Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Ända sedan jag började göra och spela in musik, för ca 4 år sedan, har jag alltid lagt upp inspelningsordningen så att jag spelat in ett instrument i taget. Oftast är det rock/ hårdrock-musik jag spelar in, så därför börjar jag med leadgitarren. Den metoden använde jag mej av dels för att jag inte hade möjlighet till flerkanalsinspelning då ljudkortet hade två kanaler som kunde användas en åt gången och dels för att ja tyckte att det var smidigt och bra. Nu har jag köpt ett större ljudkort och insett att man har bättre spelkänsla av att spela in ett par instrument samtidigt och har därför börjat med det.

Förut spelades den första gitarren in med metronom, och sedan spelade resten av bandet efter gitarren. Om jag nu ska spela in tex. gitarr och trummor samtidigt, så blir det ju bra mkt svårare att följa metronomen eftersom trumkompet lätt blir lite efter eller före om ni fattar vad jag menar. 😊

Mina frågor då!

• I vilken ordning spelar DU in olika instrument, och vilka spelar du in samtidigt?
  • Är metronomen viktig, och vad kan man tänka på för att spela i jämnt tempo utan sådan?

Tacksam för alla svar!!

//TacoBodin

Redigerat av TacoBodin
Annons
Postat
  Citat
Mina frågor då!

I vilken ordning spelar DU in olika instrument, och vilka spelar du in samtidigt?

Oftast Bas och Trummor först , Sedan vad som känns mest naturligt.

Citat
Är metronomen viktig, och vad kan man tänka på för att spela i jämnt tempo utan sådan?

Om inte alla spelar in på en gång och framför allt om inte Basisten och trummisen spelar in samtidigt är

metronomen ett bra hjälpmedel.

Postat

Vad spelar det för roll om trummisen spelar efter metronomen, och inte spelar exakt som det? Det är ju bara att ni spelar efter trummisen.

Postat

Metronomen har enligt mig positiva och negativa sidor...De mest negativa är ju att det har en tendens att låta mer mekaniskt när man spelar...beroende på vilken musik man spelar tycker jag man inte ska överanvända metronom...

Hade förövrigt tänkt att göra en tråd om detta..men kan ju lika gärna ta upp det här istället...

Finns det några metronomplugg som gör det möjligt att göra lite mer avancerande tempomönster för att få bort

den mekaniska linjäriteten som metronomen för med sig..Skulle vilja kunna lägga till små "mänskliga" förändringar i tempo

för att få det att låta mer mänskligt..

Postat
  Daniel H sa:
Vad spelar det för roll om trummisen spelar efter metronomen, och inte spelar exakt som det? Det är ju bara att ni spelar efter trummisen.

Spelar kanske inte så stor roll, men ja tänkte om det spelar nån roll med klippning och annan redigering liksom... 😊

Postat

Lägger oftast en slasktrumloop, eftersom det känns lite mer... naturligt än att spela gitarr till bara ett klick. Sedan lirar jag in en kompgitarr, blir den bra får den ligga kvar annars gör jag om det. Sedan tar jag spår efter spår tills jag är nöjd.

Postat

Det jag kan uppleva när man använder metronom i studion, och speciellt med musiker som inte är vana att spela med klick, är att de jagar metronomen. Detta resulterar i att tempot går upp och ned hela tiden, och att vissa slag blir otajta.

I alla fall om man använder ganska långsamt klick (90bpm) utan underdelning, eller om man inte hör klicket ordentligt.

Trummisar kan ibland föredra att man spelar efter ett förinspelat trumkomp istället för ett klick med jämna fjärdedelar. Det inbyggda klicket i Cubase kan faktiskt vara en otroligt störande del i musiken och mycket av feelingen kan försvinna. Dels för det fasta tempot, men också för soundet på klicket.

Så jag skulle nästan vilja låna tråden lite och ställa frågan om det inte finns någon bra VST metronom där man kan ställa underdelning och som har inbyggda trumkomp?

Postat
  Hellpig sa:
Lägger oftast en slasktrumloop, eftersom det känns lite mer... naturligt än att spela gitarr till bara ett klick. Sedan lirar jag in en kompgitarr, blir den bra får den ligga kvar annars gör jag om det. Sedan tar jag spår efter spår tills jag är nöjd.

Okej.. Jag har prövat att lägga ett vanligt enkelt 4-taktskomp genom att skriva midi och det funkar bra men tar tid om man vill ha det så att det passar just den låt som man spelar in 🙂

Postat (redigerat)

Jag komponerar inte vid datorn. Så när jag sätter mig och trycker på record så vet jag till 98% vad jag ska göra, arret, alla stämmor och instrument och så. Så jag brukar spela melodin först, och frasera efter känslan - utan klick eller rytmisk referens. Det är lite olika, är det techno så vill man ju ha det vakuumtajt. Då är det bättre att rita in tonerna för att spara tid. Men annars så går jag på känslan som melodin behöver för att blomma ut fullt. Det blir ofta att tempot går lite upp och lite ner, men jag kallar det inte "sacka" eller "öka", utan för "frasering". Vill man dra på lite intensitet så går ju tempot ofta upp aningens, och stannar sen av aningens när man vill "andas ut", så att säga. Jag går på det som känns i kroppen. Jag brukar spela hela melodin från början till slut, även om det kan bli nån omtagning här och var.

Sen synkar jag sequencern efter det jag spelat in, så att takterna i sequencern och takterna i det jag spelat in stämmer överens, och sen börjar man lägga ut arret på de instrument som ska med - piano, bas, gitarrer, syntstämmor, flöjt, trummor etc. För mig är melodin kungen. Allt annat är där för att bära upp melodin, för att klä melodin i rätt skrud.

Klick, det tycker jag man använder vid inräkningar, eller när en musiker tvunget måste spela efter en referens som inte går att ändra i efterhand och som inte heller har något existerande ljud att gå efter. T.ex. om man vill att en trummis, som första instrument i inspelningen, ska ligga rätt mot sequencerns taktmarkeringar hela tiden. Men idag kan ju alla kapabla DAW program följa musikernas tempon i efterhand, så klick känns lite förlegat, och destruktivt.

Inte världens vanligaste direkt, men så gör jag 🙂

Redigerat av Opus99
Postat

Brukar oftast börja med att spela slask sång/gitarr samtidigt som truminspelningen, brukar vara lättare för trummisen att hålla koll på vart han är i låten jämfört med att spela med en basist (men det beror väl mycket på vilken musik och vilka musiker).

Sen brukar det bli bas, gitarr, andra instrument och sist sång. Kanske lite pålägg efter det om det behövs.

Metronom gör redigering och tidsbaserade effekter betydligt enklare ja. Men finns det inte behov av det och man har en trummis som inte drar iväg tempot enormt mycket så blir det ofta mer levande utan metronom tycker jag. Men det är ju sånnt man får pröva sig fram med tycker jag.

Postat
  TacoBodin sa:
[*]I vilken ordning spelar DU in olika instrument, och vilka spelar du in samtidigt?

rätt vanligt är att trummisen spelar efter klick å gitarristen/basisten efter trummisen

ev läggs bara slaskgitarr mot trummorna så han vet var han är i låten

sen lägger man på resten efter hand

det är väldigt olika beroende på dom som spelar å hur välrepade dom är

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.