Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vilket ar det besta musikprogrammet om ja vill kunna spela in trummor direkt till datan o sen kunna mixa och adda saker till filen?

Redigerat av Richard
Annons
Postat

Logic 😏

Fast det Àr Žla personligt, smaken alltsÄ.

Cubase Sx fungerar alldeles utmÀrkt oxÄ.

Postat

Dom flesta programmen Ă€r ju i stort sett lika sĂ„ d som gĂ€ller Ă€r att hitta d som man kĂ€nner sig bekvĂ€m att jobba med. Cubase SX 🙂

Postat

FÄr vÀl slÄ ett slag för Pro Tools hÀr eftersom ingen annan gör det!

Det Ă€r ett vĂ€lkĂ€nt faktum inom studiokretsar att alla som anvĂ€nder sig av Cubase Ă€r midi-fjollor, de som anvĂ€nder sig av reason Ă€r hemmapulare som inte kan nĂ„got, och eftersom Logic nu Ă€gs av Macintosh Ă€r Pro Tools det enda rĂ€tta. 🙂

Risken finns nog att de flesta vÀljer att anvÀnda det program de Àr vana vid, inte det som rÄkar vara bÀst för stunden.....

Postat
Haha jag tror nog att det inte finns mycket annat folk Àn cubase snubbar hÀr =). Och lite reason fanz sÄklart =).

Klart man kör pĂ„ Logic. 🙂

Postat (redigerat)

Cubase & Logic & Pro Tools tar lÄng tid att lÀra sig. Kör Adobe Audition om du vill komma igÄng fort och bara ska spela in ljud.

Köp ett billigt ljudkort dessutom.

Redigerat av plickeplocke
Postat

Mitt tips Àr N-track studio. Lite pengar, mycket kunskap. AnvÀnd tills det kÀnns trÄngt (tar nog nÄgot Är), sen har du kunskap att vÀlja.

http://www.fasoft.com/

Trombonisten.

Postat (redigerat)

MÄste vÀl slÄ ett slag för Cakewalk i den hÀr hemska Steinberg-dominerade vÀrlden...

Sonar Àr grymt.

Satt förresten och lÀste en recension pÄ Cubase SX3 i MM igÄr, och förvÄnades flera gÄnger över att funktioner jag anvÀnt lÀnge i Sonar/Cakewalk nu Àr "nya funktioner" i SX3, dÀr de dessutom verkar ha en mycket mer begrÀnsad funktionalitet.

Menmen, det kanske finns andra saker som det Àr precis tvÀrsom med, vad vet jag...?

Redigerat av android
Postat

Jag slĂ„r ett STENhĂ„rt slag för logic, mest för att det Ă€r grymt, men ocksĂ„ eftersom det kĂ€nns som majoriteten hĂ€r inne kör "nĂ„got annat"! 😼😛

• 4 veckor senare...
Bosserein (oregistrerad)
Postat

varför anvÀnder sÄ lite folk cakewalk ?

Har sjÀlv Cakewalk Home studio,

Skillnaden cubase cakewalk?

vad Àr bÀst om man Àr nybörjare?

Postat (redigerat)

Har inte folk insett hur genialt Tracktion Ă€r? Det Ă€r ju dessutom gratis numera, sĂ„ varför slĂ€nga ut flera tusen bagare pĂ„ kubejs... Dom pengarna kan man minsann göra roligare saker för! Iallafall jag... 😄

Redigerat av Henke
Postat
Cubase & Logic & Pro Tools tar lÄng tid att lÀra sig. Kör Adobe Audition om du vill komma igÄng fort och bara ska spela in ljud.

Köp ett billigt ljudkort dessutom.

Hörru. Plickeplocke! Det tar inte lÄng tid att lÀra sig Protools. Kolla t ex tipsen i Studio varje mÄnad. Skribenterna dÀr har t o m kommenterat den sk "svÄrighetsskalan" som för PT aldrig Àr över 3 med att det blir aldrig besvÀrligare Àn sÄ hÀr. Har ocksÄ tittat en del pÄ Logic och kÀnde att jag förstod grundprinciperna ganska omgÄende. Jag undervisar ocksÄ mina elever i Protools. De gÄnger dÄ det kan ta lite tid Àr nÀr jag har elever som inte har jobbat med en timeline eller en mixer innan. Annars Àr de snabbt igÄng. Det svÄra med att spela in trummor handlar om helt andra saker Àn vilket program man har. Sen beror det ocksÄ pÄ hur man spelar in sina trummor. RÀcker det med 4 kanaler in samtidigt eller vill man ha möjlighet att kunna köra in upp till 16 kanaler samtidigt.

Jag tror personligen att alla program har sina för- och nackdelar. Kul med tipset om att det fanns ett gratisprogram som skulle kunna funka som alternativ till de andra. Skall kolla upp det.

Det Àr sant att Logic Àr uppköpt av och numer endast funkar under Mac. Varför tror Ni att Mac har gjort sÄ? Jo, för att alla vet att Logic Àr ett oerhört kompetemt program. Jag har hört om folk som gÄtt frÄn bÄde Protools, Qbase och allt vad det heter till Logic men aldrig tvÀrtom.

Till syvende och sist. Vad vill Du göra för typer av inspelningar? Det Àr nog detta som bör styra valet av program.

Postat

Cubase elle mediespelaren kan nog gĂ„ pĂ„ ett ut! 😏

Postat

BĂ€st för nybörjare Ă€r enligt min mening Cubase SE. Det Ă€r billigt och ger dig möjlighet att uppgradera till de större versionerna om du kĂ€nner att det behövs senare. Att starta med SX Ă€r nog vĂ€ldigt jobbigt eftersom det finns myriader med funktioner som du aldrig anvĂ€nder som nybörjare - och dyrt som 17 om man senare kommer pĂ„ att man inte vill fortsĂ€tta odla intresset... 😉

Om man ser lĂ€ngre framĂ„t, sĂ„ klarar sig de flesta om de stannar med SL - Ă€ven mer avancerade anvĂ€ndare - men av nĂ„gon konstig anledning vill folk alltid ha vĂ€rstingversionen, SX... 😏

Postat

Richard:

Om du vill skriva Ä, À och ö pÄ ditt tanjentbord som saknar Ä,À och ö. HÄll ner [alt] och slÄ in 1-3-4 slÀpp upp [alt] och vips sÄ har du ett : Ä. À=132 och ö=148.

Postat

Det fina med cubase Àr ju att det Àr sÄ utbrett som det Àr. Alltid lÀtt att hitta hjÀlp, tips Ä sÄnt.

Den stora mÀngden VSTi gör inte heller saken sÀmre. Om man gillar midi förstÄss...vilket jag gör...

/ Midifjollan

Postat

BĂ€st för nybörjare Ă€r enligt min mening Cubase SE. Det Ă€r billigt och ger dig möjlighet att uppgradera till de större versionerna om du kĂ€nner att det behövs senare. Att starta med SX Ă€r nog vĂ€ldigt jobbigt eftersom det finns myriader med funktioner som du aldrig anvĂ€nder som nybörjare - och dyrt som 17 om man senare kommer pĂ„ att man inte vill fortsĂ€tta odla intresset... 😛

Om man ser lĂ€ngre framĂ„t, sĂ„ klarar sig de flesta om de stannar med SL - Ă€ven mer avancerade anvĂ€ndare - men av nĂ„gon konstig anledning vill folk alltid ha vĂ€rstingversionen, SX... 😆

Hmmm.... En helt "objektiv" förklaring frĂ„n handlaren som bara sĂ€ljer Cubase....?? 😛

Även Cakewalk har enklare versioner av sina program som senare gĂ„r att uppgradera, sĂ„ att det dĂ€r skulle va en anledning att köra Cubase köper jag helt enkelt inte! Skulle dessutom sĂ€ga att inget av Cubase/Cakewalk Ă€r sĂ€rskilt mycket bĂ€ttre/enklare Ă€n det andra. I stort sett samma funktioner, men med ett lite olika utseende. Men Cakewalk verkar va billigare!! 🙂

Om man ser till hela vÀrlden sÄ har Cakewalk flest anvÀndare (skryter dom med pÄ sin hemsida iallafall) nÀr det gÀller PC.

Och om inte annat sĂ„ kan man ju köra Cakewalk bara för att gĂ„ mot strömmen.... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.