Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En enkel fråga; hur får jag mitt midiklaviatur att låta i Ableton?

Jag får ingen signal och inställningarna i preferences/midi sync gör mig inte mycket klokare.

tacksam för svar

Annons
abletune (oregistrerad)
Postat

Jag får ingen signal och inställningarna i preferences/midi sync gör mig inte mycket klokare.

tacksam för svar

Det är inget särskild du ska göra. på midi kanalen så ska det vara All Ins på "midi from" och kanalen förstås ska vara "record enable eller Armed". i Prefrences på Midi/Sync -fliken, Under Midiports ska input visa ditt midikontroller och det ska vara On. Om det inte visar ngt så är ditt midikontroller inte installerad!

post-19421-1225742149_thumb.jpg

Postat (redigerat)

tacksam för svar

Det är inget särskild du ska göra. på midi kanalen så ska det vara All Ins på "midi from" och kanalen förstås ska vara "record enable eller Armed". i Prefrences på Midi/Sync -fliken, Under Midiports ska input visa ditt midikontroller och det ska vara On. Om det inte visar ngt så är ditt midikontroller inte installerad!

Jag har installerat drivern för min midi-kontroller men jag hittar inget annat än mitt interna ljudkort och microsoft synthen att välja mellan. Jag använder ett externt ljudkort. Ska jag koppla in kontrollern genom midiingången i det eller ska jag bara koppla genom usb till datorn eller både och?

Dessutom hittar jag inte m-audio keystation 49e i control surface droplisten. Spelar det nån roll?

tack för svaren.

Redigerat av imhotep
abletune (oregistrerad)
Postat

tacksam för svar

Jag har installerat drivern för min midi-kontroller men jag hittar inget annat än mitt interna ljudkort och microsoft synthen att välja mellan. Jag använder ett externt ljudkort. Ska jag koppla in kontrollern genom midiingången i det eller ska jag bara koppla genom usb till datorn eller både och?

Dessutom hittar jag inte m-audio keystation 49e i control surface droplisten. Spelar det nån roll?

tack för svaren.

control surface droplisten har ingen betydelse här för att du har en midikotroller som saknar rattar och faders därför finns den inte i listan. inte min heller!

usb skulle räcka att koppla med men du ska klart ha rätt drivrutin och windows måste känna igen ditt usb device alltså midikontrollern, Du kanske har fel divren ?! så här ser min ut i kontrollpanelens ljud enheter.

post-19421-1225837287.png

Postat

En dum fråga, Har du något VST-instrument på midi-kanalen? Utan det låter det inte.

Om ditt midikeyboard också är en synt och du vill använda keyboardets egna ljud måste du även skapa ettt ljudspår dit du routar ljudet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.