Jump to content
Annons

Omöjligt nedgradera till Win XP?

debatt

Recommended Posts

Varför ska man ge sig på supporten och shoot the messenger,

Jobbar själv på en support och finns inte mycket som gör mej så förbannad

som när folk gapar över att företaget inte valt att skriva drivrutiner.

som support är du också messenger från kund mot företaget

blir du förbannad över att kunder är missnöjda sitter du nog på fel plats

kunden har inte alltid rätt - men kunden betalar din lön

Dela på andra sajter

Annons

Oväntat att ett sånt svar skulle komma från dej,

Enda hållbara argumentet jag ser är att visst, allting loggas

Men ni vet ju likaväl som jag att stora företag inte

tar åt sig av kritik av det här slaget.

Missnöjet över vista är allmän kännedom, det vet dom

redan om, det är inget som kommit fram supportvägen

och det VET kunderna också, och jag hävdar fortfarande

att det handlar om att vi är närmaste slagpåse snarare än

att de verkligen tror att gnället kommer göra nån skillnad.

Och imånga fall handlar det bara om att obehagligt många

inte kan acceptera ett nej, och då handlar det bara om

vad jag tycker är dålig inställning.

Sen om jag gjort rätt karriärväl eller inte tycker jag vi lämnar osagt

för det handlar inte om mej utan bara mitt personliga missnöje

på människors enfald.

Redigerat av mietek
Dela på andra sajter

Med tanke på att de dessutom erbjuder nergradering till XP om man är företag och köper minst 25st, så innebär det dessutom att det faktiskt FINNS XP-drivers - och då är det ännu sämre av dem att inte erbjuda dessa drivrutiner till alla. 🙂

Jag kom på en ännu värre grej!: Hur många är det som i butiken har köpt en dylik pjäs och frågat säljaren om XP ingår och fått svaret "Jajamen, det gör det... och inga problem, du bara installerar det från skivan som medföljer i så fall, om du nu vill det... vi kallar det nedgradering."

När man kommer hem märker man att det var nåt pappersarbete med, nån talong att skicka in eller något telefonnummer att ringa. Ingen info att man skulle kontakta dem för att KRAVET är att man måste vara företagare/regeringsmedlem/offentlig myndighet eller institution och köpa 25 liknande pjäser årligen.

Säljare vet ju i regel ingenting. Det är min ståndpunkt.

😛

//:debatt

Dela på andra sajter

Säljare vet ju i regel ingenting. Det är min ståndpunkt.

Som sagt. Ett enklare alternativ är ju att köpa XP separat.

Har du kollat om någon av burkarna från Zepto skulle kunna funka för dig?

Isåfall kan du ju höra med dem om de har drivrutiner till XP och sen köpa den utan OS.

Tittar man i deras drivrutinsdatabas så verkar de ha ganska mycket drivisar till XP.

Dela på andra sajter

Återkommer!

Jag har varit inne på den där Zepto-sidan tidigare vet jag. Märkte dock en skillnad hos deras skitsnygga laptops nu:

Man kunde inte längre beställa Win XP som operativsystem.

Annars är ju deras konfigurator käck. Lite som Dells, fast bättre. Ser man till priset och om jag konfigurerar såsom jag tänkt hamnar priset uppemot 13-15, liknande som för Dell.

Fick ett bra erbjudande om en digitalporta nu...

😛

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Precis, det kan ju funka men att begära det som ett tips av en support (Ungefär som i awakes inlägg ovan)

Är ju bara skitsnack

1. Vet man inte att komponenter kräver olika drivare för olika OS, får man fan skylla sig själv om man

spelar duktig och försöker nedgradera

2. Man KAN inte sitta och rekommendera tredjepartsmjukvara

eftersom man aldrig kan garantera att det funka, vilket bara skulle slå tillbaka mot supporten

när det blir jävla massa gnäll om inspelade samtal, sparade mail o.s.v när allt går åt helvete sen

(vilket även är motsägelsefullt i inlägget ovan, och det är snarare kasst av den där HP agenten att sitta och maila

ut tredjeparts tips, då det bara ger gnällspikar bränsle för kompensation, undantag o.s.v som de enligt mej inte förstjänar)

Men det är alltid de som skriker högst som vinner när det gäller sånt här, och jag skulle säkert göra samma sak som användare.

Men det jag vill ha sagt är att jag inte tycker det är särskilt hedervärt av HP att hålla på så, för deras egen skull.

Nå, nu är det väl kanske inte så blåögt som jag fick det att låta i mitt förra inlägg. Jag var väl medveten om att det skulle bli problem med drivrutinerna, men jag körde på det ändå. Det ordnar sig tänkte jag väl och det gjorde det ju också. Men det var lika mycket ett hopfullt experiment som en vild chansning från min sida.

Jag undrar dock varför man inte skulle kunna prata med supporten om sådana frågor? HP har på sin hemsida en förklaring på hur de ser på nedgradering och supporten på detta. Men jag antar att jag formulerade mig väl och ställde rätt frågor på rätt sätt. Det var ju inte så att jag gormade om att jag minsann skulle ha fram rätt drivrutiner annars så blir det liv och otyg, utan att jag förklarade att jag egentligen var mest intresserad av vad det var för komponenter (t.ex. till moderkortet och annat sådant) och att jag var väl beredd på att leta upp drivrutiner och lösningar på egen hand. Men så hade jag väl tur och fick 90% av det jobbet fixat för mig.

Biten angående tredjepartsdrivers handlade om att det grafikkortet som sitter i datorn inte har offeciellt stöd av tillverkaren (nVidia) av någon anledning, men eftersom driversen är samma över hela deras produktserie fanns det entusiaster som hade en lösning på detta (www.laptopvideo2go.com).

Rekommendationen från HP's håll var att jag skulle hålla mig till vista, de gjorde helt klart för mig att eventuellt krångel vad upp till mig att lösa. De sa också att de ofta får frågan om nedgradering och att de hade vissa bitar redan nedskrivna.

Det är helt klart mer hedervärt för HP att hjälpa sina kunder att genomföra detta än att ge ett blankt nej så fort någon frågar. Ur kundens synvinkel då. Men som jag skrev ovan, jag tror att mycket handlar om sättet som man ber om hjälp på.

Dela på andra sajter

Jo det är klart att det är schysst mot enskild individ.

Jag hade uppskattat sån information, men för HPs skull är det

lite att skjuta sig i foten, MINSTA lilla felinfo eller felformulering och man kan bli skyldig att kompensera

kunden till max.

Så visst, klart vi kör samma grej, "Rekommenderar" Laptopvideo2go flera gånger i veckan

med uttropstecken till max på att det inte rekommenderas eller kan garanteras att det funkar.

Dela på andra sajter

Jag har varit inne på den där Zepto-sidan tidigare vet jag. Märkte dock en skillnad hos deras skitsnygga laptops nu:

Man kunde inte längre beställa Win XP som operativsystem.

Nä, men däremot kan man ju som sagt köpa utan operativ och köpa XP separat. De verkar ju ha drivrutiner till XP för de flesta av deras datorer.

Fick ett bra erbjudande om en digitalporta nu...

Ja det kan säkert vara ett vettigt alternativ. Se bara till så att du kan föra över filerna till datorn om du skulle behöva.

Jag tänker inte försöka hjälpa dig mer i laptopfrågan iaf.

Min slutgiltiga rekommendation är en vanlig MacBook och ett USB-ljudkort. Tror du skulle bli supernöjd med den lösningen.

Dela på andra sajter

Min slutgiltiga rekommendation är en vanlig MacBook och ett USB-ljudkort. Tror du skulle bli supernöjd med den lösningen.

Med tanke på hur krångligt det verkar vara att hitta en lämplig PC-laptop, så är Mac förmodligen det bästa alternativet på den fronten...

DET var det väl ingen som väntade sig att JAG skulle kläcka ur mig...? 😆😆

Dela på andra sajter

Nu låter jag säkert näsvis igen men varför måste HP stå för drivrutinerna till komponenterna i din laptop? Eller Microsoft? De olika komponenterna kommer ju från olika tillverkare och det är bara att ladda ner drivrutiner från respektives webbplats. Bränn en CD med drivisarna på. Köp en XP licens. Installera XP. När installationen inte kan hitta drivrutiner tjongar du i din egen CD. Pang. Klart. Jag säger inget annat än att det är inte särskilt avancerat om man bara orkar med att Google lite. Bara som ett tips, igen. Men känner du att en porta räcker för dina behov så är det klart en billigare och enklare lösning för Dig.

Dela på andra sajter

om du köper XP

så måste det troligen vara en full version för 2500:-

, inte en OEM for 1000

eftersom maskinen (innanmätet) är registrerad hos MS för en version (vispa)

OEM får bara installeras på en ny maskin. 😛

Dela på andra sajter

Ja det kan säkert vara ett vettigt alternativ. Se bara till så att du kan föra över filerna till datorn om du skulle behöva. Jag tänker inte försöka hjälpa dig mer i laptopfrågan iaf.

Jag är mycket mycket tacksam för ditt deltagande! Sedan får vi se var slutresultatet hamnar.

:rolleyes:

//:debatt

Dela på andra sajter

Nu låter jag säkert näsvis igen men varför måste HP stå för drivrutinerna till komponenterna i din laptop? Eller Microsoft? De olika komponenterna kommer ju från olika tillverkare och det är bara att ladda ner drivrutiner från respektives webbplats. Bränn en CD med drivisarna på. Köp en XP licens. Installera XP. När installationen inte kan hitta drivrutiner tjongar du i din egen CD. Pang. Klart. Jag säger inget annat än att det är inte särskilt avancerat om man bara orkar med att Google lite. Bara som ett tips, igen. Men känner du att en porta räcker för dina behov så är det klart en billigare och enklare lösning för Dig.

Ja se på fan! Jag tänkte att det går aldrig, men kolla här: http://www.findmysoft.com/drivers/search_r...p;x=32&y=13

Så nu har jag laddat ner rubbet förutom "HP 530 QL-Buttons 6.30 driver" Vad nu den gör? Nån som vet? Hittar den inte.

Har iaf beställ Window XP Pro SP3 SE!

Gött om det funkar!

Och än en gång: Far åt helvete Steve Ballmer, jävla pajas: http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc

Ett stort tack till Hellpig, det fanns hopp ändå :rolleyes:

Dela på andra sajter

Missnöjet över vista är allmän kännedom, det vet dom

redan om, det är inget som kommit fram supportvägen

och det VET kunderna också, och jag hävdar fortfarande

att det handlar om att vi är närmaste slagpåse snarare än

att de verkligen tror att gnället kommer göra nån skillnad.

framför du "gnället" vidare uppåt?

här handlar det ju mer om missnöjet med drivrutiner som inte tagits fram eller som inte lämnas ut

det handlar inte om mej utan bara mitt personliga missnöje

och skillnaden är?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.