Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kör ett MOTU 828 MKII i nuendo på en PC med windows. När jag försöker ändra buffer size i nuendo under Device/device setup / Control panel så går det inte. Vad jag än trycker på så flippar det tillbaka till 512 samples när jag trycker på Ok.

Samma när jag kör ljudkortets program och ändrar det utan att nuendo är igång - så fort jag sen kör igång programmet matar den 512 samples igen.

Det börjar bli lite halvstörigt, mest när jag någon gång ska använda midi och spela.

Någon som har tips eller vill hjälpa till?

Annons
Postat

Först tanka ner dom senaste drivisarna från MOTU + att du verkligen kör mot MOTU Asio drivisarna

i Nuendo.

Har du gjort några inställningar i cuemix DSP ? 828 MKII har en inställning som kan diktera vilken

sample rate som gäller. Delvis ifall burken går i viloläge så hoppar den raskt tillbaka till den

default-inställningen som cuemix dikterar.

Postat

Låter onekligen konstigt! Har aldrig varit med om att programmet dikterar kortets buffer size. Tur att det råkar vara en användbar buffer size då, förutom när du spelar midi.

Som Spaceman sa, testa att ladda hem olika versioner av drivrutinerna. Kolla också på Steinbergs forum om någon haft liknande problem. Nuendo/MOTU är en ganska vanlig combo, gissar jag.

Postat
Först tanka ner dom senaste drivisarna från MOTU + att du verkligen kör mot MOTU Asio drivisarna

i Nuendo.

Har du gjort några inställningar i cuemix DSP ? 828 MKII har en inställning som kan diktera vilken

sample rate som gäller. Delvis ifall burken går i viloläge så hoppar den raskt tillbaka till den

default-inställningen som cuemix dikterar.

Åh tack spaceman och joachime, jag blir alltid så glad när folk svarar.

Har du gjort några inställningar i cuemix DSP ?

Jag testade att gå in i setupen på ljudkortets framsida och ändrade Word clock out: från force 44/48 till Follows system. Sen gick jag in i det fristående programmet som heter MOTU Audio Console, ändrade buffer size till 256 och körde igång nuendo. Gick in i device setup på nuendo och där stod det 256! Sen fick jag blåskärm och meddelandet:

Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Jag startade om och när jag öppnade programmet var samples på 512 igen. Jag googlade på problemet och hittade: https://www.flashback.info/showthread.php?t=274714

Det står bland annat att det kan vara en IRQ-konflikt med det gamla, inbyggda ljudkortet. Som jag inte vet hur jag kan ta bort. I bios går det inte att göra något och tar jag bort det i enhetshanteraren vill det bara installera om sig när jag startar om datorn. Men jag har iallafall inaktiverat det.

Läser man vidare ser man att det kan handla om drivrutinsproblem också. Förra gången jag försökte installera de nyaste drivrutinerna från MOTU fick jag samma blåskärm och beslutade mig för att strunta i dom då. Vad kan man göra om man inte kan installera de nyaste drivisarna och de gamla också verkar spöka? Tänker jag fel? Det här går över min egen kunskap.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.