Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, fick förra veckan ett erbjudande över Myspace att gå med i ett skivbolag. Digital Quest heter det och är ett litet holländskt bolag.

De vill att jag ska gå med i ett sk. "Artist Agreement".

När jag frågade om mer information fick jag svaret att det bara är ett kontakt mellan artisten och bolaget, inget mer.

Kanske ni har lust att hjälpa mig lite här, känner mig vilsen.

Har planerat att fråga följande frågor:

1) Vad kommer jag att tjäna på att vara på ert skivbolag?

2) Vad kommer ni att tjäna att ha mig som artist på ert skivbolag?

Någon som vet något mer som jag kan fråga om? Är inte så erfaren i detta. 😛

http://www.digitalquestmusic.nl/

Annons
Postat

Du kan ju alltid fråga vad du kommer få och inte få göra med dina låtar. Tex släppa här efter kritik och sånt. Tittade deras sida och MySpace och tycker det ser seriöst ut.

Postat

Jag får lite dålig smak i munnen, åtminstone som det framställs. Jag skulle dra öronen åt mig.

Skivbolag är ju i princip distributörer, och frågan är vad de vill distribuera åt dig? har du gjort en platta som de vill ge ut? i så fall borde de erbjuda ett skivkontrakt. Men artist agreement brukar innebära att du förlovar dig med bolaget, att allt material som du vill ge ut offentligt inom tidsramen för kontraktet måste släppas genom deras distribution. Dom vill hugga tag i dig och hoppas att du ger ifrån dig något bra som de kan ge ut och tjäna en hacka på (för sig själv och dig).

Sen skulle jag anlita en jurist att gå igenom kontraktet, alla villkor och inskränkningar. Jag skulle gå igenom det juridiska in i minsta molekyl innan jag förlovade mig och min frihet till ett bolag i utlandet, vars anställda jag aldrig lär träffa, och för att se till vilka lagar och inskränkningar som gäller angående avtalet i Holland.

Postat

Ja, vad dom kan göra för dig är väl den absolut viktigaste frågan. Tänker dom bekosta några inspelningar, tryck av skivor, avgifter till online-försäljningssidor, promotion o s v.

Ger dom förskott på försäljningen är det oerhört viktigt att kolla ifall du är återbetalningsskyldig eller inte (säg att du får förskott på 3000 sålda skivor, men skivan säljer bara 2000, en del vill då att man ska betala tillbaka förskott på 1000 skivor).

Kan nog också kännas skönt att om det finns någon form av tidsbegränsning i hur länge dom har rätten att släppa de inspelningar du gör. Judas Priest missade t ex detta på sitt första skivkontrakt, med följden att de sen ganska många år tillbaka inte får ett öre när någon av deras första två skivor säljs.

Postat

Detta och många andra saker är varför detta forum är så himla bra att vara en medlem i.

Människor med kunskaper finns det en hel del av här inne.

Jag däremot kan inte allt för mycket. Jag skulle satsa på att sälja min musik själv och få betalt tex via paypal.com om jag var du och sen skaffa kontakter som känner instanser eller också lansera mig på youtube och hoppas att det händer ungefär som charice pempengco en filippinsk duktig sångerska som inte hade råd ens med en pizza en gång i tiden och nu sjunger hon med celine dion och har varit på oprah winfrey och har david foster som ledsagare,så allt är möjligt.

Min känsla är att såna där bolag ser dig som duktig på musik och vill fånga dig tidigt ungerfär som dom gör med unga fotbolls talanger som dom tränar utomlands i sitt hemland för att sedan fånga i kontrakt och tjäna pengar på för inte tror jag dom gör det för att du är deras polare no way. Trevlig helg på dig och lycka till 🙂

Postat
Tittade deras sida och MySpace och tycker det ser seriöst ut.

Tycke snarare tvärtom , När man klickar på SHop på deras hemsida kommer inga butiker upp vart man kan köpa låtar.

Har man inte ens budget eller kunskap att fixa en ordentlig hemsida tycker jag att nånting e lite fishy .... 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Fishy fishy fishy!

Postat

Tack för hjälpen allihopa! Har skickat in så många frågor som jag kan komma på och väntar på svar, så får vi se om det verkligen är värt att gå med dom.

/Jesse

Postat
Ja, vad dom kan göra för dig är väl den absolut viktigaste frågan. Tänker dom bekosta några inspelningar, tryck av skivor, avgifter till online-försäljningssidor, promotion o s v.

Ger dom förskott på försäljningen är det oerhört viktigt att kolla ifall du är återbetalningsskyldig eller inte (säg att du får förskott på 3000 sålda skivor, men skivan säljer bara 2000, en del vill då att man ska betala tillbaka förskott på 1000 skivor).

Kan nog också kännas skönt att om det finns någon form av tidsbegränsning i hur länge dom har rätten att släppa de inspelningar du gör. Judas Priest missade t ex detta på sitt första skivkontrakt, med följden att de sen ganska många år tillbaka inte får ett öre när någon av deras första två skivor säljs.

Totalt värdelösa råd, det handlar om trance, inte hårdrock. Det är inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, än mindre några förskott.

Ingen i dansmusikbranschen skriver artistkontrakt. Glöm det.

Det du ska avtala om är låt för låt, option kanske om det är riktigt bra villkor.

Några tillägg:

-Se till att du får 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev förskott.

-Max 50% av remix fee till andra som mixar din låt ska vara recoupable.

-Om det är som jag misstänker, att det handlar om digitalförsäljning endast på ett okänt bolag utan kontakter och med minimal promotion ska du ha minst 50% royalty.

-Se till att avtalet är tidsbestämt.

Jag skulle ge dem max två låtar för att testa hur de sköter sig.

Postat
Tack för hjälpen allihopa! Har skickat in så många frågor som jag kan komma på och väntar på svar, så får vi se om det verkligen är värt att gå med dom.

/Jesse

Imponerande produktioner som jag hörde av dig på youtube. Verkligen talang har du så jag är inte förvånad att människor i musikbranchen blir intresserade 😄

Postat

/Jesse

Imponerande produktioner som jag hörde av dig på youtube. Verkligen talang har du så jag är inte förvånad att människor i musikbranchen blir intresserade 😉

Tack ska du ha, det värmer i november mörkret.

Postat

Så länge du inte mister dina rättigheter är det safe. Tänk igenom hur mycket du tjänat på din musik idag och hur mycket reklam du gjort för dig själv(vilket jag gissar på inte är massvis).

Om bolaget tror på dig och kommer att ägna sin tid åt att få ut ditt namn är det en kanondeal även om det inte genererar några pengar just nu. Tänk framåt.

Viktigast av allt är att du inte förlorar DINA rättigheter till DIN musik när ni skriver kontrakt.

Postat (redigerat)

"One of the biggest differences with the new digital stuff, is that people get to do music and records that really shouldn't." - Bob Clearmountain, suverän mixare från 80-talet

Jäkligt elitistiskt sagt, tycker säkert en del, men samtidigt finns där en relevant poäng med.

Jag tycker det är viktigt att tänka på att det här gäller även skivbolagen numera. Men en sån explosion av människor som alla (nästan) vill nå ut med sin musik så blir skivbolagen lika vanliga som korvstånd. De växer upp som svampar ur jorden, få av dom är över 25 år gamla, få av dom har många kontakter i branschen eller sakkunskap om ekonomi, juridik, avtal och kreativ distribution. Att starta ett professionellt skivbolag i Sverige, det behöver man bara en F-skattsedel till - inget annat. Behövs iofs inte ens skattsedel, allt som krävs är att man gör en logo, en hemsida och kallar sig skivbolag. En del startar s.k. fickbolag (har bokföringen i bakfickan) för att det är ballt, och "varför ska inte vi få göra det om vi känner för det?"-ideologin. Andra startar upp bolag för att rent ut sagt blåsa intet ont anande stjärnhungrande musikanter, och är man bra så kan man skinna musiker fett utan att musikerna märker det alls.

Så se till att inte fastna i juridisk kvicksand, som dödar såväl rykte, namn som ambition och lust.

"One of the biggest differences with the new digital stuff, is that people get to run record companies that really shouldn't."

Redigerat av Opus99
Postat

Totalt värdelösa råd, det handlar om trance, inte hårdrock. Det är inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, än mindre några förskott.

Ingen i dansmusikbranschen skriver artistkontrakt. Glöm det.

Det du ska avtala om är låt för låt, option kanske om det är riktigt bra villkor.

Några tillägg:

-Se till att du får 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev förskott.

-Max 50% av remix fee till andra som mixar din låt ska vara recoupable.

-Om det är som jag misstänker, att det handlar om digitalförsäljning endast på ett okänt bolag utan kontakter och med minimal promotion ska du ha minst 50% royalty.

-Se till att avtalet är tidsbestämt.

Jag skulle ge dem max två låtar för att testa hur de sköter sig.

Det ska erkännas att jag inte kollade vad det gällde för musikstil. Men om du läser utan att utgå från att allt jag skriver är helt uppåt väggarna så hade du t ex kunnat stryka "Se till att avtalet är tidsbestämt", eftersom jag redan tipsat om det 😉

Annars kan jag ju personligen tycka att dina säkert mycket bra tips kunnat vara något mer detaljerade. Att slänga sig med uttryck som "Max 50% av remix fee till andra som mixar din låt ska vara recoupable." för någon som inte har någon tidigare erfarenhet av kontraktsskrivning är nog inte till så mycket hjälp. Även om det säkert är välment.

Det kanske också är bristen på detaljer som gör att jag inte riktigt får ihop meningarna "Det är inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, än mindre några FÖRSKOTT." med "Se till att du får 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev FÖRSKOTT.".

Postat
Tittade deras sida och MySpace och tycker det ser seriöst ut.

Tycke snarare tvärtom , När man klickar på SHop på deras hemsida kommer inga butiker upp vart man kan köpa låtar.

Har man inte ens budget eller kunskap att fixa en ordentlig hemsida tycker jag att nånting e lite fishy .... 😉

Håller med, men det går att se vilka ställen deras musik finns på. Om du scrollar ner startsidan ser du alla sidor de finns på. Rätt många.

Postat
Annars kan jag ju personligen tycka att dina säkert mycket bra tips kunnat vara något mer detaljerade. Att slänga sig med uttryck som "Max 50% av remix fee till andra som mixar din låt ska vara recoupable." för någon som inte har någon tidigare erfarenhet av kontraktsskrivning är nog inte till så mycket hjälp. Även om det säkert är välment.

Det kanske också är bristen på detaljer som gör att jag inte riktigt får ihop meningarna "Det är inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, än mindre några FÖRSKOTT." med "Se till att du får 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev FÖRSKOTT.".

Point taken.

Remix fee = den ersättning som utbetalas till remixartisten. Ibland försöker skivbolagen köpa remixar på originalartistens bekostnad och skriver in att man har rätt att ta igen (recoup) hela ersättningen till remixartisten från originalartistens royalties. Originalartisten kan gå med på att finansiera hälften av remixartistens ersättning, men då ska det helst avtalas skriftligen och remixen ska godkännas av originalartisten - skriftligen.

Förskott för att signa en låt till ett digitalbolag av det här slaget existerar nästan inte. Däremot är förskott vanliga när en låt licensieras till en CD-samling av ett större bolag. Artisten bör då försäkra sig om att få detta förskott (50% av det) utbetalt direkt och inte som vanligare är vid halvårsredovisningarna, då pengarna lätt kan ätas upp av mer eller mindre motiverade recoupables.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.