lighten-up Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Hej! Jag håller på med ett skolarbete där jag i redovisningen ska ha med ett musikstycke. Tidsepoken är Barocken och tanken är att musiken ska komma från en spelman som står på ett torg i Paris. En snubbe som jobbar på min skola sa att jag kanske kunde fixa ihop ett "backing-track" som jag sen spelar till. Jag hade tänkt mig spela på en nylonsträngad gitarr (gitarr är mitt huvudinstrument) med vad jag läst så var blockflöjten ett väldigt vanligt (solo)instrument under Barocken. Jag har sökt på Google på allt från "musiken under barocken" till "spelmän under barocken" men hittar inget vettigt. Det finns sidor med en massa text, men hittar inte t.ex. namn på låtar som spelmän kanske ha tänkats sig spela. "Med barockens musik ville man få fram en känsla hos lyssnarna och det var inte kompositörens egna känslor utan man ville att lyssnarna skulle få fram sin egen känsla." "Ett utmärkt exempel på ett instrument som anpassades helt till de nya idealen var blockflöjten som genom vissa förändringar fick karaktär av ett soloinstrument." Jag är tacksam för all hjälp jag kan få med det här... 🙂
Linkowich Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Johann Pachelbel var aktiv under barocken. Ta och kolla in hans kanon. Ett i min mening alldeles förfärligt banalt stycke, men som många gillar och som man kan höra spår av i massor av poplåtar. Annars är Bach och Händel bra tips. /Linko
Linkowich Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Kunde inte motstå att leta på några "barock-hits" på Youtube: Pachelbels canon Vivaldis våren http://www.youtube.com/watch?v=St9wYu_WeAM&fmt=18 Albinonis adagio Händel - The Arrival of the Queen of Sheba: http://www.youtube.com/watch?v=sqwj0uq9edo...ated&fmt=18 Händel - Sarabande Händel - Largo ur Xerxes http://www.youtube.com/watch?v=P-kS8tNAvJM...ated&fmt=18 Bach - Preludium ur cellosvit no. Bach - "Jesus Bleibet Meine Freude" ur kantat 147 Bach - Brandenburgkonsert no. 3
DivineCo Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Nja jag vet inte om barocken kännetecknades av spelmän. Snarare var det väll så att musiken övergick till att vara mindre spelemän och mer noterad. Spelemän fans säkert både inom och utanför barocken. Då det gäller musik brukar man tala om att Claudio Monteverdi var startskottet och JS Bach var både början till slutet och början på någonting nytt. Som du säger var blockflöjt vanligt men även stränginstrument så även en modern nylonsträngad fungerar ju bra. Är ingen expert på gitarrer men kanske var det lutor som gälde i alla fall i början av epoken men i mina öron fungerar gitarr hur bra som helst att spela barockmusik på. Den tidiga Barocken vad jag vill minnas var mycket vocalmusik och stränginstrument (Lutor och Gambor) men även enklare blåsinstrument som flöjter. Instrument med rörblad var också förekommande, från skalmejor såg man dom första typerna av oboer och fagotter osv. Såsmåningom kom även klarinettliknande instrument som Chalumeuer. Bleckblås var i alla fall före med både trumpeter och basuner. Då det gäller keybord fans det ursprungligen inga pianon utan det var chembalos och orgelliknande instrument. Den här perioden började med enkla instrument och rösten som instrument. Det var väldigt dåligt noterat till en början och även tonhöjderna i våra skalor var anorlunda men under denna period växte både tonsättare och notation och instrument fram. Man skulle kunna säga att den västerländska konstmusiken började här. Monteverdis madrigaler gav plats för både nya instrument och notationer, kompositörer och allt större sättningar. Om du vill lyssna på musik så kanske man ska börja med Monteverdi men personligen tycker jag att det som kom senare är mer representativt. Henry Purcell (Vokalt och Blockflöjt); Corelli, Pachebel (Kanon som alla har hört), Albinoni (Adadgio), Carpentier (Signaturen till melodifestivalen om jag inte mins fel), Vivaldi (Årstiderna har vi nog hört), Teleman (fantastiska violinkonserter) det finns många fler, ett gäng Scaralati osv. allt är underbar musik men för mig har Händel en alldeles egen plats. Han har gjort hur mycket som helst. Jag skulle kunna rabla stora verk men för mig har hans oboekonserter en stor plats i mitt hjärta. Perioden anses sluta med JS Bach och Buxtehude men för mig pekade dessa två på något annat och nyare. Inte nödvändigtvis bättre för alla jag har nämnt gjorde fantastisk musik. Läget liknar att man räknar in Brahms bland romantikerna. Hoppas att detta har varit till någon hjälp. Om jag var du skulle jag inte stirra mig blind på instrument och spelmän. Lyssna på musiken och gör din egen version för så har man gjort i alla tider. Med eller utan tidstypiska instrument. Allt gott och lycka till!
DivineCo Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 (redigerat) Jag glömde nämna vår egen barockguru, Johan Heimlich Roman. Den svenska musikens fader. Drottningholmsmusiken osv. Edit: Eller var det Heinrich. Har aldrig varit bra på namn. Redigerat 1 november 2008 av DivineCo
spass Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 jag är en barockoboist... det finns 2 kända svenska spelmän från barocken(bellman levde kanske större delen i klassicismen) lasse lusidor och c.m.bellman här kan du finna texter och musik av bellman(både original och moderna utgåvor: http://www.bellman.net/texter/index.html tyvärr vet jag ytterst lite om spelemän och det finns inte så mkt bevarat för att den inte ansågs av värde. men utomhus på ett torg i paris kunde man säkert höra oboer eller skalmejor i sk oboeband. alltså 4-5 oboer oboister var den tidens radio... de spelade ofta arrangemang med musik från tex opera och andra visor som var kända gambor/lutor/cembalo spelade man på hovet. och violinisterna var ju egentligen hautboister. när det gäller seriös 😉 musik finns det desto mer. Här kan du finna noter med barockmusik. originalnoter med j.h.roman finns på Statens musikbibliotek
spass Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Albinonis adagio albinonis adagio är ingen barockmusik då albinoni inte komponerat den. det är en originalkomposition från 1958 av Remo Giazotto.
Linkowich Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Albinonis adagio albinonis adagio är ingen barockmusik då albinoni inte komponerat den. det är en originalkomposition från 1958 av Remo Giazotto. Ja j*vlars! Jag hade bara hört varianten att han hittade den bland ruinerna av Sachsens statsbibliotek. Men det var visst påhitt alltihop. 😉 Tack spass för ny kunskap!
Opus99 Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Alla de större s.k. epokerna, utmärks i särklass bäst i den "utbildade" musiken, och betydligt mindre i den folkliga musiken. Den utbildade hade kyrkans godkännande med. Det kanske kan vara något att komma ihåg om man vill ägna sig åt det som utmärker en epok mest.
Linos Postat 2 november 2008 Postat 2 november 2008 Jag gjorde ungefär samma sak för ett år sen i skolan. Jag bestämde mig för att spela in ett barock medley. Jag gjorde dock om stilen så det blev lite mer rockigare och det finns ner tabbat. Om du vill kan jag maila en guitar pro fil eller bara lägga upp den på nån hemsida. Här är styckena som jag använde mig utav (Bara från klassisk musik): Johann Pachelbel - Canon Johann Sebastian Bach - Air Johann Sebastian Bach - Jesu Bleibet meine Freude Johann Sebastian Bach - Menuet George Fredrick Händel - Halleluja Antonio Vivaldi - Spring Johann Sebastian Bach - Bourée
lighten-up Postat 2 november 2008 Trådstartare Postat 2 november 2008 (redigerat) Redigerat 7 juni 2010 av lighten-up
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.