Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

De billigare rörmickarna är mest skräp har väl de flesta konstaterat. Men lite dyrare rörmickar kan nog vara gött till sången ibland? Rödes K2 platsar väl bland de hyfsade? Och Röde Classic ll kanske bland de bättre? Ni som varit med ett tag har säkert fler och bättre exempel.

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=K2

För egen del skulle jag nån gång i framtiden vilja ha nån vräkig preamp till de Röde NT2-A jag inte ens fått än. Nån modell där man kan välja mellan rör eller icke-rör preamp. Har läst att kapseln i NT2-A är den samma som i den dyrare rördrivna K2, så med en bra preamp med möjlighet till rörvärme borde jag kanske kunna få möjlighet till ett nästan lika ljud som i K2 med mina NT2-A, eller?

Möjlighet att välja mellan rör och ofärgat ickerör tycker jag låter väldigt lockande. Somliga säger, sen de skaffat en rikigt fin preamp, att den är viktigare än själva micken. Sen kan du sjunga i vad som helst, en SM58 kanske, och det låter som värsta Neumann ändå. Det där stämmer ju förstås inte, men att preampen är viktig är ju helt klart.

Har tänkt en hel del på det där, om man nu vill ha rörsound, varför köpa en dyr rörmick utan möjlighet att stänga av röret? Är det inte listigare att ha det i preampen så man kan steglöst lägga till eller ta bort värme?

Eller blir det helt annorlunda om vi flyttar röret från micken till preampen?

post-8284-1225531545_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Studiomannen (oregistrerad)
Postat
De billigare rörmickarna är mest skräp har väl de flesta konstaterat. Men lite dyrare rörmickar kan nog vara gött till sången ibland? Rödes K2 platsar väl bland de hyfsade? Och Röde Classic ll kanske bland de bättre? Ni som varit med ett tag har säkert fler och bättre exempel.

För egen del skulle jag nån gång i framtiden vilja ha nån vräkig preamp till de Röde NT2-A jag inte ens fått än. Nån modell där man kan välja mellan rör eller icke-rör preamp. Har läst att kapseln i NT2-A är den samma som i den dyrare rördrivna K2, så med en bra preamp med möjlighet till rörvärme borde jag kanske kunna få möjlighet till ett nästan lika ljud som i K2 med mina NT2-A, eller?

Möjlighet att välja mellan rör och ofärgat ickerör tycker jag låter väldigt lockande. Somliga säger, sen de skaffat en rikigt fin preamp, att den är viktigare än själva micken. Sen kan du sjunga i vad som helst, en SM58 kanske, och det låter som värsta Neumann ändå. Det där stämmer ju förstås inte, men att preampen är viktig är ju helt klart.

Har tänkt en hel del på det där, om man nu vill ha rörsound, varför köpa en dyr rörmick utan möjlighet att stänga av röret? Är det inte listigare att ha det i preampen så man kan steglöst lägga till eller ta bort värme?

Har jobbat mycket med en Neumann U 87 i kombination med olika rörpreamps och det är en helt lysande kombination. Skulle jag namnge någon så har "Universal audio" några olika varianter som låter bra och med lite karaktär. U 87 har inget rör inbyggt. M 147 däremot som är en av Neumanns bästa sångmikrofoner är rörbestyckad och låter varmt och skönt. En rörpreamp ihop med denna låter lite mer smooth i ljudbilden. Läste att Neumanns TLM 49 har en sorts rörsimulering i mikrofonen utan att ha ett rör. Den har en dragning åt supernjure karaktär och med ny teknologi kan man efterlikna soundet från U 47:an en av de mest klassiska mikrofoner som finns. TLM 49 ligger under 15.000 och är säkert ett vettigt alternativ.

Har också haft äran att jobba med Röde mikrofoner. Min erfarenhet av dem är att de är kalla och vassa i ljudkaraktären. Där behöver man säkert värma upp ljudet med en rörpreamp. Risken är dock att de blir lite luddiga när man sen slår på kompressorn.

pme (oregistrerad)
Postat

Rörmicar har en preamp i direkt anslutning till mikrofonkapseln. Rör jobbar med högre impedanser än transistorer. Och de jobbar även

med högre spänningar. De högre spänningarna påverkar kapseln. Så det är inte riktigt samma sak. Rörmicar har dessutom nästan

alltid transformatorer som ger en viss färgning, men den går i alla fall att fixa till en preamp. Men kapselns arbetsförhållanden kan du

inte ändra med en extern preamp.

Postat

Rörförstärkning ger egentligen ingen egen karaktär. Brauners dyrare modeller anses t ex vara bland det mest transparenta mickarna.

Rörets 'karaktär' avslöjar sig främst när man utsätter micken för starka ljudkällor. Rör ger en mjukare harmonisk dist jämfört med transistorer. Är det den karaktären man är ute efter är det kanske enklare att överstyra signalen i en rörpreamp.

Vill också förtydliga att det inte bara är rörmickar som använder utgångstransformator. De flesta mickar har det.

Studiomannen (oregistrerad)
Postat

Mycket trender med rör eller inte rör. Nu har ju Neumann släppt en ny TLM 103 digital som har ad/da omvandlaren direkt efter membranet. Snacka om renljudande och transparenta. Perfekt för hemmastudios och talstudios som skickar filer till varandra och gör pålägg då man kan ha exakt samma inställning på mikrofonen. Ja om man gillar sina gamla rörpreamp som tillför ljudet det där lilla extra så får man väl välja att köra vidare på det då.

The Neumann TLM 103 D, the next classic microphone to enter the digital realm, will make its debut at the 2008 NAB Show. When used in conjunction with digital workstations, digital Solution-D microphone technology makes life easier for users. The integrated, extremely fast peak limiter guarantees optimal recording levels at all times.

Likewise, the Neumann A/D converter built into the microphone eliminates the necessity of tedious experimentation with external converters and preamps.

Postat (redigerat)

Har jobbat mycket med en Neumann U 87 i kombination med olika rörpreamps och det är en helt lysande kombination. Skulle jag namnge någon så har "Universal audio" några olika varianter som låter bra och med lite karaktär. U 87 har inget rör inbyggt. M 147 däremot som är en av Neumanns bästa sångmikrofoner är rörbestyckad och låter varmt och skönt. En rörpreamp ihop med denna låter lite mer smooth i ljudbilden. Läste att Neumanns TLM 49 har en sorts rörsimulering i mikrofonen utan att ha ett rör. Den har en dragning åt supernjure karaktär och med ny teknologi kan man efterlikna soundet från U 47:an en av de mest klassiska mikrofoner som finns. TLM 49 ligger under 15.000 och är säkert ett vettigt alternativ.

Har också haft äran att jobba med Röde mikrofoner. Min erfarenhet av dem är att de är kalla och vassa i ljudkaraktären. Där behöver man säkert värma upp ljudet med en rörpreamp. Risken är dock att de blir lite luddiga när man sen slår på kompressorn.

Hm. En mick för 15.000 till en hemstudio med grejer för sammanlagt 12.000? Jag är en enkel fattig musiker så det går inte. Har ni nåt förslag på bra preamp med rörmöjlighet för runt ca 4000 kr?

Postat

Hm. En mick för 15.000 till en hemstudio med grejer för sammanlagt 12.000? Jag är en enkel fattig musiker så det går inte. Har ni nåt förslag på bra preamp med rörmöjlighet för runt ca 4000 kr?

En preamp som är riktigt trevlig, men ligger lite högre i pris, är Summit Audio 2BA-221. Där kan du blanda in valfri mängd från röret - eller välja bort det helt om du vill - och du har dessutom steglöst variabel inimpedans, som ger dig en extra möjlighet att påverka ljudet om du har en mic med transformatorutgång.

Enligt puritaner är det dock ingen "äkta" rörpreamp, eftersom röret sitter som i en effektloop, men det låter ju bra ändå, så sådant behöver man inte bry sig så mycket om... 😄

Postat
Har ni nåt förslag på bra preamp med rörmöjlighet för runt ca 4000 kr?

Där du har möjlighet att välja mellan rör- eller transistorförstärkning?

Finns inte så många. Det här är de jag kommer på:

Studio Projects VTB-1

Universal Audio Twinfinity

Sökte på preamp hos Thomann, det fanns hur mycket som helst i alla prisklasser, Behringer nästan skänker bort en del grejer. (Min Behringer-era är över för länge sen) Det svåra för mig är att fatta vad som är realistiskt i kedjan från Röde NT2-A till Tascam 2488 MKll digitalportan. Behringers billigaste lustiga lådor försämrar säkert bilden och de bästa grejerna har jag ju inte råd till.

drloop (oregistrerad)
Postat

Behringer är mycket Bang for the Bucks.

Har inte portan preamps?

Och duger dessa inte?

Postat (redigerat)
Behringer är mycket Bang for the Bucks.

Har inte portan preamps?

Och duger dessa inte?

Tascam säger väl att deras preamps är värsta studiokvalle. Portan och mickarna har jag ju inte fått än, har värsta ångesten att jag akickat pengar till Newcastle och inte får nåt alls hem. När (om?) jag väl fått hem grejerna tar det väl ett bra tag innan jag lärt mig att få ur det bästa ur grejerna. Men det är ju intressant att diskutera allt som har med ljud att göra.

I min gamla Rolandporta som jag sålde igår fanns det rörsimuleringar som faktiskt inte var så dumma tyckte jag. Liknande fusk kanske finns i Tascamen... Och om jag spelar in mitt bluesrockband ganska rakt av på åtta spår och sen pytsar över det till en dator med vidhängande proffsljudskruvare kanske det finns många trix att "värma" ev "kallt" ljud från mina Röde... Att de skulle vara kalla och hårda var inget kul att läsa. Tror nog ändå de är bland de bättre för pengarna. Och det borde ju vara lite skillnad på billigast och dyrast Röde.

Apropå Behringer så använde teknikern en sån rörkompressor till mitt gitarrljud när vi mixade CDn som jag är rätt nöjd med. Så den Behringermojängen är nog rätt skaplig, vad den hette kommer jag inte ihåg förstås.

En anledning att jag gärna vill ha möjlighet till rörvärme i det digitala är att jag när jag gjorde en demo för mitt enmansband så tog jag med tolv bakgrunder jag gjort i digitalportan med till en studio försedd med både Studer 24 kanalsbandare och en fin AKG rörmick att sjunga i. Och mina bakgrunder som är ganska hårda på nåt vis blev väldigt mycket varmare och trevligare när de varit in på Studerns tape och vänt, och i den sitter det väl rör. Skillnade blev typ enorm. Fast han körde förstås nåt sorts mastringsprogram i en dator också....

Ska man låta blues vill man väl på nåt vis kunna skita ner sången tex. Lite skit har ingen dött av.

Elof (oregistrerad)
Postat

Studio Projects VTB-1

Och så har vi Millennia TD-1 som antagligen inte låter speciellt "rörmysigt" utan snarare åt det renare hållet.

Elof (oregistrerad)
Postat
U 87 har inget rör inbyggt. M 147 däremot som är en av Neumanns bästa sångmikrofoner är rörbestyckad och låter varmt och skönt. En rörpreamp ihop med denna låter lite mer smooth i ljudbilden. Läste att Neumanns TLM 49 har en sorts rörsimulering i mikrofonen utan att ha ett rör. Den har en dragning åt supernjure karaktär och med ny teknologi kan man efterlikna soundet från U 47:an en av de mest klassiska mikrofoner som finns. TLM 49 ligger under 15.000 och är säkert ett vettigt alternativ.

Jag tror att om man lade upp två ljudfiler (blindtest), en inspelad med U87 och en med M147 så skulle väldigt många (som inte har jobbat med mickarna) gissa att U87-filen var en rörmick. Tycker att U87 låter betydligt "tjockare" och mer "vintage" än M147, som för sitt pris inte alls är speciellt imponerande/bra. Det är förståss bara vad mina små öron tycker.

I övrigt så är det rätt stor skillnad på att ha rör i micken och rör i preampen. Om du (guitar nilsson) inte testat många preamps sida vid sida, så gör det. Förbered dig på att det kommer vara extremt liten skillnad. Det finns dessutom många preamps utan rör som låter mer "rörigt/vintagevad nu man ska kalla det" än preamps som är rörbaserade, till exempel Neve, Vintage Design osv, Chandler, Shadow Hills... Så det är en riktig djungel. Om jag vill ha mysigt varmt ljud i sången så har det alltid lyckats bättre med en rörmick in i en preamp utan rör, än med en vanlig konding in i en rörpreamp...

Postat

Om jag får låna tråden för en liten fråga, ni verkar ju kunna detta.

Vad är det för skillnad på en rörmic och dynamisk i ljud. Är en rör bättre, eller är det en annan karaktär, om jag fattat det rätt ska de vara lite varmare (vad nu alla menar med det, då folk inte tänkar på samma sätt:S), att den ska vara lite lindrigare i ljudet, inte så vass, lite djubare och basig. Rätta mig om jag har fattat det fel har som sakt ingen aning, där av frågan......

Postat

Studio Projects VTB-1

Och så har vi Millennia TD-1 som antagligen inte låter speciellt "rörmysigt" utan snarare åt det renare hållet.

Millennia TD-1 såg fin ut även den. men med min börs får jag sätta min tillit till Tascamens orginalpreampar. Men alla tips, synpunkter och fakta ni alla bjuder på är ju också en rikedom att ta till sig.

Och mina stämband har med åren blivit ganska rördrivna som de är så jag kanske klarar mig bra utan rörmick.

Postat
Om jag får låna tråden för en liten fråga, ni verkar ju kunna detta.

Vad är det för skillnad på en rörmic och dynamisk i ljud. Är en rör bättre, eller är det en annan karaktär, om jag fattat det rätt ska de vara lite varmare (vad nu alla menar med det, då folk inte tänkar på samma sätt:S), att den ska vara lite lindrigare i ljudet, inte så vass, lite djubare och basig. Rätta mig om jag har fattat det fel har som sakt ingen aning, där av frågan......

Lite grovt generaliserat har jag lärt mig, och även själv konstaterat att de billigare rörmickarna låter sämre än de icke rördrivna i samma klass. Jag tog hem en rörmick som var ett par snäpp dyrare än min ADK 51. Konsterade snabbt att rörmicken lät sämre på alla vis. Så ska man ha rörmick blir det ganska dyrt om det inte ska bli dåligt.

Postat
hmm okey, tack för svar 😉

I england får man i Röde K2 för 4285 kr.

http://www.soundslive.co.uk/search.asp?Sea...p;mode=allwords

Och här är ett test på den. Eller vad man nu kallar det. Skribenten verkar gilla den, och då är den ju inte så väldigt dyr ändå. Antagligen är det smartare för mig att köpa till en sån här K2 till de mickar jag har i stället för att köpa en skitdyr rörpreamp. Då får jag ju en till bra mik att använda när jag spelar in live. Den här har lågt egenbrus med, fast den har rör.

http://www.soundonsound.com/sos/jul04/articles/rodek2.htm

Någon som använt en K2?

Såg nyss en svensk begannons där de begärde 4000 kr.

Postat

Grejen med att köpa från utlandet kan ju vara grångligt ibland, extra för frakt osv. Sedan blir det ju krångel med garantin om du ska lämna in den, måste ju skicka den till england osv, käns lite krånligt???

Men jag har varit inne på att köpe en Röde NT2-A, men jag tror det blir en k2 istället, och sedan köpa till en nt2-a 😉. En nt2-a går på runt 3000 kr, lite mindre medans en k2 lite över 5000 kr, lägger hellre de extra kronorna på en k2, men då till frågan. Är det värt, eller alltså är det en bättre mic??

Läst lite att den är inte lika vass i de högre registrerna, ligger behagligare i tonen och fyller ut mera. Dock så verkar ju nt2-a vara en mycket mera mångsidig mic.

Postat (redigerat)

Jag har hört många kommentera att det varit bättre support på trasig elektronik i England o Tyskland. Svårt att sia om sånt i förväg...

Såg du denna annons? Kan kanske gå att gnälla ner priset lite till?

http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/de...nonceid=5493983

Lyssnar man på Röde NT2-A på deras hemsida, så inte låter det kallt och hårt tycker jag. Läte väl mycket reverb vräker de på med, men det beror ju inte på micken.

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Här kan man lyssna på K2. Jag tycker den har för lite diskant för att återge ak gitarren. Det är väl antagligen bara att skruva lite eq. Bra med den är att den brusar väldigt lite. Rörmickar brukar ju väsnas en del, tror jag.

Kontrabasens sound genom K2 tycker jag är helt fantastiskt. Ståbas, hanterad av nån som kan, ger mig ståpäls.

pme (oregistrerad)
Postat

Studio Projects T3.

Postat
Studio Projects T3.

T3 Får ju typ fantastiska omdömen i testerna. Man blir ju vrålsugen. 😐

Men är den så värst tyst? Röde brukar ju stoltsera med värden under 10 db? Vad menas med de två olika siffrorna?

Noise: Line)---28dB (A weighted)---18dB-A.

drloop (oregistrerad)
Postat

Som Elof redan konstaterat så ger röret i sig inte ett vintagesound.

I en bra mickpreamp/mick konstruktion ger röret ingen färgning.

Det är oftast andra komponenter som bidrar till det vintageljudet.

Nu har jag inte testat några dyra rörmickar men ett antal billigare, ingen har gjort mig köpsugen. Då håller jag mig hellre till min MXL 1006.

Rörmick med extra jox med nätdelar, kablar och annat som kan krångla. Nej fokusera mindre på rörbiten, det är inte så viktigt.

Därmed inte sagt att det inte finns mickar med rör som låter bra, för det gör det. Men röret skall inte avgöra köpet.

Postat
Som Elof redan konstaterat så ger röret i sig inte ett vintagesound.

I en bra mickpreamp/mick konstruktion ger röret ingen färgning.

Det är oftast andra komponenter som bidrar till det vintageljudet.

Nu har jag inte testat några dyra rörmickar men ett antal billigare, ingen har gjort mig köpsugen. Då håller jag mig hellre till min MXL 1006.

Rörmick med extra jox med nätdelar, kablar och annat som kan krångla. Nej fokusera mindre på rörbiten, det är inte så viktigt.

Därmed inte sagt att det inte finns mickar med rör som låter bra, för det gör det. Men röret skall inte avgöra köpet.

Det blir kanske att man skriver om rörmickar o annat med rör bara för att man som studionybörjare inte kommer på nåt annat att skriva om! Haha!

Tycker mig sett det på även andra gröngölingars småängsliga inlägg. 🙂 :)

Det jag skulle behöva mer än en rörmick/preamp är nog en EVND868. Jag har redan beställt en AKG D112 men att ha en till liknande så jag kunde micka basgitarren med den ena vore kanon. D112 är nog bra till basgitarr. Att lajna basen har jag aldrig gillat, det är bäst när det låter exakt som när Putte Dilen spelar genom sin Peavy-combo.

Postat
Studio Projects T3.

T3 Får ju typ fantastiska omdömen i testerna. Man blir ju vrålsugen. 🙂

Men är den så värst tyst? Röde brukar ju stoltsera med värden under 10 db? Vad menas med de två olika siffrorna?

Lyssna gärna på T3 bland mina testinspelningar, så får du lite grepp om hur den kan låta. 🙂

Bruset behöver du inte fundera på när det gäller någorlunda moderna micar - om du inte ska spela in extremt tysta ljudkällor...

pme (oregistrerad)
Postat
Studio Projects T3.

T3 Får ju typ fantastiska omdömen i testerna. Man blir ju vrålsugen. :rolleyes:

Det är micens ekvivalenta egenbrus mätt med två olika kurvor. A-vägt att en frekvenskurva som motsvarar örat.

Dvs om du har ett akustiskt brus som är 18 dBA och tar upp det med en helt brusfri mikrofon så kommer

det att uppfattas som mikrofonens brus i ett helt tyst rum. Brusfria mikrofoner finns inte, inte heller helt tysta rum...

Värt att ha i åtanke är 0 dB är vad ett friskt öra kan höra. Men det finns naturligvis svagare signaler än så.

Så man skulle kunna ha en studio som är på -3 dBA. En bostad får inte ha en ljudnivå nattetid som överskrider

30 dBA i medel och 45 dBA i toppar. Så när man spelar in hemma så kommer en stor del av bruset att vara

akustiskt brus från bostaden och inte från preampen eller miken. Och det finns ingen mikrfon eller preamp i världen

som hjälper mot det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.