Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Proline 2500 ... fasen jag som kör heltid med lurar .. och inte provat eller ens hört om proline .. nu måste man ju prova dom med. Fan för dig, Claes 😎

🙂

Den gamla versionen heter Proline 2500 - och i år har det släppts en ny version som heter Pro 2500. Med lite tur så kanske någon har kvar av den gamla modellen och säljer ut billigt...

Kanske annars dax för mig att göra en specialdeal för forummedlemmar, så att fler blir invigda i Ultrasones underbara värld...? 😉

- fast sådant får man kanske inte säga högt, så glöm att jag sade något... 😮

HAHA, det låter skit bra 😄, Ta det till jul 😛.....Ehm eller vadå? 😛

Annons
Postat
Tyckte genelec lät som om det låg ett lager smink över dom.

Halleluja, då är vi 2 st på detta forum!

Minst 3 😉

Jag har aldrig gillat Genelecs monitorer, alldeles för färgat ljud och konstig mid, men det är väl en vanesak antar jag...

Proline 2500 ... fasen jag som kör heltid med lurar .. och inte provat eller ens hört om proline .. nu måste man ju prova dom med. Fan för dig, Claes 😎

🙂

Den gamla versionen heter Proline 2500 - och i år har det släppts en ny version som heter Pro 2500. Med lite tur så kanske någon har kvar av den gamla modellen och säljer ut billigt...

Kanske annars dax för mig att göra en specialdeal för forummedlemmar, så att fler blir invigda i Ultrasones underbara värld...? 😛

- fast sådant får man kanske inte säga högt, så glöm att jag sade något... 😮

Säg till lågt då om du gör det, jag är lite sugen på ett par 😛

Postat
Proline 2500 ... fasen jag som kör heltid med lurar .. och inte provat eller ens hört om proline .. nu måste man ju prova dom med. Fan för dig, Claes 🙂

🙂

Kanske annars dax för mig att göra en specialdeal för forummedlemmar, så att fler blir invigda i Ultrasones underbara värld...? 😉

- fast sådant får man kanske inte säga högt, så glöm att jag sade något... 😉

Jag är också på om det dyker upp en nice deal 🙂

Postat (redigerat)
Tyckte genelec lät som om det låg ett lager smink över dom.

Halleluja, då är vi 2 st på detta forum!

Minst 3 😉

Jag har aldrig gillat Genelecs monitorer, alldeles för färgat ljud och konstig mid, men det är väl en vanesak antar jag...

En till här som inte trivs med Genelecs sound.

Som en liten sidonotering så tycker jag ibland att man kan delar in studiomonitorer i två grupper. Det här är min egen lilla hemma-idé, men jag tycker det finns en slags högtalare som låter ilsken i ljudet. Den har ett hårt, tröttande och kallt oförlåtande ljud, oftast med skarp diskant och/eller skarpt övre mellanregister. Det låter också som om ljudet kommer inifrån högtalaren, det låter smalt, riktat, att ljudet inte "kommer ut" i rummet. Man brukar säga att man hör högtalaren. Hit hör Genelec, KrK, Fostex, Profel, och till viss del Yamaha.

Sen finns det motsatsen (nästan) där ljudet inte upplevs som aggressivt och krystat, som har ett mer varmt och lent ljud, och ljudet låter inte som det kommer ifrån en högtalare. Ljudet finns där, framför och runtom en, det omsveper en liksom. Man brukar säga att man hög inte högtalaren. Hit hör ESI, Roland, Tannoy, B&W, Dynaudio, Event, Alesis.

Sen finns det en rad mitt emellan här också.

Nu hårddrog jag rejält här ovan, och stereotyp placerade och lät jäkligt dömande. Det är inte riktigt såhär enkelt, men för mig så tänker jag lite i dom banorna, att vissa tillhör den kalla/hårda/instängda sorten, och andra den varma/mjuka/öppna sorten. Vissa gillar den ena mer än den andra, och det verkar som båda sidorna levererar nog med detalj för att tillfredsställa även den kräsne. Jag gillar den senare sorten. Kanske är därför jag använde mer negativt laddade beskrivningar av den första sorten 🙂 men hoppas det förstås ändå

Vet inte om någon mer känner igen sig i det här tänket 🙂

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.