Jump to content
Annons

Tips på produktionslitteratur?!

Recommended Posts

Studiofreak (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har försökt hitta lite bra böcker angående produktion. Har sökt här på forumet också utan resultat.

Någon som har några bra boktips inom ämnet? 🙂

Tack på förhand!

Annons
Postat
Hej!

Jag har försökt hitta lite bra böcker angående produktion. Har sökt här på forumet också utan resultat.

Någon som har några bra boktips inom ämnet? 😛

Tack på förhand!

Följande bok kan jag rekommendera:

Mixing Audio (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0240520688).

Innehåller utförlig beskrivning av det mesta som har med musikproduktion att göra, tips på pluggar, historik med mycket mera. Medföljande DVD innehåller ljudspår t ex

på hur olika inställningar av kompressorer låter (allt med hänvisning från de specifika kapitlen i boken).

// L-G

• 3 veckor senare...
Studiofreak (oregistrerad)
Postat

Ok tack för tipsen!

Någon som har läst modern recording techniques av david miles huber. Har börjat läsa den och tycker den verkar

väldigt utförlig. har inte kollat in dom ni tipsat om men vet ni om dom är liknande?

• 1 månad senare...
Postat

Tar och lånar och återupplivar tråden lite, är själv ute efter litteratur då jag behöver döda lite tid nu de närmaste månaderna.

Inga guider eller liknande utan enbart "teoretiskt text".

Inte heller översatt utan på engelska.

Valfritt ämne annars inom musikproduktion.

(Om någon från SAE, Piteå eller liknande läser så hade det vart trevligt om de kunde berätta deras litteratur, gärna från slutstadiet ur utbildningen.)

Postat
tjena jag kan rekommendera böcker från förlaget focal press, dom har massa bra böcker! 🙂

http://www.focalpress.com/

http://www.focalpress.com/audio.aspx 🙂

Mastering Audio - Bob Katz verkar ju de flesta ha läst. En bok jag ofta går tillbaka och kollar upp grejer i även om det inte gäller just mastering; Här finns en del teoretisk text. Finns på focalpress.

Mixing engineers handbook av Bobby Owsinski är bra men lite ostrukturerad. Det är mest som intervjuer (ja halva boken är faktiskt rena intervjuer) med olika kända mixing engineers (oh hittade precis en sammanfattning här på forumet). Men det finns i stöket en hel del spännande information och tips, bra och intressant om du vill döda lite tid.

(Annars tycker jag Studios egna "Mixologi" var en av de bästa jag har läst. Enkel och strukturerad, lätt att följa med i.)

Om du vill ha lite mer teknik & matematik när det gäller digital audio, A/D m.m. så har Lavry en del intressanta pdf:er på hemsidan.

Postat

Jo kikade in på Focal Press' sida, tyckte dom hade mycket onödigt men tyckte Katz's "Mastering Audio" samt Glen Ballou's "Handbook for Sound Engineers" lät onekligen intressanta.

Kikade på priser och Mastering audio ligger på drygt 250 och Handbook ligger då kring tusen, så jag tar och beställer Mastering Audio.

Tackar för tipset, uppskattas.

Pdf'er och liknande kan jag tyvärr inte läsa under dessa döda timmar då jag ej äger någon bärbar eller planerar på att skaffa mig en.

Tackar ändå, kommer läsas ändå när död tid finns framför datorn.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
(Om någon från SAE, Piteå eller liknande läser så hade det vart trevligt om de kunde berätta deras litteratur, gärna från slutstadiet ur utbildningen.)

Är inte så fruktansvärt mycket kurslitteratur i piteå faktiskt, man blandar mycket gäst- och befintliga lärarföreläsningar, med gästföreläsare och med egenproducerat material, sen läser ju inte alla samma kurser. Men en del kurslitteratur som jag kommer ihåg ur skallen är bla:

* SSL Manualen(arna) 😲

* ProTools manualen (by heart 😉 )

* Sound and Recording

* The New Stereo Handbook

* Sound Reinforcement Handbook (Yamahas variant)

+ en del annat

För ljudel biten:

Electronic Devices - Conventional Current version (Floyd)

Electric Circuit Fundamentals (Floyd)

Sen rekommenderas Mastering Audio (katz), Oswinskys handbok, och en massa annat som finns i det digra biblioteket

Redigerat av xzenom

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.