Jump to content
Annons

Inkörning av hörlurar?!?

Andree

Recommended Posts

Hej!

Jag har hört på en rad olika ställen att hörlurar kan bli bättre efter en tids användning, som att dem skulle bli inkörda. Är detta något som är vetenskapligt korrekt eller är det bara lyssnaren som vänjer sig vid ljudet och då uppfattar det som bättre?

/Andrée

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Annons

Det gäller nästan alla nya instrument och analoga verktyg - gitarrer, blåsinstrument, högtalare, hörlurar, cymbaler .. motorer måste man ju köra in t.ex. När jag bytte kolv på min moped som liten var man ju tvungen att olja ordentligt och dra igång den och låta den stå och puttra på tomgång i en timme eller två för att cylinderloppet och kolven skulle få nöta in sig mot varandra. Annars kunde de skära.

I vissa fall kan saker låta bra redan från början och förändra ljudet aningen efter en tids användning, men det brukar sällan bli till det sämre. I andra fall, som i fallet med AKG 701 hörlurarna så låter de väldigt hårt och stickigt från början. Men efter 2-3 veckor så låter de som det är tänkt. Vissa kopplar in dem och kör rosa brus eller slumpvis vald musik i dem dygnet runt i en vecka för att mjuka upp elementen så de blir smidiga och följsamma, och inte så stela.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Jag är väldigt kritisk till påståenden om att man ska "spela in" hörlurar och högtalare - och tror ärligt talat att den psykiska faktorn är den absolut största; eftersom man har hört att det "ska " bli bättre, så tror man på det och "hör" själv också den "tydliga" skillnaden - eller som sagt att man vänjer sig vid det nya ljudet efter att ha varit van vid något annat tidigare...

Min fundering är då om ingen oroar sig för hur det blir i framtiden när sådana påståenden dyker upp...? Om någonting ändrar sig väldigt mycket de första 300 timmarna - hur mycket kommer det i så fall att ändra sig nästa 300 timmar och nästa 1000 timmar? Om det verkligen blir en stor förändring, så kan man ju aldrig lita på vad man hör när man testar någonting i en butik.

Som ett väldigt aktuellt exempel, så kan jag nämna att jag har haft mina Ultrasone Proline2500 i säkert 3 år vid det här laget, så när den nya modellen, Pro2500 kom, så var jag förstås tvungen att testa och jämföra. Hur jag än gör, så kan jag inte höra någon skillnad alls mellan de två modellerna, där den ena är "inspelad" under flera års flitig användning - och den andra är rykande färsk och aldrig har spelats.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Dela på andra sajter

Beror nog mycket på vilka lurar vi pratar om då det rimligtvis varierar...även då jag håller med claes om den psykologiska faktorn tror jag även att lurar kan förändras i ljudkarraktär med tiden...

på världens största forum för hörlursfanatiker, head-fi.org där har jag läst en massa... och där verkar alla snacka om burn in...som om det vore det mesta självklara i världen..

Jag själv har upplevt att mina hörlurar lät bättre efter 350 timmar använding... (DT880 PRO)

Redigerat av Ekstasis
  • Gilla 1
Dela på andra sajter

Som ett väldigt aktuellt exempel, så kan jag nämna att jag har haft mina Ultrasone Proline2500 i säkert 3 år vid det här laget, så när den nya modellen, Pro2500 kom, så var jag förstås tvungen att testa och jämföra. Hur jag än gör, så kan jag inte höra någon skillnad alls mellan de två modellerna, där den ena är "inspelad" under flera års flitig användning - och den andra är rykande färsk och aldrig har spelats.

Hm, mina erfarenheter med AKG-lurar skiljer sig från det. Jag har hört ganska stor skillnad mellan nya och några år gamla av samma modell. Men det kan ju antingen bero på att lurarna faktiskt skiljer sig åt även om det är samma modell, alternativt att det beror på vilken teknik och vilka material som används till lurarna.

Dela på andra sajter

Jag tror det är helt omöjligt att avgöra om hörlurarna eller högtalarna låter bättre efter viss tid om man inte gör ett blindtest med inkörda VS helt nya. Man får alltså först inte veta vilka man lyssnar på. Hörseln påverkas av så mycket. Dels vänjer man sig gradvis vid ljudet eftter lång tid, sen räcker det med att man vet att det är en dyr eller billig produkt man lyssnar på för att man automatiskt ska få förutfattade meningar som påverkar hörseln (hjärnan).

Claes, kan du inte fixa ett bra test på din sida? Det vore jätteintressant!

Dela på andra sajter

tex högtalare (pa element) ska man väll köra in rätt mjukt i ca: 50 timmar eller nåt.. det är väll bara att dom ska hålla i längden och inte alls på ljudskillnaden?

• Gilla 1
Dela på andra sajter

tex högtalare (pa element) ska man väll köra in rätt mjukt i ca: 50 timmar eller nåt.. det är väll bara att dom ska hålla i längden och inte alls på ljudskillnaden?

PA-basar, i alla fal DAS, som jag har erfarenhet av låter mer efter inkörning. Pappkonen är stel till en början, sen blir den mjukare, det berättade återförsäljaren, och det märkte jag själv också.

När det gäller hörlurar sätter jag en tia på att Clas har rätt, de låter som de gör från början. Det är så svag effekt som matas in där så skulle de vara "tröga" lika som 500 watts baselement är i början skulle de nog alltid var lika tröga.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Folk har olika uppfattningar om sådant här. Jag hör ingen skillnad på olika kablar. Det gör ju andra. Däremot är det för mig otrolig skillnad på nya respektive använda högtalare. Som exempel har jag min egen musikanläggning. Ett mid/baselement gick sönder och pappa fixade ett nytt utbyteselement, exakt rätt modell. Det lät förskräckligt den första månaden. Jag var olycklig och trodde att jag skulle bli tvungen att skaffa nya högtalare med nya lådor och allt. Men efter ungefär en månad hade elementet undan för undan stabiliserat sig. Sen lät det precis likadant som övriga mid/baselement. Perfekt!

Med lurar borde det vara samma sak fast jag har inte bytt ena kanalen på någon lur. Så alla förändringar över tid har varit lika för båda sidor på mina lurar och hörselminnet tillåter i alla fall inte mig att minnas hur de lät när de var nya. Men troligen är de bättre nu.

Dela på andra sajter

Grejen är det, att när jag testade mina gamla mot de nya (Ultrasone Proline2500 och Pro2500), så körde jag naturligtvis med min Benchmark DAC1 (som har kanonbra hörlursförstärkare) - och bytte mellan båda modellerna - men jag testade också att ha den ena modellen mot höger och den andra mot vänster - och sedan tvärtom. Någon skillnad var det inte mellan dem i alla fall - och jag hade egentligen nästan förväntat att de gamla skulle ha hunnit tappa lite av den ursprungliga skärpan, men det fanns inte ett spår av försämring.

Kablar ska jag köra tester på någon gång under vintern, när andan faller på - så då kan man se (höra... 😉 ) hur stor eller liten skillnad det är mellan olika sådana. Kommer att göra det som ett blindtest till att börja med och har samlat på mig lite olika kablar - från billigaste modellen skärmad kabel hos Clas Ohlson till dyr silverkabel från Zaolla, men jag är inte helt nöjd med utbudet ännu, utan tänker samla på mig lite till. Hade varit kul att få med några riktiga superkablar också - sådana som brukar påstås skåpa ut allt annat. Får se om någon distributör vågar låna ut sådana för den goda sakens skull, eller om de inser att effekten bara är placebo och därför vägrar låna ut... 🙂

Dela på andra sajter

• 2 år senare...

Måste bumpa.. sprang på en så rolig sida:

http://www.burninwave.com/

Det är alltså en sida med olika ljudfiler för att köra in hörlurar - frekvenssvep, olika sorters brus o annat för att köra in sina hörlurar. Även den på forumet tidigare nämnda tysta filen. (!)

Ett citat från deras "The mystery of burn-in":

Some people burn-in their equipment quickly and play it 50 hours continuously after bringing home. I think that the diaphragm is too weak in this state and we should not push it to the limit, especially using high (Or you may think that it is normal) volume. It may damage the headphone or even kill it. Many people reported that they broke their headphone because of improper burn-in, they are impatient and did not give it some time to grow up.

Spännande läsning! Tvivlar inte alls på att folks upplevelser är sanna. Om de däremot kunde sluta referera till fenomenet som en generell, bevisbar vetenskaplighet och istället acceptera att de sysslar med är subjektivt eller om man så vill, placebo.. ( vilket såklart är helt okej! ) .. så hade jag nog haft lättare att acceptera deras hobby. Tycker det är så påfrestande att de hela tiden måste försöka förklara det de upplever. Och att de iscensätter en egen verklighet som de sedan gör allt för att bevisa. brr, audiofiler.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, jag var helt övertygad att mina lurar hade förändrat sig till det bättre i diskanten efter jag kört dom ett tag.

Jag gav bort ett par likadana till en kompis och då passade jag på att lyssna på dom nya jämfört med mina "inspelad", ingen skillnad mellan paren.

Så var det med den tron om man säger så.

Dela på andra sajter

Jag är säker på att man kan få precis samma eller rentav större variation genom att placera mätmicken någon millimeter fel jämfört med första mätningen. Testa själv att flytta lurarna lite grand när de sitter på huvudet, så märker du en rejäl förändring av ljudet...

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Ja det är en bra och billig mätare http://www.radioshack.com/product/index.jsp?productId=2103668

Enligt han som mätte så mätte han exakt likadant båda gångerna med 200 timmar mellan.

"Exakt" kan betyda olika saker, beroende på hur noga man är. 😉

Enda sättet att verkligen vara säker på att mätningen av skillnaden blir helt tillförlitlig, är att spänna fast hörluren och micken i en jigg, så att de verkligen sitter exakt likadant i förhållande till varandra både före och efter. Så fort man har en mänsklig faktor inblandad, där man ska mäta, rikta in och vinkla etc, så finns det utrymme för fel som kan feltolkas som reella skillnader.

"Dead center" kan fortfarande vara ett par millimeter fel på något håll och vinklad ett par grader annorlunda än första gången, så det är inte tillräckligt noga för att man ska kunna dra några säkra slutsatser.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Ja det är en bra och billig mätare http://www.radioshack.com/product/index.jsp?productId=2103668

Enligt han som mätte så mätte han exakt likadant båda gångerna med 200 timmar mellan.

Det finns tusen saker som kan gå (och troligtvis har gått) fel vid mätningen. Position har redan tagits upp. Andra saker som definitivt kan gå fel och framförallt med billiga SPL-mätare är att dessa måste kalibreras emellanåt om man ska kunna jämföra mätningar gjorda med lång tid emellan tillfällena. Jag tror inte detta har gjorts i detta fall då en kalibreringsutrustning kostar flera gånger mer är själva mätaren i detta fall.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

hmm?

Varför är det ingen som utfört en riktig provning med typ 50 par och med ett riktigt

provningsförfarande och en liten rapport till detta?

Så skulle man kanske komma lite närmare :-)

Edit : menar då 50 av samma modell

Redigerat av madeinroad79
  • Gilla 1
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Läste du inte texten? Det står nämligen i den texten att inkörningseffekter av högtalare existerar även om han påstår att han "hört" av någoin i högtalarbranschen att det bara tar sekunder att köra in dom. Här är en länk till en som som gjort mer seriösa praktiska tester själv. http://www.gr-research.com/burnin.htm

Dela på andra sajter

Jag tycker mig läsa en hel del överdrioven skepsis i tråden.

Det är ju liksom inte placebo att den gamla mopedens kolv och cylinder (ex i ngt inlägg ovan), eller vilken bil som helst, mår bra / går bättre efter en tids inkörning.

Ni kanske inte efterdrar skruvar heller, pga risken för placeboeffekt?

Allt som är vedertaget är inte Svalanderdumheter.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.