Ekstasis Postat 4 november 2008 Dela Postat 4 november 2008 (redigerat) Jaha, efter många års väntan börjar det bli dags att köpa ny dator. Har haft denna Northwood 2.2GHZ sedan sommaren 2001. Har nu väntat på Core i7 ett bra tag...och igår släpptes den äntligen.. Det har dyckt upp några recensioner under dagen, och jag var väl måttligt imponerad...hade givetvis hoppats på bättre... Däremot den klockade Extreme 965 versionen imponerande... vad som igentligen är mest intressant är hur bra dom klockar..då jag kommer köra klockat...detta framgår inte så jävla bra i de recensioner jag har läst.. Nu när jag haft den här datorn så länge tänkte jag unna mig en riktigt bra dator..dvs inte det billigaste.... Men undrar verkligen om det är värt att köpa 965 EXTREME, den kostar 10 000, vilket iofs är sjukt mycket pengar... Men vad som är viktigt är hur lång hållbarhet procesorn har om man slår ut det totala summan på antal år/månader man använder den. En klockad 965 Extreme i 4ghz tror jag kommer duga åtminstonde 3-4 år skulle jag tro.. Tänkte även ha en jävla massa DDR3 i burken, i teorin har jag plats med 16 GB om jag köper ett moderkort med 8st dimm platser....men tror jag kanske ska nöjja mig med 8GB till att börja med, mest på grund av att jag väntar på att 4GB moduler ska släppas som DDR3. Detta skulle ge mig en teoretiskt minneskapacitet på 32 GB DDR3 om jag enbart kör med 4GB minnen..med så mycket ram kan jag köra hur mycket tunga pluggar som helst... Redigerat 4 november 2008 av Ekstasis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 4 november 2008 Dela Postat 4 november 2008 Ser bra ut tycker jag. Det verkar som om överklockning kommer att funka bra. Nu har ingen test jag sett kört på det nya chipsetet så det kanske kan ge lite till prestanda. Med mycket trafik på minnesbussarna så borde i7 köra iväg mer ännu från Core2 processorerna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 4 november 2008 Trådstartare Dela Postat 4 november 2008 Ser bra ut tycker jag.Det verkar som om överklockning kommer att funka bra. Nu har ingen test jag sett kört på det nya chipsetet så det kanske kan ge lite till prestanda. Med mycket trafik på minnesbussarna så borde i7 köra iväg mer ännu från Core2 processorerna. Jo fortfarande osäkert om det verkligen är motiverat att köpa Extreme som är 5000 dyrare... Men som vad jag förstår det som så ska man bara kunna klocka Extreme versionen, 945 och 920 har ett överklocknings skydd...fast jag antar att det bara är en tidsfråga innan man lyckas kringå detta "Thus, it is entirely possible that a lower model Core i7 may offer excellent overclocking potential, but it will be constrained by the Overspeed Protection feature when its power dissipation triggers it. Obviously, Intel wants to prevent customers from buying an inexpensive processor and then overclocking it to very high or even extreme levels. Apparently, Intel has realized that the good overclocking potential of its processors has led ambitious users to choose less expensive models, relegating the faster (and more expensive) CPUs to the sidelines." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 5 november 2008 Trådstartare Dela Postat 5 november 2008 Såg just detta... ser lovande ut.. http://www.xtremesystems.org/Forums/showpo...p;postcount=102 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.