4x90 minuter "vanlig" ensemble/vecka + improvisationsensemble, gemensamensemble, och olika projektensembler. + fritidsensembler såklart. Men ska inte en folkhögskola ligga precis som Lunnevad gör det är väl det som är själva grejen 🙂 . Ska man jämföra Lunnevad med Liljeholmen så tror jag att man ska välja Liljeholmen. Det lilla eventuella obehag som man skulle kunna känna iom att skolan har en kristen huvudman det uppvägs av en ännu mysigare miljö och som jag tror en bredare musikalisk kompetens i undervisningen.
VacUm Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Lunnevad är nog fortfarande ok men jag tror det är ganska mycket jazz och klassik musik, det ligger ganska fint och inte för jäkla långt från Linköping eller Mjölby (sistnämnda är inte mycket att hurra för). Jepp, Lunnevad är en bra skola, iaf deras jazzlinje (dom andra vet jag inget om). Tycker dock den ligger lite för ensligt för min del... mitt ute på en åker liksom. Men visst är det fint där. Men inte jättelätt att komma in kanske. Själv går jag på Lunnevads "lillebror-skola", Sommenbygdens folkhögskola i Tranås. Eftersom det inte är så långt mellan skolorna har vi en del gemensamma lärare och undervisningen här bygger mycker på ensemblespel. Vi har 4x90 minuter "vanlig" ensemble/vecka + improvisationsensemble, gemensamensemble, och olika projektensembler. + fritidsensembler såklart. Men ska inte en folkhögskola ligga precis som Lunnevad gör det är väl det som är själva grejen 🙂 . Ska man jämföra Lunnevad med Liljeholmen så tror jag att man ska välja Liljeholmen. Det lilla eventuella obehag som man skulle kunna känna iom att skolan har en kristen huvudman det uppvägs av en ännu mysigare miljö och som jag tror en bredare musikalisk kompetens i undervisningen. Runt 1999/2000 var Liljeholmen avsevärt mycket bättre val om man ville spela jazzmusik. Jag har hört ensembles från både Lunnevad och Liljeholmen på den tiden, och det gick inte jämföra. Lunnevad-eleverna kunde spela jazz bra och jag vet att det var väldigt många som sökte sig dit då (vilket innebär att dom som kommer in är duktiga), det kunde inte Liljeholmseleverna över huvud taget. Lokalerna på liljeholmen var däremot helt outstanding, har varit där och spelat och blev verkligen impad av prylarna och akustiken där. Hur det är nu på respektive skolor har jag dock inte en aning om.
Elephanttea Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Fick du med alla dom i examensbeviset? jepp, var noga med att få allt dokumenterat, bra att ha när man ska söka jobb och så. Förresten, hade ni AUO-ämnena eller kom dom efter att du gått ut? vet inte vad AUO-ämnen är...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Lunnevad är nog fortfarande ok men jag tror det är ganska mycket jazz och klassik musik, det ligger ganska fint och inte för jäkla långt från Linköping eller Mjölby (sistnämnda är inte mycket att hurra för). Jepp, Lunnevad är en bra skola, iaf deras jazzlinje (dom andra vet jag inget om). Tycker dock den ligger lite för ensligt för min del... mitt ute på en åker liksom. Men visst är det fint där. Men inte jättelätt att komma in kanske. Själv går jag på Lunnevads "lillebror-skola", Sommenbygdens folkhögskola i Tranås. Eftersom det inte är så långt mellan skolorna har vi en del gemensamma lärare och undervisningen här bygger mycker på ensemblespel. Vi har 4x90 minuter "vanlig" ensemble/vecka + improvisationsensemble, gemensamensemble, och olika projektensembler. + fritidsensembler såklart. Men ska inte en folkhögskola ligga precis som Lunnevad gör det är väl det som är själva grejen 🙂 . Ska man jämföra Lunnevad med Liljeholmen så tror jag att man ska välja Liljeholmen. Det lilla eventuella obehag som man skulle kunna känna iom att skolan har en kristen huvudman det uppvägs av en ännu mysigare miljö och som jag tror en bredare musikalisk kompetens i undervisningen. Runt 1999/2000 var Liljeholmen avsevärt mycket bättre val om man ville spela jazzmusik. Jag har hört ensembles från både Lunnevad och Liljeholmen på den tiden, och det gick inte jämföra. Lunnevad-eleverna kunde spela jazz bra och jag vet att det var väldigt många som sökte sig dit då (vilket innebär att dom som kommer in är duktiga), det kunde inte Liljeholmseleverna över huvud taget. Lokalerna på liljeholmen var däremot helt outstanding, har varit där och spelat och blev verkligen impad av prylarna och akustiken där. Hur det är nu på respektive skolor har jag dock inte en aning om. Jag gick där 1995 om jag inte minns fel och jazz var inte det ingen fokus på då och förmodligen inte nu heller, som jag sa så tror jag att man har en bredare inriktning på den skolan.
Opus99 Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 (redigerat) ...men ärligt talat... pratar du Steve Vai, då hör du nog inte hemma hos någon av de skolorna, åtminstone inte om du har den musikstilen som huvudintresse och inspiration. Jag vet faktiskt inte var man pluggar det på högt nivå i Sverige. Jag tycker inte att man ska plugga det på en högskola överhuvudtaget... det är bara att repa och fixa spelningar, svårare än så är det inte... Jag gick Lunnevad, 92. 🙂 Fanns bara en musiklinje då. När jag gick där hade vi 1½ timme symfoniorkester i veckan, 1½ timme storband i veckan (båda sammansatta av eleverna från alla årskurserna) och kör 1½ timme i veckan. Det var nog det ensemblespel på lektionstid som fanns. Sen var det ju alltid folk som körde musik på samkväm och så, nån sångare/gitarrist som körde en madrigal, en pianist/flöjtist/violinist som körde nåt bach-rondo. Men det var ju mer spontana grejor, inget skol-kör. Steve Vais hängivenhet till att lära och öva hör inte hemma i något läroverk nånsin - oavsett vilket land man talar om. Min bild är att lärarna lär ut verktyg, ett tänkande, systematik, som man kan använda till att efterforska vidare och öva från själv. Skolor brukar oftast lära ut med bredd som inriktning, de brukar se till att grunden sätter sig, att lära ut på en nivå som är gemensam för alla. Om man gillar det Vai gör är en sak, men musikaliskt sett är han enorm. Han är definitivt mer analytisk kompositör än gitarrist. Vai gick Berkley i Boston i slutet av 70, men den skolan har ju inget med den virtuositet som Vai har destillerat fram ur sig själv. Den kunskapen är ju typ 20% talang och 80% egna efterforskningar, studier och egen övning. Han brukar säga det själv, att när han förstod hur han skulle göra för att träna upp saker, då gjorde han egna övningar skräddarsydda för honom själv. Då behövs inga lärare annat än för utomstående kommentarer. Och att ägna tid åt att söka efter en övningsbok eller lärare vart bara dumt, för han visste ju nu precis vad han behövde göra och hur man tog reda på hur det kunde förbättras, och han spelade alltid in sig själv, även när han tragglade ändlösa plektrum-övningar, och lyssnade tillbaka tålmodigt för att granska ur alla vinklar. Så är det med i princip alla högt kapabla musiker, att de övat och studerat, och förstått själva, på sin egen tid. Att gå en kurs på 1-4 år, med en timmes lektion i veckan för en lärare .. det blir man definitivt ingen Vai av. Men vet man inte var man ska börja, eller var man är och vad man kan göra ... då är nog skola eller i vilket fall vägledning av någon annan ett ganska bra alternativ. 😆 Redigerat 9 november 2008 av Opus99
Atian Postat 10 november 2008 Trådstartare Postat 10 november 2008 (redigerat) Lunnevad är nog fortfarande ok men jag tror det är ganska mycket jazz och klassik musik, det ligger ganska fint och inte för jäkla långt från Linköping eller Mjölby (sistnämnda är inte mycket att hurra för). Jepp, Lunnevad är en bra skola, iaf deras jazzlinje (dom andra vet jag inget om). Tycker dock den ligger lite för ensligt för min del... mitt ute på en åker liksom. Men visst är det fint där. Men inte jättelätt att komma in kanske. Själv går jag på Lunnevads "lillebror-skola", Sommenbygdens folkhögskola i Tranås. Eftersom det inte är så långt mellan skolorna har vi en del gemensamma lärare och undervisningen här bygger mycker på ensemblespel. Vi har 4x90 minuter "vanlig" ensemble/vecka + improvisationsensemble, gemensamensemble, och olika projektensembler. + fritidsensembler såklart. Men ska inte en folkhögskola ligga precis som Lunnevad gör det är väl det som är själva grejen . Ska man jämföra Lunnevad med Liljeholmen så tror jag att man ska välja Liljeholmen. Det lilla eventuella obehag som man skulle kunna känna iom att skolan har en kristen huvudman det uppvägs av en ännu mysigare miljö och som jag tror en bredare musikalisk kompetens i undervisningen. Runt 1999/2000 var Liljeholmen avsevärt mycket bättre val om man ville spela jazzmusik. Jag har hört ensembles från både Lunnevad och Liljeholmen på den tiden, och det gick inte jämföra. Lunnevad-eleverna kunde spela jazz bra och jag vet att det var väldigt många som sökte sig dit då (vilket innebär att dom som kommer in är duktiga), det kunde inte Liljeholmseleverna över huvud taget. Lokalerna på liljeholmen var däremot helt outstanding, har varit där och spelat och blev verkligen impad av prylarna och akustiken där. Hur det är nu på respektive skolor har jag dock inte en aning om. Jag gick där 1995 om jag inte minns fel och jazz var inte det ingen fokus på då och förmodligen inte nu heller, som jag sa så tror jag att man har en bredare inriktning på den skolan. ¨ Lunnvad och lijeholmen ska jag kolla upp vad det finns där. Måste börja någonstans och sen går man framåt. En fråga: Om jag lär mig spela Jazz och musikteori. Kommer jag bli bättre med mitt spelande och teori... När jag ska spela rock stilen kommer det att hjälpa mig mycket elr? Redigerat 10 november 2008 av Atian
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.