Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag letar efter bra sweep fx-ljud som ja kan använda till mina låtar. Jag menar sånna sweep som ofta används då "refrängen" på en house låt kickar in (låter typ som brus eller liknanade). Har googlat o letat på hela nätet men har inte hittat så mycket bra. Nån som vet var man kan få tag på det?

Annons
Postat

Kan rekommendera att du köper en samplingsskiva. (eller refillskiva om du sitter i reason)

Mutekki, Uebershall, Big Fish, Zero-G och Best Service (Vengeance) är ett par märken du kan kolla på.

Postat

håller med båda ovanstående!

Man kan antingen fixa professionella samplingar, vilket kan vara bra då det finns rätt annorlunda grejjor att använda, men lite modifierat noise funkar lika bra, är lätta att handkas med och roliga att modulera ^^

Postat (redigerat)
Varför inte bara göra det själv genom att köra lite noise genom ett filter?

har provat att göra det. Men ja får liksom inte effekten av att, hmm hur ska man förklara det.. ja vill liksom kunna "pitchbenda" den så att de låter ljust/hög ton i början o sen blir mörkare/låg ton typ.. har provat det med noise i subtractorn i reason men de funkade inte..

Redigerat av ramoand
Postat
Varför inte bara göra det själv genom att köra lite noise genom ett filter?

har provat att göra det. Men ja får liksom inte effekten av att, hmm hur ska man förklara det.. ja vill liksom kunna "pitchbenda" den så att de låter ljust/hög ton i början o sen blir mörkare/låg ton typ.. har provat det med noise i subtractorn i reason men de funkade inte..

Okej, du kör reason.

Strunta i noicegate, han menade nog ett ljud som låter krispugt, som du sedan skall göra dina egna sveep med hjälp av EQ som automatiseras, sedan klippper du i filen för att få rätt ljud.

Ja det kaan vara en jobbbig sak som krävs endel erfaenhet.

Fins massor av skivor där det ljudet redan fins.

Men du får väga 8,7, 8 hundra mot att lära dig själv.

Postat

Det bästa är väll att ta en synth med en oscillator som genererar brus, tryck,pitchbenda lite och lägg ett mindre chorus...saftigt!

• 3 veckor senare...
Postat

Undrar också detta.. Just nu kör jag alltid med samples från vengeance (stavning?), men det är inte alltid man får dom att passa in som man vill. Så hur gör alla egentligen sina uplifters? ^^

Har väl försökt lite med oscillatorn och noise fast det blir inte så bra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.