Gäst Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 (redigerat) Ja som rubriken, jag har funderat en del på att inom en snar framtid kanske öppna ett eget företag, en inspelnings studio. Att man ska kunna använda stuion för band, körer, live framträdaden, live bruk övrigt, hyra ut utrustning, åka hem till folk, lokaler osv. (Jag tänker inte på allt vet det heter med copyrights osv nu) Men tänkte kolla fall det är någon själv som jobbar med det, som vet lite. Är det vädligt svårt att kunna försörja sig genom det? Finns det mycket jobb eller är det vädligt stor konkurans??? Redigerat 3 november 2008 av Gäst
pme (oregistrerad) Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Hur har du tänkt hitta kunder? Har du ett stort kontaktnät i branchen? Det är alltid svårt att starta ett företag oavsätt branch. Vet man att man har har en stor kund från dag ett så är det mycket enklare. Men det är det knappas i ditt fall. Men typiskt är att man får börja väldigt smått och var och vad kunderna har behoven, vilket förmodligen beror på vart man bor och verkar. Att starta ett företag är naturligvis kul och lärorikt, men börja försiktigt är väl mitt råd. Starta företaget, men se till att ha ett vanligt jobb eller ett fett starta eget bidrag. Se firman som en hobby tills du ser hur ekonomin i branchen ser ut och hur mycket pengar som försvinner i skatter för det är mycket mer än vad folk i allmänhet tror.
joachime Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Ja som rubriken, jag har funderat en del på att inom en snar framtid kanske öppna ett eget företag, en inspelnings studio. Att man ska kunna använda stuion för band, körer, live framträdaden, live bruk övrigt, hyra ut utrustning, åka hem till folk, lokaler osv. (Jag tänker inte på allt vet det heter med copyrights osv nu) Men tänkte kolla fall det är någon själv som jobbar med det, som vet lite. Är det vädligt svårt att kunna försörja sig genom det? Finns det mycket jobb eller är det vädligt stor konkurans??? Har du många inspelnings- eller mixningsuppdrag redan nu? Då är det bara att köra igång! Undvik stora investeringar till en början. Som pme skrev så får man nog köra på ett år eller så innan man får koll på marknaden och hur mycket man kan ta betalt.
Gäst Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 tack för svaren, var just de jag behövde hur konstigt det än låter 😛.....
Mr Keys Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 instämmer med föregående talare....börja försiktigt, känn av läget, lär dig branschen.....och behåll en inkomstkälla vid sidan om tills du känner dig trygg i ditt företag. Det bräckliga med eget företag är ju att man aldrig riktigt vet hur det kommer gå i framtiden (även väldigt snar framtid)....kommer man ha kunder och jobb om ett halvår? elelr ska jag behålla det fasta jobbet ett tag till så att jag har lite bättre buffert om det kanske skiter sig under en period...osv osv..... om du ger dig in på mixning, så har i alla fall jag erfarit att det finns en hel del jobb att hämta utomlands, med rätt kontakter självklart, men det verkar som att just mixtekniker faktiskt har en del att hämta där....under förutsättning att man gör ett bra jobb självklart, och under förutsättning att man ger sig till känna för världen utanför sveriges gränser....dessutom ger den typen av jobb lite mer möjligheter att hämta kunder som befinner sig på annan ort rent generellt (även inom landet självklart) i och med internet....inte som med inspelningar där musiker och dylikt faktiskt måste närvara fysiskt.
Guitar Nilsson Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 (redigerat) Här i Söderhamn har studieförbundet Bilda en studio där alla småband spelar in gratis i, tror de får vara i studion ett par dagar två ggr om året. Så om någon startar en studio här ikring kan han/hon inte räkna med att göra demosar åt småband. Undrar om det där är helt lagligt föresten? Den som vill bygga en studio här och försöka leva på det är nog chanslös mot en ganska avancerad studio som inte behöver dra in några pengar alls. Kolla om det finns liknande studios i din närhet. Inom PA-uthyrning förekommer ju samma grej, kommunen har på nåt vis köpt in gigantiska PAn som de sen hyr ut typ halvgratis. De som försöker leva på samma sak grinar blod och går i konkurs. Redigerat 4 november 2008 av Guitar Nilsson
bakke Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Här i Söderhamn har studieförbundet Bilda en studio där alla småband spelar in gratis i, tror de får vara i studion ett par dagar två ggr om året. Så om någon startar en studio här ikring kan han/hon inte räkna med att göra demosar åt småband.Undrar om det där är helt lagligt föresten? Den som vill bygga en studio här och försöka leva på det är nog chanslös mot en ganska avancerad studio som inte behöver dra in några pengar alls. Kolla om det finns liknande studios i din närhet. Ja, den studion är inte alls dålig - den var iallafall inte det -96 när jag var där och spelade in. Eftersom den var utrustad med det som var bra teknik då så gissar jag att den uppgraderad till det som är bra idag. Finns det ingen liknande studio så ta ändå kontakt med studieförbunden och fråga om dom är intresserade av att hyra in sig hos dig. Alla studieförbund har repande band och nästan alla repande band spelar in ibland så där kan du kanske få studion uthyrd.
rainydays Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Undrar om det där är helt lagligt föresten? Den som vill bygga en studio här och försöka leva på det är nog chanslös mot en ganska avancerad studio som inte behöver dra in några pengar alls. Varför skulle det inte vara lagligt? Har de inget att erbjuda banden så vill de ju inte vara med, och vill de inte vara med så får de inte in några pengar och då får de lägga ner. De måste ju konkurrera de med. Studiefrämjandet i Växjö har också en fin studio och ändå väljer vissa band att spela in på annat håll, så det är ju knappast kört. Fast att enbart livnära sig på att spela in demos till småband känns ganska dödsdömt idag i vilket fall som helst.
Gäst Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 (redigerat) Det här är ju typ drömen 😉. Jobba här på kvällarna med rå kända artister och bara chilla 🙂. Om man ändå kunnde få detta 🙂! Redigerat 7 november 2008 av Gäst
bakke Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 Jag vet inget om den studion men ska jag bara gå efter bilderna så såg den inte ut att vara i direkt värsta klassen. Det ser riktigt snyggt ut men det kostar inte några jättepengar att bygga en snygg studio, iallafall inte om man kan bygga själv. Jag skulle vilja bygga nåt liknande du visade men har tummen mitt i handen så jag får sitta här med mitt Jerker-bord från Ikea. 😉
Rabieshund Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 Har du en bra "portfolio" med exempel som folk kan lyssna på? Några fina meriter som typ att du har spelat in Metallica? Har du några kontakter? Om du har det så ska det nog inte vara så svårt att få jobb. Jag är ju frilansande fotograf och jag kan säga att om man gör grejer som sticker ut så sprids ordet rätt lätt. Använd myspace där alla band hänger, gör dig ett namn. Det finns en kille i Västerås som heter Dino som är en grym producent och han spelar in band hela tiden. Nästan alla band vet vem han är så han har inga problem med att få jobb. Så: om du har det folk letar efter och lyckas sprida ut att du finns så ska det inte vara några problem. Börja med mindre band och sånt och arbeta dig uppåt!
Demonproducenten Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 Är det vädligt svårt att kunna försörja sig genom det? Finns det mycket jobb eller är det vädligt stor konkurans??? det är en lång uppförsbacke innan du har gjort dig ett namn som lockar folk - speciellt idag när så många har möjligheten att åtminstone tekniskt göra bra inspelningar med sin laptop hemma det du måste fokusera på är Din Kunskap det är det som kan locka andra att använda dig ingen idag kommer komma till dig för att betala ett pris som täcker lokalkostander å teknisk utrustning + timpenning för ditt arbete däremot kan folk fortfarande tänka sig att hyra en människas kunskap + ev utrustning å lokal du måste vara beredd på att börja från botten å bygga ett förtroende med morgondagens kunder som kommer bli din framtids kunder om du idag ger de ett bra bemötande å ett bra resultat - till nästan inget pris alls tyvärr kom ihåg: det är Du som person med dina färdigheter å kunskaper som är det du kan sälja - idag å framåt lycka till
Gäst Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 Är det vädligt svårt att kunna försörja sig genom det? Finns det mycket jobb eller är det vädligt stor konkurans??? det är en lång uppförsbacke innan du har gjort dig ett namn som lockar folk - speciellt idag när så många har möjligheten att åtminstone tekniskt göra bra inspelningar med sin laptop hemma det du måste fokusera på är Din Kunskap det är det som kan locka andra att använda dig ingen idag kommer komma till dig för att betala ett pris som täcker lokalkostander å teknisk utrustning + timpenning för ditt arbete däremot kan folk fortfarande tänka sig att hyra en människas kunskap + ev utrustning å lokal du måste vara beredd på att börja från botten å bygga ett förtroende med morgondagens kunder som kommer bli din framtids kunder om du idag ger de ett bra bemötande å ett bra resultat - till nästan inget pris alls tyvärr kom ihåg: det är Du som person med dina färdigheter å kunskaper som är det du kan sälja - idag å framåt lycka till Jepp det är helt sant. Men som sakt det är bara lite tankar som har gått förbi, det är inte tal på än på ett bra tag 😮. Mycket kvar att lära!
Gäst Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 Jag vet inget om den studion men ska jag bara gå efter bilderna så såg den inte ut att vara i direkt värsta klassen. Det ser riktigt snyggt ut men det kostar inte några jättepengar att bygga en snygg studio, iallafall inte om man kan bygga själv. Jag skulle vilja bygga nåt liknande du visade men har tummen mitt i handen så jag får sitta här med mitt Jerker-bord från Ikea. 😮 Nej det var lite så jag menade (även o jag inte skrev) det kostar inga direkta jätte summor. Själv så gör jag en hel del extra arbetare som byggare. För det mästa utbygge av hus och liknande, så har inte tummen i handen i alla fall 😎 Uturstingen vet jag inget om som var just i denn studion, men själva grejen att kunna ha ett sådant hus där man jobbar lixsom 🙂. Eller en stor lägenhet/lokal i centrala shlm eller kanske utlandet till och med.
KillwithSkill Postat 7 november 2008 Postat 7 november 2008 Om du kan göra guld av koskit så har du nog en framtid. Annars så är det tur som gäller! Slava tills nån tycker att du är nått att ha.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.