Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Hur gick det med HD-köpet? Blev det så bra som du tänkt dig? Befinner mig lite i samma situation: har tröttnat på brist på ADC och att det bara finns 12 auxar osv, så det skulle vara intressant att höra dina första intryck av HD-världen.

/Chris

Hejsan

Allt är köpt och betalt för, men däremot så är korten försenade, så jag kommer inte få hem det förrän i mitten av december 🙁 Men när jag testkört det så lägger jag upp lite av mina intryck 🙂

MVH

Anders

EDIT: Fick samtal nu att det hade blivit framskjutet, så det bör komma nästa vecka 🙂

EDIT: Kan ju tillägga att jag även slängt i 9GB i ramminne 🙂 weeee

Redigerat av Gizmozis
  • 4 månader senare...
Annons
Postat

Hejsan

Bättre sent än aldrig. Gick in i tråden för att kolla en sak och såg att jag missat att ge mitt intryck som jag lovat. Så här kör vi.

Installationen va väldigt enkel att göra. Bara att sätta i korten i min mac pro och sedan installera allt (vilket tog ett j-vla tag med alla pluggar), men sedan va det bara att köra.

Nästa sak jag gjorde va att lajna en elgitarr via samma pre amp jag hade haft till mitt LE system Det som slog mig här var dynamiken i instrumentet som jag tyckte kom fram mycket tydligare, samt tyckte jag gitarren fick lite fylligare ljud än tidigare med digi002:an.

Öppnade gamla projekt och upptäckte hur mycket missar jag hörde nu. Svårt att förklara, men detaljerna kom fram ännu mer nu, även att jag sitter med exakt samma lyssning. Detta har även resulterat i att mixarna fungerar bättre i olika system. Sedan hur mycket som beror på detta eller att jag blivit bättre är svårt att säga, men eftersom jag hör mer detaljer så kan jag rätta till problem som jag inte hörde innan 😄

Vid inspelning så är det helt underbart att man inte behöver tänka på buffersizen längre. Bara slänga på de pluggar man vill ha och spela då korten tar hand om all signalhantering. Tycker även mycket om att ha input monitoring knappen vid reglarna i HD-systemet.

ADC:n både inom och utanför mjukvaran fungerar klockrent. Gjorde ett test och det blev nästan total utsläckning då signalen gick utanför interfacet och in igen.

Pluggarna som medföljde håller riktigt hög kvalité, och det enda jag känt behov av att köpa till va superior drummer 2.0. Det jag nu är ute efter är lite mer hårdvara och i första hand bättre pre amps.

Vid mixningen så är det helt underbart med korten som tar hand om alla pluggar. Man behöver inte fundera om datorn ska gå på knäna utan det bara tuffar på hur stabilt som helst.

Det sammanlagda intrycket är att man kan koncentrera sig mer på det kreativa och mindre på tekniken med detta system och att om u får en idé så finns det inte några begränsningar längre, utan de sitter i din fantasi.

Jag är hur j-vla nöjd som helst och skulle aldrig vilja släppa detta!

MVH

Anders

Postat
Hejsan

Bättre sent än aldrig. Gick in i tråden för att kolla en sak och såg att jag missat att ge mitt intryck som jag lovat. Så här kör vi.

Installationen va väldigt enkel att göra. Bara att sätta i korten i min mac pro och sedan installera allt (vilket tog ett j-vla tag med alla pluggar), men sedan va det bara att köra.

Nästa sak jag gjorde va att lajna en elgitarr via samma pre amp jag hade haft till mitt LE system Det som slog mig här var dynamiken i instrumentet som jag tyckte kom fram mycket tydligare, samt tyckte jag gitarren fick lite fylligare ljud än tidigare med digi002:an.

Öppnade gamla projekt och upptäckte hur mycket missar jag hörde nu. Svårt att förklara, men detaljerna kom fram ännu mer nu, även att jag sitter med exakt samma lyssning. Detta har även resulterat i att mixarna fungerar bättre i olika system. Sedan hur mycket som beror på detta eller att jag blivit bättre är svårt att säga, men eftersom jag hör mer detaljer så kan jag rätta till problem som jag inte hörde innan 😏

Vid inspelning så är det helt underbart att man inte behöver tänka på buffersizen längre. Bara slänga på de pluggar man vill ha och spela då korten tar hand om all signalhantering. Tycker även mycket om att ha input monitoring knappen vid reglarna i HD-systemet.

ADC:n både inom och utanför mjukvaran fungerar klockrent. Gjorde ett test och det blev nästan total utsläckning då signalen gick utanför interfacet och in igen.

Pluggarna som medföljde håller riktigt hög kvalité, och det enda jag känt behov av att köpa till va superior drummer 2.0. Det jag nu är ute efter är lite mer hårdvara och i första hand bättre pre amps.

Vid mixningen så är det helt underbart med korten som tar hand om alla pluggar. Man behöver inte fundera om datorn ska gå på knäna utan det bara tuffar på hur stabilt som helst.

Det sammanlagda intrycket är att man kan koncentrera sig mer på det kreativa och mindre på tekniken med detta system och att om u får en idé så finns det inte några begränsningar längre, utan de sitter i din fantasi.

Jag är hur j-vla nöjd som helst och skulle aldrig vilja släppa detta!

MVH

Anders

Instämmer med föregående talare, har också sedan denna tråd skapats skaffat HD 2 PCIE och kunde inte vara mer nöjd. Kör med Rosetta 800 för AD/DA-omvandling.

Det bästa är att slippa tänka på delaykompensation, vilket drev mig till vansinne i LE, utan bara kunna fokusera på det som är viktigt nämligen musiken.

Dyrt som fan (trots att jag köpte mitt begagnat) men det bästa köp jag gjort tillsammans med min Mac Pro. Det är obeskrivligt skönt att inte hela tiden ligga på gränsen

av vad datorn pallar.

/Chris

Postat
ADC:n både inom och utanför mjukvaran fungerar klockrent. Gjorde ett test och det blev nästan total utsläckning då signalen gick utanför interfacet

Kul att höra!

Hur känner du för Abbey Road Brilliancepacket?

Det här testet.. hur gjorde du det? Routade du tillbaka signalen bara?? vore tacksam om du kunnat specifiera det.

/

V

Postat
Kul att höra!

Hur känner du för Abbey Road Brilliancepacket?

Det här testet.. hur gjorde du det? Routade du tillbaka signalen bara?? vore tacksam om du kunnat specifiera det.

/

V

Jag har bara testat det paketet lite grann. Och skönheten i det ligger i dess enkelhet tycker jag. Om du känner att du kanske bara vill ge lite topp till ett ljud så kan en av dessa eq:s vara bra att använda. Tycker även mig höra en liten färgning av pluggen som jag gillar 😆 MEn om man bara ska ha en EQ så är det inget att ha. MAn ska se dem som ett komplement.

Testet gjorde jag så att jag skickade ett kort ljud ut från interfacet och skickade in det igen. kollade sedan fördröjningen med förstoring, minns inte nu riktigt om det va 100% eller om det va någon millisekund. Fasvände det ena ljudet och det blev inte 100% utsläckning med bra tyst blev det ☺️ Det va via mätarna jag kunde se att det inte va total utsläckning. Men då hade också ljudet passerat ADDA också.

MVH

Anders

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Hej..låter intressant med pro tools HD, men vad jag inte hittar på nätet eller här är:

1. Hur många IN/OUTS får man med PT-HD hur många stödjer det ?

Postat (redigerat)
Hej..låter intressant med pro tools HD, men vad jag inte hittar på nätet eller här är:

1. Hur många IN/OUTS får man med PT-HD hur många stödjer det ?

Beror på vilket system du köper. Ett pro tools HD2 som jag har kan jag sammanlagt ha 4 Interface kopplat till vilket ger min 64 In och ut 🙂

Tänk såhär varje core eller accel-kort ger dig 32 kanaler in och ut. Men du måsye ju då också köpa interface till det. Jag har bara ett interface, vilket gör att jag bara kan använda 16 in och ut nu. Köper jag till ett interface till så har jag 32 in och ut osv... Och eftersom jag har HD2 kan jag ha 4 interface totalt. Om jag vill ha fler måste jag köpa till ett accell-kort och då kan jag hänga på ytterligare två interface och får då 96 in och ut.

MVH

Anders

EDIT: Länk till sidan där du kan jämföra de olika 🙂

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=34329

Redigerat av Gizmozis
Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Tack för infon..nu blir det nog att ta ett nattjobb också 🙂

Postat
Tack för infon..nu blir det nog att ta ett nattjobb också 🙂

Nä, då har du ju inte tid att använda det 🙂

Om du har fler funderingar så e det bara att höra av sig. Jag hjälper om jag bara kan.

MVH

Anders

Postat

Grattis!

Jag testade 96'an och 192'an i vår studio innan jag böt system ifrån ett 6 år gammal native system till senaste mac pro'n och protools HD. Och jag hörde skillnad DIREKT på interfacen. Då jag suttit 6 år och producerat ca 30 album med mitt native system så känner jag rummet och lyssningen rätt bra, och 192 hade ett helt annat headroom och det som kändes som störst skillnad var panoreringen. Det kommer självklart låta svinbra med 96 an, men det är inte direkt märkbart bättre än dom billiga hemmasystemen. 192an är i en egen liga, utan tvekan. Det känns lite som att trycka in 80 pers i ett aslitet rum med mitt nativesystem, så med protools hd så fick man en fotbollsplan istället ... 🙂

Men jordgubb eller hallon lixom .. Inte så att du jämför mellan ett Soundblaster och Protools lixom ...

kul !

Postat
Grattis!

Jag testade 96'an och 192'an i vår studio innan jag böt system ifrån ett 6 år gammal native system till senaste mac pro'n och protools HD. Och jag hörde skillnad DIREKT på interfacen. Då jag suttit 6 år och producerat ca 30 album med mitt native system så känner jag rummet och lyssningen rätt bra, och 192 hade ett helt annat headroom och det som kändes som störst skillnad var panoreringen. Det kommer självklart låta svinbra med 96 an, men det är inte direkt märkbart bättre än dom billiga hemmasystemen. 192an är i en egen liga, utan tvekan. Det känns lite som att trycka in 80 pers i ett aslitet rum med mitt nativesystem, så med protools hd så fick man en fotbollsplan istället ... 😆

Men jordgubb eller hallon lixom .. Inte så att du jämför mellan ett Soundblaster och Protools lixom ...

kul !

Jag tyckte mig faktiskt känna samma skillnad som du känner på 96:an och 192 mellan min 96:a och min gamla digi002:a ☺️ Men det blir nog ett par 192:or senare också och att använda 96:an till outboards eftersom alla nämner den stora skillnad de upplever mellan dessa två också. Anledningen att jag valde 96:an nu är att jag mest får mixjobb och inte lika mycket inspelningsjobb och då fick jag samma pris med 96:an som med 192:an, men att jag då fick massive pack pro 7 med, vilket innehöll riktigt goa och väldigt användabara pluggar (kan jag säga nu i efterhand). Men vi får se vad som blir härnäst. Har ingen riktigt go pre amp så det ligger också högt på listan. Sedan måste man ju ha i beräkning sitt drömbygge av lokaler i framtiden 🙂

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat

Gizmo, innan du köper 192 så lyssna på Lynx. Det är skillnad på 192 och Lynx.

I 70% av fallen gillade jag Lynx framför Digi 192.

I vissa rockigare sammanhang så framstod Digis AD/Da som mer tryck i.

Men den där lyxgia toppen som Lynx Aurora har, har inte 192.

Sedan skall du nog spana in SSL och deras AD/DA också, flera tunga gubbar har köpte SSL.

Postat
Gizmo, innan du köper 192 så lyssna på Lynx. Det är skillnad på 192 och Lynx.

I 70% av fallen gillade jag Lynx framför Digi 192.

I vissa rockigare sammanhang så framstod Digis AD/Da som mer tryck i.

Men den där lyxgia toppen som Lynx Aurora har, har inte 192.

Sedan skall du nog spana in SSL och deras AD/DA också, flera tunga gubbar har köpte SSL.

Ja, Lynx har jag hört väldigt gott om. Men detta är inte aktuellt just nu, men jag ska försöka ta mig möjlighet att lyssna på båda så man iaf har bildat sig en egen uppfattning innan den dagen man köper till detta. Högst på min önskelista ligger nog ett par sjysta pre amps innan någon uppgradering av interfacet sker. Förresten, du har ingen en idé om vart man skulle kunna vända sig för att få A/B lyssna Lynx mot digi. Hlest runt stockholmsområdet, men götet går bra också 😆

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.