Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag är ny här.

Tänkte spela in lite trummor från mitt DTXplorer till datorn.

Jag kör lineout till en dator, so far so good.

När jag lägger beatet lyssnar jag på en låt från en mp3-spelare som jag kopplat till DTXplorerns aux-in.

Som det är nu skickar den signalen från aux-in vidare till lineout, och kommer alltså med på inspelningen.

Jag vill bara spela in ljudet från mitt trummande, och inte det jag lyssnar på från aux-in.

Det blev lite snurrigt detta, men jag hoppas ni förstår vad jag vill uppnå.

Är detta möjligt? I så fall, hur gör jag?

Mvh

eiskall

Annons
Postat

Hej!

Jag beställde just ett DTXplorer i går och har läst på en del innan. Är ganska säker på att signalen du får från "Line-out" är samma som du har i hörlursutgången. Därmed spelar du in samma sak som du hör. Enda lösningen skulle vara att spela in midi-signalen och använda den till mjukvarutrummor.

/Gabriel

Postat

Tack för svar!

Då vet jag hur det ligger till då, i alla fall.

Har ej midi-ingång i laptopen så den vägen kan jag inte ta. Har dessutom hört att midisignalen från DTXplorer inte är standardiserad, vilket vållar problem.

Jag får nog ha musiken jag spelar till i hörlurar och koppla trummorna till högtalare, så att jag hör dom.

Eller finns det en smartare lösning?

Postat

Jo, det är nog just standardiserad den är. GM-standard om jag inte missminner mig. Det är trummpluggarna i så fall som inte alltid följer denna standard och då får man "rätta till" det i inspelningsprogrammet.

/Gabriel

Postat

Jo, det är klart. Det går ju. Det kanske är den vägen man ska ta då.

Finns det MIDI-USB-kablar eller hur gör man om man saknar MIDI-ingång i laptopen?

Postat

Jepp, det finns. Ett Midi-interface får du ha, de finns nog de som inte är mycket större än att man nästan kan kalla dem för en kabel. Allternativet vore ju ett externt USB/Firewireljudkort med midi och mickingång.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.