Jump to content
Annons

Cubase SX3 - A serious problem has occured!?

jonas.golden

Recommended Posts

Hejsan,

Har ett problem med Cubase SX3-4 och Nuendo. Det är likadant fel på alla 3 som jag har testat.

Det kommer fram en felruta så fort jag startat upp ett arr eller en vst plugg som jag bifogat i länken i längre ner.. Samt så fungerar inte kopplingen mellan klaviaturen och pluggarna så fort felmeddelandet dyker upp. Cubase reagerar på IN när jag trycker men inte längre än så. Pluggarna reagerar inte alls.

Ska tillägga att det hela började krångla så här efter att jag försökt installera en piratkopia av Cubase SX4.

Jag har producerat musik i cubase många år men har aldrig hänt så här! :S

Har någon en idé på vad det kan vara?

Länken: http://goldensound.se/cubase.JPG

Tacksam för svar!

Dela på andra sajter

Annons

Ofta när sådant händer, så är det någon plugin som bråkar.

Flytta allt från vstplugins-mappen till en tillfällig mapp någonstans och försök öppna projektet igen. Funkar det, så lägg tillbaks pluggarna en efter en i vstplugins-mappen, så hittar du till slut vilken som inte vill vara med och behöver ominstalleras eller uppgraderas...

Dela på andra sajter

Ofta när sådant händer, så är det någon plugin som bråkar.

Flytta allt från vstplugins-mappen till en tillfällig mapp någonstans och försök öppna projektet igen. Funkar det, så lägg tillbaks pluggarna en efter en i vstplugins-mappen, så hittar du till slut vilken som inte vill vara med och behöver ominstalleras eller uppgraderas...

Tack för ditt svar!

Jag tror inte att felet ligger i pluggarna, utan att där ligger en dll hack kvar sen version 4 av cubase som ligger och stör på något sätt!

Inget du känner igen eller?

Felrutan kan dyka upp fast än att jag inte startat en plugg liksom.. hummz!

/Jonas

Dela på andra sajter

Har du testat att avinstallera piratkopian och ominstallera de lagliga programmen?

Det här är inget bra forum för att försöka få hjälp med piratkopierade program ...

Piratkopian är redan avinstallerad och har ingen avsikt att använda den.. Tänkte bara testa 4an men har 3an installerad nu igen.

Tror dock som sagt att det är något ifrån 4an som ligger kvar och stör 3an?

Dela på andra sajter

Har du testat att avinstallera piratkopian och ominstallera de lagliga programmen?

Det här är inget bra forum för att försöka få hjälp med piratkopierade program ...

Piratkopian är redan avinstallerad och har ingen avsikt att använda den.. Tänkte bara testa 4an men har 3an installerad nu igen.

Det är nog en del som har blivit tvugna att installera om rubbet från scratch efter att ha haft kopior installerade, eftersom programmet som ska emulera nyckeln, kan förstöra för den riktiga nyckeln, så du får kanske ställa in dig på en lång process om du inte gjorde någon image-backup precis innan du installerade kopian... :rolleyes:

Dela på andra sajter

Det där är en bug, som steinberg killarna hade en ordentliga problem med att ordna. Den har med den grafiska uppdateringen att göra. Om cubase ansträngs hårt för ett kort ögonblick, och sen när den kommer loss måste jaga ifatt den grafiska och ljudmässiga datan ... typ sånt, då kommer den där rutan upp. Ibland händer det även när man startar en plugg eller ja .. något som kräver att den grafiska uppdateringen hänger på. Att köra med microsofts originaldrivrutiner för musen och undvika exotiska skrivbordsteman kan avhjälpa det där rätt mycket med.

Men det händer ingenting med musiken eller projektet alls, annat än att cubase bestämmer sig för att spara projektet under nytt namn, och ibland kan cubase även kapa ljudet för den är så inställd på att något allvarligthar skett. Om du använder Halion så älskar Halion att utlösa den där buggen. Dom lyckades aldrig få bukt med det där vad jag vet, utan fokuserade på cubase 4 istället.

Redigerat av Opus99
Dela på andra sajter

Det är nog en del som har blivit tvugna att installera om rubbet från scratch efter att ha haft kopior installerade, eftersom programmet som ska emulera nyckeln, kan förstöra för den riktiga nyckeln, så du får kanske ställa in dig på en lång process om du inte gjorde någon image-backup precis innan du installerade kopian... 😉

Jag har ju installerat om cubase flera gånger.. Ska jag installera om alla pluggar osv också menar du?

Dela på andra sajter

Det där är en bug, som steinberg killarna hade en ordentliga problem med att ordna. Den har med den grafiska uppdateringen att göra. Om cubase ansträngs hårt för ett kort ögonblick, och sen när den kommer loss måste jaga ifatt den grafiska och ljudmässiga datan ... typ sånt, då kommer den där rutan upp. Ibland händer det även när man startar en plugg eller ja .. något som kräver att den grafiska uppdateringen hänger på. Att köra med microsofts originaldrivrutiner för musen och undvika exotiska skrivbordsteman kan avhjälpa det där rätt mycket med.

Men det händer ingenting med musiken eller projektet alls, annat än att cubase bestämmer sig för att spara projektet under nytt namn, och ibland kan cubase även kapa ljudet för den är så inställd på att något allvarligthar skett. Om du använder Halion så älskar Halion att utlösa den där buggen. Dom lyckades aldrig få bukt med det där vad jag vet, utan fokuserade på cubase 4 istället.

hmm tvekar på att felet ligger där. Jag har ju aldrig haft det problemet innan.. Endast nu efter jag installerade 4an :s

Dela på andra sajter

Det är nog en del som har blivit tvugna att installera om rubbet från scratch efter att ha haft kopior installerade, eftersom programmet som ska emulera nyckeln, kan förstöra för den riktiga nyckeln, så du får kanske ställa in dig på en lång process om du inte gjorde någon image-backup precis innan du installerade kopian... 😉

Jag har ju installerat om cubase flera gånger.. Ska jag installera om alla pluggar osv också menar du?

Nej - jag menar att installera om helt från scratch, med Windows och hela medevitten...

Om man vet precis vad cracken gör, så kanske man kan leta upp det i registret och ta bort alla referenser där - men om man inte har full koll på det, så är det nog ändå enklare och snabbare att installera om rubbet från noll. 😛

Dela på andra sajter

Det är nog en del som har blivit tvugna att installera om rubbet från scratch efter att ha haft kopior installerade, eftersom programmet som ska emulera nyckeln, kan förstöra för den riktiga nyckeln, så du får kanske ställa in dig på en lång process om du inte gjorde någon image-backup precis innan du installerade kopian... 😛

Nej - jag menar att installera om helt från scratch, med Windows och hela medevitten...

Om man vet precis vad cracken gör, så kanske man kan leta upp det i registret och ta bort alla referenser där - men om man inte har full koll på det, så är det nog ändå enklare och snabbare att installera om rubbet från noll. 😛

AAH! Vill helst inte det alltså.. Har precis installerat om hela datorn. ca 1 vecka sedan.. känns surt 😉 men vad gör man! :s

Dela på andra sajter

Det är nog en del som har blivit tvugna att installera om rubbet från scratch efter att ha haft kopior installerade, eftersom programmet som ska emulera nyckeln, kan förstöra för den riktiga nyckeln, så du får kanske ställa in dig på en lång process om du inte gjorde någon image-backup precis innan du installerade kopian... 🙁

Om man vet precis vad cracken gör, så kanske man kan leta upp det i registret och ta bort alla referenser där - men om man inte har full koll på det, så är det nog ändå enklare och snabbare att installera om rubbet från noll. 🙁

AAH! Vill helst inte det alltså.. Har precis installerat om hela datorn. ca 1 vecka sedan.. känns surt 😄 men vad gör man! :s

Gör en Image-backup till en extern disk med Acronis TrueImage, så kan du backa till exakt hur allting såg ut vid backuptillfället, om något skulle bråka. 🙂 Nästa gång alltså - det hjälper dig ju inte så mycket just nu... 🙂

Dela på andra sajter

Hejsan,

Har ett problem med Cubase SX3-4 och Nuendo. Det är likadant fel på alla 3 som jag har testat.

Det kommer fram en felruta så fort jag startat upp ett arr eller en vst plugg som jag bifogat i länken i längre ner.. Samt så fungerar inte kopplingen mellan klaviaturen och pluggarna så fort felmeddelandet dyker upp. Cubase reagerar på IN när jag trycker men inte längre än så. Pluggarna reagerar inte alls.

Ska tillägga att det hela började krångla så här efter att jag försökt installera en piratkopia av Cubase SX4.

Tacksam för svar!

du har möjligen inte systemåterställning aktiverat i din win-version? ofta löser det registerproblem.

du borde inte alls behöva installera om windows, det finns olika program för att ta bort registerposter för program, som av en eller annan anledning inte lyckas installera av sig själva. claes är annars inne på ett vettigt spår, och det är att plocka bort plugins och sedan köra igång ett nytt projekt, och lägga till dina plugins igen, ett efter ett.

Dela på andra sajter

Hejsan,

Tacksam för svar!

du har möjligen inte systemåterställning aktiverat i din win-version? ofta löser det registerproblem.

du borde inte alls behöva installera om windows, det finns olika program för att ta bort registerposter för program, som av en eller annan anledning inte lyckas installera av sig själva. claes är annars inne på ett vettigt spår, och det är att plocka bort plugins och sedan köra igång ett nytt projekt, och lägga till dina plugins igen, ett efter ett.

Så ni tror alltså att felet ligger i pluggarna eller? Hjälper det att ta bort registerposterna?

Dela på andra sajter

Så ni tror alltså att felet ligger i pluggarna eller?

Testa.

Stäng ner Cubase.

Döp om mappen VSTPlugins till t ex XVSTPlugins.

Starta Cubase igen. Du kommer att få en feltext om att pluggarna saknas, men strunta i det.

Funkar Cubase nu utan pluggar?

Redigerat av Assar
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.